Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3181 ggr
woopwoop
0

Kal fläck på benet?

Upptäckte nyss att min ena katt har fått en helt kal fläck på sitt framben. Fläcken är typ stor som en tumme. Det är helt hårlöst och är bara hud, men det är inte rött eller sårigt eller någonting. Vad kan det vara?

OberonsMatte
0

Ofta beror kala fläckar på att katten själv har slickat bort pälsen. Det kan de göra p.g.a smärta eller obehag just där, men också som ett nervöst beteende p.g.a. allmän stress. Finns det något nytt i din katts miljö eller tillvaro som skulle ha kunnat påverka honom den senaste tiden?

Sajtvärd Katter iFokus

woopwoop
0

Tror inte det är bortslickat, för det har inte kommit förrän idag, och då har allt försvunnit samtidigt liksom. Om det är som han slickar sig borde det väl försvinna lite i taget? Eller har jag helt fel? 

Det enda skulle vara att vi har fått hem en stödkatt, men hon har bott här nu i över en månad… Annars kan jag inte komma på något!

OberonsMatte
0

Har du tittat igenom hela katten så att det inte finns fler fläckar? Titta särskilt på magen och insidan av bakbenen för där brukar katter som är nervösa eller drabbats av allergisk klåda slicka mest. Och ja, de kan slicka fram kala fläckar väldigt fort.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
0

Risken finns ju också att det är t.ex. ringorm, särskilt om du nyligen har fått hem en ny katt som kanske bär på smittan. Det är ju inte alla smittade katter som uppvisar symtom.

Sajtvärd Katter iFokus

woopwoop
0

Ringorm var det första jag tänkte på, för det har jag själv haft en gång i tiden, så det är jag livrädd för, hemska grejer… Men ser inget tecken på det alls. Huden är bara helt slät och sårfri. Ser inte ens irriterat ut på något vis. :o 

Och nej, han hade inte fler fläckar, resten av kroppen ser ut som den ska. 

Det är jättekonstigt. Trodde först att han hade liksom fastnat någonstans och fått det bortslitet, men då borde det ju varit irriterat och rött. Och han har inte gjort ett enda ljud ifrån sig heller…

OberonsMatte
0

Ja, ibland önskar man verkligen att katter kunde tala och berätta vad som hänt!

Om jag var du skulle jag avvakta och se om det uppkommer några fler symtom och hålla koll på de andra katternas pälsar också. Så länge det inte händer något mer och pälsen växer ut igen kan det bara ha varit något tillfälligt som gjorde att pälsen försvann.

Sajtvärd Katter iFokus

woopwoop
0

Ja precis! 

Det ska jag göra, tack så jättemycket för svaren! :)