Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2038 ggr
SolidShinta
0

Hört talas om det?

Hej!

Jag har länge funderat över foder och vad jag vill ge min katt. Mycket som jag har hört ska vara bra är antingen väldigt svårt att få tag på eller lite över en prisklass jag känner mig bekväm med.
Just nu kör jag med Arcana och Orijen som torrfoder. Men det är lite bökigt att få tag på, samt att Orijen som ju är den bättre av dem är väldans dyr här.

Nu hittade jag dock det här:

http://www.evopet.com/products/1441

Evo heter det och är ett "grain-free" märke som jag tycker verkar likna Orijen en hel del. Men det är mycket billigare ( iaf här).

Har ni hört talas om det förut? Testat?

Jag tycker att det ser väldigt bra ut och har högt med protein, men jag är inte super-kunnig. Vad tycker ni?

vinteralvan
0

Har inte testat det själv men enl innehållsförteckningen så det det ju bra ut om man är ok med fisk i fodret. Glad

SolidShinta
0

Ok, tack! 🙂

Jo, jag tänkte på det också. Men det verkar vara svårt att hitta ett foder som inte innehåller fisk på något sätt. Både Arcana och Orijen innehåller ju också fisk.

Sarah-S
0

Eukanuba Chicken & Liver är fritt från fiskmjöl men innehåller fiskolja
Det har också högt innehåll av animaliska råvaror

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Holtan
0

James Wellbeloved innehåller inte fisk alls :)

Sarah-S
1

#4 JWB må vara fiskfritt men även sprängfyllt av kolhydratkällor

SolidShinta
0

Men alla säger ju att Orijen ska vara så bra och vad jag kan se så är ju Evo snarlikt med det. 🤔

Jag testat Eukanuba förut men min kisse vägrade äta det. Samt att jag försökte byta upp mig från Royal Canin vid det tillfället, men tyckte inte att det verkade så mycket bättre när man läste på innehållsförtäckningen. Minns inte vilken sort det var jag testade, men den hade iaf väldigt liknande innehåll som Royal Canin hair & skin vad jag kan minnas. :) Men största problemet var att kissen inte gillade det iaf.

JWB kan jag inte få tag på här.

Sarah-S
1

#6 Jag tycker att fodret ser bra ut på innehållsförteckning, väl värt att prova men jag fattade som att du letade efetr ett fiskfritt? 
Om inte så prova Evo

SolidShinta
0

Men då provar jag det! 😉
Okej, nej det med fiskfritt kom upp efter 1:ans inlägg.😃 Men man har ju hört att det kan skapa allergi så jag brukar försöka vara försiktig med det.

Tack för alla svar!

vegasol
0

Hej,tittade på sidan men kunde inte hitta priset?Nån?

Cazzos
0

Ziwi Peak är i princip torkat kött, kostar runt hundralappen men det är värt att testa. Jag har inte testat det själv men det är rent kött helt enkelt 🙂

Du är inte sugen på att utfodra med blötfoder? Isåfall är Mjau ett alternativ 😃

SolidShinta
0

Priset på Evo? Det står nog inte på den sidan eftersom det är företagets produktsida. Här är det billigare än Orijen iaf. :)

Jodå, jag kör 70% blötfoder 30% torrfoder på en dag ungefär. Sen blöter jag även upp ytterligare med vatten för att min tjeja dricker väldigt dåligt av sig själv. 🙂

Jag skulle VÄLDIGT gärna köra Mjau, men jag bor utomlands. Beställde Bozita en gång, men det var väldigt dyrt samt att katten ratade det totalt. Ville knappt ens lukta på det! Lilla damen som hon är. 😂

Cazzos
0

#11 Bozita är nästan samma sak som Mjau har jag läst här på forumet så det kanske inte skulle göra någon skillnad 🤐

SolidShinta
0

#12 Nej, kanske inte då. :)

MichelleLindh
0

BRIT är ett bra torrfoder (finns även i blötmat) och det finns på Djurmagazinet bla. Vet att det finns i smakerna Chicken, Kitten Chicken, Salmon. Det är inte lika dyrt som Royal Canin men fortfarande dyrare än till exempel Icas mat. 
Inget spannmål utan kött är först på listan. Jag tror inte ens Djurmagazinet säljer spannmåls kattmat..? 

Mina katter älskar iallafall BRIT Chicken

/ Michelle 

Sarah-S
2

#14 Vad jag vet så finns bla både Hill's och Royal Canin på Djurmagazinet….