Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 1151 ggr
[Elinors]
0

När lämnar kattungen mamman?

Iom att våra kattungar flyttar nu till veckan (de är 12 veckor) satt jag och funderade lite över hur det går till i det vilda. Huskatten är ju en tamkatt, men om denne lever i det vilda när brukar då kattungen lämna mamman?

Hur var det innan katten blev tam, när lämnade de mamman då? Någon som vet? :)

Har för mig att exempelvis leopardens ungar lever med mamman i över ett år.

IceJossan
0

Hmm, det närmaste vi kan jämföra med är den europeiska vildkatten, den art våra tamkatter härstammar ifrån vad jag vet. Det borde finnas naturprogram om detta kattdjur?

fvanilla
2

#1 Vår tamkatt härstammar inte ifrån den europeiska vildkatten utan antagligen ifrån falbkatten som är b.la ifrån Afrika

OberonsMatte
3

Jag tror att de skulle stanna tills de var minst 5-6 månader och närmar sig könsmognad. En 12-veckors kattunge skulle inte klara sig på egen hand särskilt länge.

Sajtvärd Katter iFokus

[Elinors]
0

#3 Ja, det var lite så jag tänkte också. Men första kattungen lämnade oss igår och Mamma katt har inte ens reagerat på att den är borta. Lite konstigt tyckte jag, men vet ju inte hur det brukar vara när kattungar flyttar. 

Någon som jobbar med någon kattorganisation och vet hur det ser ut i kattkolonier? Stannar ungarna i kolonierna eller bildar dessa en egen? Kanske är svårt att veta, men det borde ju vara en hyffsat okej jämförelse med hur det ser ut i det vilda för katten.