Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 718 ggr
CupcakeGod
0

ang blocketannonser+"renrasiga" katter

Jag vill inte låta som en dålig människa, men min kisse kommer från blocket. Min mamma lät mig köpa honom för att vi tyckte så synd om honom.. Men iaf. 

Ni vet när man går in på blocket och tittar på alla söta djur, mailar okunniga ägare osv. Det finns massor med människor som påstår att deras katt är renrasig, men inte är registrerar någonstans. Då säljer man bara en dyrhuskatt? 

Eftersom min katt känner sig lite ensam så funderar jag starkt på att adoptera en pojke till. Så berätta gärna hur det med renrasighet ligger till.

:')
0

Måste den vara renrasig?

CupcakeGod
0

#1 Nej, nej. Helst inte. Jag är inte särskilt förtjust i renrasisga katter. Undrade bara över varför vissa kissar är så dyra (typ 3500kr för en långhårig katt)

:')
0

#2 Okej :)

Kan ju vara i brist på kunskap? Att man tror att man har en renrasig katt bara för att den liknar en raskatt i utseende?

CupcakeGod
0

#3 Ju, det kan det vara. Det som stör mig mest är när man har vunnit argumentationen och ägaren står fast vid att hens katt är renrasig.

[Emma--]
9

Om du vill ha en huskatt så kolla på katthem :) Renrasiga katter genomgår ju hälsotester vilket sällan görs på huskatter. Men köper du från någon privat så säg att du vill att katten ska vara vaccinerad x2, + idmärkning och veterinärsbesiktning. :) utifrån vad som gjorts kan ca 1500 vara ett bra pris tycker jag personligen. Vad du än väljer så är det inte rasen i sig som ska kosta pengar. En katt som sägs vara renrasig men inte registreras blir ju inte värd mer bara pga eventuell ras eller hur jag ska säga det. Det är avelsarbetet som avgör tycker jag :) Och en renrasig ska alltid ha stamtavla för att det ska vara en renrasig.

[ElisabethYL]
3

Ju mer pengar det finns att tjäna, desto mer lockar det till sig oseriöst folk lockar det till sig…

Kan man sälja en katt för 3500 kr, varför lägga ut den för 1500 kr?

Tack och lov är fortfarande majoriteten seriösa, men många blir tyvärr lurade när de inte kan tillräckligt som köpare… Lägg inte ner tid på oseriösa - bläddra vidare och kontakta de som verkar seriösa.. 🤫

[Mustangcab]
3

En katt utan stamtavla är en huskatt. Även om föräldrarna har stamtavla så är det en huskatt. Oavsett vad säljaren säger. Och om du köper en katt så ska den vara vaccineradx2, besiktad och id-märkt för 3.500 kr men även för 500 kr.