Hjälp behövs! Kattungar
Visste inte vilken grupp som passade bäst.
Jag har ett par mammalösa kattungar i mitt sköte just nu och jag behöver hjälp och råd på hur jag får dom att äta från flaskan. Jag har kattungeersättning och kattungeflaska men trots en timmes försök nu så kommer jag ingenvart trots att dom är jättehungriga. De är ca 1-3 dagar gamla.
Alla råd mottages tacksamt!
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Hmm, kanske hjälpa dem att förstå att det är mat i flaskan. Prova att sätta "nappen" i munnen samtidigt som du trycker lätt på den så att ersättningen kommer ut.
Vart bor du? Kanske det finns någon amma i närheten som kan ta hand om kattungarna? Här är en FB-grupp där det kan finnas ammor:
https://www.facebook.com/groups/362394497191358/?fref=ts
Finns kanske fler grupper/internetställen att hitta detta på. Gå med i en lokal facebookgrupp och annonsera där.
Sajtvärd Katter iFokus
#1 Jag har försökt det. De får ersättningen i munnen men verkar inte vilja ha. Har testat två olika flasknappar, har testat doppa lillfingret och de vill verkligen inte ha. Ska testa köpa en annan ersättning och se om det är smaken som inte stämmer.
#2 Jag bor i Minnesota, USA så lite långt bort dessvärre.
#3 Jag kollade youtube men ingen av dom visade hur man får kattungen att acceptera flaskan. Alla drack direkt med hög lust så var inte så hjälpsamt.
Jag ligger på rygg med kattungen på min mage och försöker mata från "mammahöjd". De var rätt så kalla eftersom det regnade inatt så har försökt dela min kroppsvärme så gott jag kunnat utöver varmvattenflaskan under handduken i bädden.
De sover nu och jag måste iväg till läkare samt djuraffär för annan ersättning och så ska jag försöka hitta en pipett och se om det kan underlätta nu i början. Men fler svar uppskattas!
Jag har aldrig nappat kattungar, men en pipett eller en vanlig liten plastspruta kan nog vara en bra idé. Se bara upp så att du inte sprutar för mycket och håll upp kattungen så att den inte ligger på rygg.
Sajtvärd Katter iFokus
Provar du med vanlig spruta är nog 1-ml-sprutan den som de flesta använder.
Sajtvärd Katter iFokus
jag har nappat en kull ungar, det tar ett tag för dem att fatta hur man gör! Vi fick klippa upp lite större hål i nappflaskorna, de var för trånga för att de skulle kunna få i sig någonting. De första gångerna får man hjälpa till med att klämma ut ersättningen åt dem, det är en helt annan teknik att dia och ta flaska.
vi satte våra ungar på knäet och höll flaskan snett ner mot kattungarna.
Vi köpte royal canins ersättning, napparna var kryssade i öppningen, vi klippte bort flikarna i krysset vill jag minnas, klämde liksom till nappen och klippte av dem har jagj för mig..
ett tips till: när du håller flaskan till dem, försök hålla den i handen så att de kan trampa med tassarna mot din hand, normalt ligger ju mamman på sidan och ungarna trampar fram, mot hennes kropp medan de diar.
Tack! :)
Köpte pipett och annan ersättning som hade mer näring, var mer lättlöslig då andra klumpade, och denna nya luktar bättre. Nu tog de emot ersättningen lite lättare men det lär ta ett par gånger innan de förstår att ersättningen är mat.
Båda har kissat efter stimulering och sover just nu. Tror inte de är mätta men magen måste lära sig hantera ersättningen med. Huvudsaken är att de fick i sig lite iallafall så är lite lugnare nu. :)
Lär ta tid mellan mina svar/uppdateringar. Delar kroppsvärme med dom så mycket jag kan då inget kan ersätta riktig kroppskontakt även om de har varandra.
Zelda har fortfarande inte bajsat men hon var svårast att mata. Penny har bajsat två gånger och båda sög nu för första gången på pipetten och blev genast mycket piggare och aktiva.
Jag börjar även få in rutinen på sysslorna och känns redan som jag börjar få kontroll på ansvaret. :) Håller tummarna på en Zeldabajs nu efter denna första större riktiga måltiden och inte bara smådroppar. :)
När våra nappades så var det några som bara bajsade med två-tre dagars mellanrum. Det kommer när det behövs, kissar de så stimulerar du rätt iallafall.
