Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 3165 ggr
Bine93
0

Hur funkar kattförsäkring?

Att ha försäkring till katt är helt självklart för mig, men tänkte på hur fungerar det?

Har försökt läsa mig till det, det står ju vad försäkringen täcker osv. Och att det finns en självrisk. Men hur fungerar det när katten blir sjuk? 

Betalar man hela summan eller betalar man självrisken eller hur fungerar det?

OberonsMatte
0

Om man väljer direktreglering (vilket man har möjlighet till under försäkringsbolagets kontorstid) betalar man endast självrisken och veterinärens avgift för direktreglering.

Annars kan man lägga ut hela summan och skicka in kvitton och skadeanmälan till försäkringsbolaget som sedan betalar ut det som blir över efter att självrisken dragits av.

Sajtvärd Katter iFokus

Bine93
0

#1 okej, behöver man ringa in till försäkringsbolaget om man vill välja direktreglering? 

Det låter som om det kommer bli lämpligast.

OberonsMatte
0

#2 Vid direktreglering är det veterinärkliniken som ringer och sköter kontakten med försäkringsbolaget.

Sajtvärd Katter iFokus

[Mustangcab]
0

# 2 Nej är det så att det kostar mer än vad självrisken kostar så brukar man fråga om man ska direktreglera. Men alla veterinärer har inte den möjlighet så kolla ifall du råkar ut för något som kostar massvis med pengar.

Bine93
0

Okej, nej jag menade när man ska skaffa försäkringen :)? Behöver man ringa in för att kunna välja det eller kan man välja det om man tecknar över internet?

Erbjuder alla försäkringsbolag direktreglering?

OberonsMatte
0

#5 Ja, möjligheten till direktreglering ingår automatiskt vid alla kattförsäkringar, men det är främst en tjänst som veterinären erbjuder (och därför brukar ta ut ett par hundralappar för i avgift).

Sajtvärd Katter iFokus

[Mustangcab]
1

# 5 Du kan teckna över internet ifall du vill på Agria i varje fall. Sen har de olika bolagen olika försäkringar när det gäller beloppet som du kan försäkra för och olika tider för självrisker och olika belopp för självrikser också.

På Agria är självriksperioden 125 dagar. Dvs du behöver intebtla någon y självrisk inom denna tiden. Beloppen är 25.000 och 50.000 och jag råder dig att ta det högre beloppet. Här är en länk till Agira som jag själv har och man behåller det försäkringsbeloppet hela djurets livstid. Det är de enda försäkringsbolag som gör.

https://online.agria.se/kund/insure.nsf/combined?readform&pettype=042

Övriga som försäkra djur är

Dina försäkringar, Folksam, If, Optimal och Sveland vad jag kan komma på just nu.

[ElisabethYL]
0

Det går fint att teckna djurförsäkring på internet - har gjort det på både bil, djur, hem o.s.v. Enda försäkringen jag tecknat på telefon är olycksfallsförsäkringen då jag hade en del funderingar jag ville kolla pp innan…

Vilka försäkringsbolag som har direktreglering får du bäst svar på om du ringer till din veterinär - för det är de som sköter det och har avtal med försäkringsbolagen (om jag fattat rätt, någon får gärna rätta mig i annat fall)

[ElisabethYL]
0

Personligen har jag positiv erfarenhet av Agrias och Ifs skadehanteringar.. Negativ av Dina försäkringar.

Utifrån vad jag fick erfara när hästen vart dålig så skulle jag rekomendera att välja till tillägg för mediciner då även dessa kan bli dyra när djur är sjuka/skadade.

OberonsMatte
0

Jag har svårt att tro att vissa veterinärer inte kan direktreglera. Däremot vet jag att vissa veterinärkliniker har blivit "bannade" av åtminstone ett försäkringsbolag (Agria), så där går det varken att direktreglera eller ens få ut ersättning från Agria.

Sajtvärd Katter iFokus

Bine93
0

oj nu blev det många på en gång…

Hade tänkt använda IFs stora kattförsäkring eftersom jag skaffat hem- och olycksförsäkring där.
Men har även funderat på Agria. Det är inte aktuellt riktigt än men tänkte kolla upp lite. 

Så jag bör kolla med veterinären om de kan direktreglera? Eller kan man fråga försäkringsbolaget?

[Mustangcab]
0

# 10 Distriktsveterinärer gör det inte och vissa mindre kliniker gör det inte heller.

Bine93
0

#12 okej, enklast verkar ju vara att ringa och fråga dem.

[ElisabethYL]
0

Om valet står mellan IF och Agria kan det vara värt att ha i åtanke att IF har två självrisker utan rörlig del samt två självrisker med rörlig del.

Agria har enbart med rörlig del.

