Kastrering. När? Vem först?
Nu kom jag på ytterliggare en fråga när jag bläddrade lite på internet och i andra trådar…
Om man har en honkatt och en hankatt från de är små. När ska man kastrera? Om man väljer att ta en i taget - vem ska man ta först tycker ni? Ifall man vill tatuera - är det en bra idé att göra det samtidigt när katten ändå är sövd?
Jag kan bara svara om märkningen. Jag skulle göra det samtidigt, många kliniker bjuder på tatueringen, du behöver bara betala för att hamna i registret.
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Jag hade kastrerat båda katterna samtidigt vid runt 12 veckors ålder och ja, om du vill ID märka katten hade jag gjort det samtidigt som den är nersövd.
Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian
Jag skulle kastrera honkatten först, det finns risk för att de har parat sig utan att man som ägare har sett det och det kan finnas risk för att honan har blivit dräktig.Märkningen är det lika bra att fixa när katten ändå är sövd
.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
Om du inte bor i en storstad tror jag du får svårt att hitta någon som kastrerar katterna vid 12 veckors ålder. 6 månader är det allra vanligaste, dock vet jag flera kliniker som kastrerar hanar från och med 4månaders ålder.
Jag skulle kastrerat hanen först (då den med stor risk börjar strila), om du absolut inte kan ta båda samtidigt… Men de är ju om du planerat att ta honkatten tätt inpå sen då de ej mår bra av att gå runt och löpa..
*** Var medveten om att även honkatter kan markera när de är fertila ***
Bästa är ju som alla säger, ta båda samtidigt och gärna runt 6 månaders ålder då risken finns att de blir könsmogna tidigt..
S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo
Om veterinären gjorde hanar när dem var 4 månader och honor när dem var 6 skulle jag ta hanen först, om dem gjorde båda vid 6 månader skulle jag ta honan först ifall hon reda är dräktig måste man göra abort.
Mest nyfiken för häromkring hör iaf jag ibland, har en av varje för jag tänkte kastrera de men blev av med jobbet så nu har jag inte råd att ta båda…
Själv har jag en sån buffert att det snarare handlar om vad veterinären föreslår i tid som avgör och inte pengarna..
#7 Jag föreslår att du tar kattorna från olika föräldrar, om du inte redan resserverat någon. Då kan du ta en hankatt först o kastrera vid ca.5-6 mån då de flesta små killar har släpt kulorna ner i påsen. Sen tar du en hon katt när killen är opererad, så slipper du tråkigheter som abort o strilas.

#8 Hankatter föds med stenarna nere.
#7 Har du inte råd att kastrera har du definitivt inte råd att låta honan bli dräktig.Det är mångdubbelt dyrare att ha en kull kattungar än att kastrera en katt.(eller två)
Stolt ägare till tre La permer

#8 Och ha en kattunge som ensamkatt tills den är kring halvåret? Stackarn. Bättre att ta båda samtidigt och kastrera så snabbt det bara går.
Har man 2 katter av olika kön hade jag kastrerat honan då risken är större att hon bli parad och dräktig. Jag har fött upp hanar som vet vad de gör redan som 11veckors (även om de inte skjuter skarpt är de dålig idé att ha dem tillsammans med honor) och honor som löpt synligt vid 5 månader.
Har låtit kastrera en hane vid 4 månader fast jag kunnat göra det ännu tidigare men allt beror på vad kliniken känner att de klarar av.
#10 heldre en ensam kattunge än risken att honan måste utsättas för abort när hon ännu är ung. Det finns ju både honor o hanar som mognar tidigt.
#12 fast kastrerar man honan först hinner hon inte bli dräktig så att det syns på henne eller aborten påverkar henne. Kastrerar man dock honan sist finns risken att hon hinner bli dräktig på riktigt med symtom och då är det påfrestande med kastreringen.
Det är vanligt att veterinärer kastrerar unga honor som reda är i tidig dräktighet, fostren är som små små klumpar, kan inte ens se att det ska bli en kattunge.
För egen del kommer jag ta båda så snabbt det går. Men om jag tar en så blir det ju inga kattungar… Båda måste ju vara fertila om en parning ska kunna ge något, eller?
#14 en hane är fertil flera veckor efter en kastrering, en hona utan äggstockar/livmoder kan inte bli dräktig
Om inte pengarna räcker till båda samtidigt (fast jag tror de redan är opererade, men inte helt säker) så tar jag tjejen först.
Men min veterinär brukar ge mig bra priser…
När jag var och kastrerade en kaninhane som jag var jourhem till fick jag betala för bedövningen och de andra medicinen och förbrukningsvarorna - inget för jobbet…
Inte ens 2000 kronor är någonting man måste ha råd med när man köper katt.

#17, hur menar du nu?
2 000 kr är något man minst bör ha i buffert när man skaffar katt, ifall kissen skadar sig och kräver veterinärvård. Även om man får katten gratis.
För man är enligt lag tvungen att ge sitt husdjur vård när så krävs, oavsett inköpspris, eller brist på – det enda som spelar någon roll är att du har ägaransvar för djuret i fråga.
#18 Det är just det jag menar. Kanske var otydlig men jag försökte få fram ett trevligare vis att säga Om du inte har råd med 2000 kronor som två kastreringar kostar så kanske det är bäst att du sparar ihop till en buffert innan du köper katt.
Det var menat till #16
Om inte pengarna räcker till båda samtidigt (fast jag tror de redan är opererade, men inte helt säker) så tar jag tjejen först.