Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 1984 ggr
[oliviaklara]
0

Nybliven kattmamma

Hejsan!

Min ettåriga katt fick i förrgår sin första kull med kattungar. Fyra små pigga bebisar föddes fram och allt gick väldigt bra. Hon är en fantastisk mamma och tar så väl hand om dom. Idag morse började hon dock spy och bajsade väldigt löst. Sedan dess har hon bara fått i sig vatten och lite blötmat. Igår mådde hon toppen och åt med god aptit. Hon ligger inne i sin bolåda med kattungarna och tar fortfarande väl hand om dom och verkar pigg som vanligt. Självklart blir jag lite orolig ändå då hon har fått i sig så lite mat, även om hon verkar som vanligt.

Är detta någonting ni har erfarenhet av? Är detta normalt efter förlossning eller borde jag kontakta veterinär så snart som möjligt? Är jättetacksam för svar och håller tummarna för min lilla tjej.

Starfall
4

Hej! En del honor kan bli lite lösa i magen av att dom ätit upp moderkakorna. Men kolla om katten har feber, har hon det så kanske det finns någon unge kvar i magen, eller att hon fått någon infektion. Då behöver hon komma till veterinären och få hjälp. Håller tummarna!

Djurälskaren87
3

ett år? det va ungt.. men jag tycker du skall ringa och rådfråga veterinären faktiskt, det är inte bra att hon spyr upp maten då hon diar kattungarna, hon behöver ju mer mat nu när hon diar än innan..

annzoo
0

Jag tycker de låter som de kan vara början till livmoderinflammation :( Är du säker att hon fått ut alla kattungar + moderkakorna till samtliga ungar.

kollat febern? är hon loj? Uttorkad? Blöder hon mycket (blir blodad där hon legat)?