Mina kommer försäkras med IFs stora kattförsäkring med självrisk utan rörlig del - det är värt den extra lilla summan för det :)

Bine93
0

vad menas med självrisk med rörlig del?

Känner mig lite borta/dum, men har svårt att greppa hur det funkar med detta :P

[Mustangcab]
0

# 14 Men IF kommer att sänka försäkringstaket när katten blir 8 år.😕

Sarah-S
0

Fast självrisk betyder att du endast betalar en fastslagen summa i självrisk, tex 2500kr

Om då kostnaden är 5000kr hos veterinären betalar du 2500kr och din försäkring betalar 2500kr

Och så kan man ha fast och rörlig självrisk, tex 1800kr i fast och 20% i rörlig

Kostnad hos veterinär på 5000kr blir då att du betalar 1800kr först i fast självrisk, av den summan som blir kvar betalar du sedan 20%, dvs 20% av 3200kr

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

[ElisabethYL]
0

Att om du t.ex. väljer 1600 kr + 15% och får en veterinärräkning på, nu räknar jag på 10000 kr, bara för att räkna på något så ser uträkningen ut såhär:

Veterinärkostnader 10 000 kr

- Fast självrisk 1 600 kr

= 8 400 kr

Av den summan drar de av ytterliggare 15% - i det här fallet 1260 kr (8400*0,15=1260)

Du får då 7140 kr i ersättning

Om du får en veterinärräkning på 5000 kr istället blir det:

Veterinärkostnader 5000 kr

- Fast självrisk 1 600 kr

=3 400 kr

- Rörlig självrisk 510 kr

= Du får 2 890 kr

[ElisabethYL]
0

Vart samtidigt, men det gör nog inget 🙂

Bine93
0

Så vilket är det bästa? Självrisk utan rörlig del?

[ElisabethYL]
0

Det beror på…

Om du vill ha en lägre premie, men inte veta vad du får i självrisk väljer du med rörlig del

Om du vill ha en högre premie, men veta vad du har i självrisk väljer du utan rörlig del…

Iaf om du frågar mig 😉

Sarah-S
0

Det beror ju helt på vad man vill betala och hur ens ekonomi ser ut

Jag vill helst inte ha hög premie och väljer därför inte fast självrisk
Jag sparar pengar på att försäkringen inte kostar så mycket under den tiden jag INTE utnyttjar den

Mitt försäkringsbolag erbjuder endast ett alternativ på självrisk och det är en fast på 1900kr och 20% rörlig
Men självriskperioden är 365 dagar och det tycker jag är kanon

MonicaLagerquist
0

jag har IF och jag tycker att det är bra att veta att det aldrig kostar med än 2500.I somras var min honkatt sjuk och vi gjorde av med drygt 58 tusen på två månader hos veterinären.Någon som orkar kan ju räkna på vad det skulle ha kostat med 1600 i fast och 15% på resten.

Stolt ägare till tre La permer

Sarah-S
0

#23 Sen är det ju inte alla som skulle lägga de pengarna på veterinärvård, oavsett om man har fast eller fast/rörlig självrisk

Bine93
0

#23 okej jo det håller jag med om. Tror du besvarade min fråga ganska bra ;).

[Mustangcab]
0

Nu har jag talat med Agria och följade gäller deras försärkingar

"Jag ska köpa en kattunge snart, när ska jag försäkra den och vilken försäkring ska jag välja?

Du kan försäkra din kattunge från och med att den har blivit sex veckor gammal. Vi rekommenderar en veterinärvårdsförsäkring för alla katter. Har du köpt en raskatt kanske du även vill kunna få ersättning för inköpspriset om katten skulle dö eller avlivas. Ska katten gå i avel rekommenderar vi även att du tecknar en tilläggsförsäkring för avel." Från Agrias hemsida

http://www.agria.se/fragoromkattforsakring

Dessutom så om katten är veterinärbesiktad och vet.intyget inte är äldre än 1 vecka och det var u.a så har man ingen karens.

[Mustangcab]
0

# 23 Fast jag utgår från att du har en uppfödarförsäkring och ett visst antal katter också. 15% av 50.000 som är högsta belopp är 7.500 + fast självrisk.

Jag har själv 5 katter och jag har 20% rabatt på deras försäkringar har man mer än 9 katter får man 50% rabatt hos Agria.

OberonsMatte
2

#23 Eftersom du har så många katter (fler än 7) har du väl även flockförsäkringen som gör att ersättningstaket inte sänks med stigande ålder, till skillnad från hur det är för vanliga kattägare som valt if.

Är katten äldre finns det inte mycket kvar av de där 50.000 som man tänkt att försäkringsbolaget ska ersätta och då får man betala huvuddelen av en hög veterinärräkning själv även om katten haft en bra försäkring när den var ung och frisk.

Sajtvärd Katter iFokus