Så små kattungar kan inte suga ur mjölken utan mjölken måste rinna långsamt ur nappflaskan. Det är därför det nu funkar bättre med pipett.
Kattungarna ska inte heller ligga på rygg när de matas. De ska stå på sina ben som de gör när de äter från mamman.
Håll koll på avföringens konsistens och färg. Den ska vara gulaktig och inte hård. Grön, grå och/eller surt luktande avföring är dåligt. Så även för hård avföring, då riskerar man förstoppning. Blir avföringen hård kan man ge dem lite vegetabilisk olja i ersättningen.
De suger från flaskan nu och Zelda bajsade äntligen! (Penny med men hennes bajsande har inte varit ett problem) Två hårda kluttar kom ut så tror hon hade en förstoppning som lossnade. Har gett massa vätska och masserat mage och hållt henne varm samt låtit dom klättra på täcket för att få igång systemet efter dom låg i den kalla våta tunnan.
Tipset om vegetabilisk olja ska jag hålla i minnet tills "nästa gång" (dvs om jag nånsin hamnar i denna sits igen). Tack! :)
De verkligen ÄLSKAR nappflaskan nu och blir helt tossiga runt matningen för att dom äntligen får dia. :) Jag håller koll på flaskans lutning så dom får i sig mat men inte så mycket att dom inte hinner med. Finns stundvis då dom saktar av och ser ut som dom håller på att somna men det är mycket lättare att kontrollera intaget nu. :)
Tack alla för alla tips och råd :) Vissa saker kunde jag redan men jag hör hellre saker en gång för ofta än en gång för lite. :)
Lycka till! Alltid bra o få en repition.
Tittade på en av videorna o de la kattungen på rygg!! vilken idiot o lägga ut så alla kan lära sig fel!
Jag är så himla nyfiken på att höra historien om hur du fick hand om de här små liven..?
Mamman födde dom i en rostig gammal tunna och ville inte veta av dom sen. :/ Svårt att säga varför. En var dödfödd.
Bra jobbat! De är så söta!
vilken fin bild på hunden och kattbebisarna:) hade du tänkt behålla dom eller vad är planen? väldigt fint av dig iallfall!
Mest troligen måste de bli innekatter då de inte lär sig kattspråk eller annat och jag är allergisk. Så mest troligen kommer de behöva flytta så småningom. :/ Ska se om nån vill ta båda samtidigt eventuellt då den dagen kommer. :)
Zelda avled i sömnen. 😢
Usch så sorgligt!!! Jag hoppas verkligen att den Penny klarar sig!!
Tack, hoppas jag med. Hon saknar sin syster, det märks.
oj.. men vet du varför? fy vad hemskt, beklagar!!! stackars penny:(
Tyvärr ingen aning. :( Hon gick från kry, till slö till död på mindre än 12 timmar. :/
Penny avled just med, precis likadant. Båda falnade bort. 💔
Jag gjorde precis allt. Finns inget jag kunnat göra annorlunda… det var inte tänkt helt enkelt. 😢
oj! vad hemskt, kanske var något inne i kroppen dom hade som gjorde de. väldigt tragiskt men du gjorde vad du kunde! vila i frid smǻ liv
Kanske mammakatt visste att något var fel med de små, och att det var därför som hon lämnade dem? En var ju död redan när du hittade dem…
28# ja precis, smart..
Mamman brukar ju veta tyvärr. :(
Men otroligt stark insats av TS! Du gjorde allt du kunde, fler som du behövs! 🌺
#30 Jag håller med dig TS gjorde ett superjobb!!!!
Fy vad hemskt, men du gjorde allt du kunde så starkt jobbat 🌺
Och som de andra skriver var det antagligen något fel som mammakatten kände av redan från början…
Åh så ledsamt o läsa då du försökt så :(
Gick in för att läsa hur det gått med den andra kissungen så tråkig läsning men kände det på mig.
Inte lätt o veta varför, så jobbigt men du gav dem en chans iaf. Varför kan inte alla kastrera sin utekatter så detta slipper hända.