Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1644 ggr
[ElisabethYL]
1

Finns det något...?

… kött eller fisk som är farligt för katter eller som de kan bli sjuka av att äta? Eller kan man ge de allt kött?

Jag förutsätter självklart att köttet är av en tillfredställande kvalitet och att man inte ger vad som helst…

Ni får ursäkta mina "dumma" frågor, men vill bara göra vad som är bäst för de djuren jag skaffar mig.. Och i det ingår att ta reda på vad djuren behöver innan de flyttar hit.. 🤐

[Emma--]
2

Det finns inga dumma frågor, det är ju bara bra att du frågar dig fram 🙂

Fisk ska man vara försiktig med då det kan vara rätt allergent för katter. Om du söker här på forumet lite om fisk till katt så kommer du hitta en del läsning om det, du kan ju även pröva googla. 

Annars kan jag inte komma på något som direkt kan vara dåligt så.

Sen är det ju saker som räkor osv som är för salt.

[ElisabethYL]
0

Inte haft katt sen min lilla blev överkörd 2002/2003 - så inte lätt att komma ihåg under den tiden.. 🤔

Fisk är bra att veta, eftersom jag själv har specialkost med fisk och mjölk som bas… Då ska jag inte dela med mig mer än någon liten bit då och då… (Min mat är nog inte för salt iaf då jag kokar med 1 krm salt/1-1,5 lit vatten och inga andra kryddor)

Gäller det även kattmat med fisksmak?

[Emma--]
2

#2 jag brukar försöka undvika så gott det går men det finns ju tex orijen torrfoder som innehåller fisk men som går bra för många katter. Så man kanske får ändra ifall att katten blir allergisk mot fisk.

[nettaahs]
0

Förlåt att jag kapar lite.. men tinad rå kyckling (filé), hur är det? Kan man ge det?

[ElisabethYL]
0

#4 Det är ingen kapning 😉bara en delfråga på min… Vill veta allt…

Ska titta på ett par pälsbollar nu i veckan 🙂

iKris72
1

Fast vad kommer det sig att det finns så mycket kattmat med fisk om det nu inte är bra..?

ikrisblog.wordpress.com

jollycox
0

#4 Ja det kan man ge. Dock brukar fileer vara mörade i saltlag.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[Lilyz]
0

#6 Bra fråga, och jag vet faktiskt inte :( Men funderar på om det kanske är för att katter ofta gillar smaken av fisk? Mina gör det iaf men den ena är tyvärr allergisk mot det och kliar sönder sig själv om hon får det :( Så de får snällt klara sig utan…

[Wraith]
2

Om man ger för mycket av fisk så kan katten få i sig av för mycket tungmetaller. Fiskar ska även ha en för hög mineralhalt och det kan i sin tur orsaka urinsten hos katt. Rå fisk ska även hämma B-vitaminupptaget och ja sen har rå fisk ofta inälvsparasiter.

Fisk som en godbit då och då är dock inte skadligt, men inget jag skulle ge regelbundet.

Du kan nog ge alla typer av kött och även ben, men om du ger ben se till att de är råa, tillagade ben kan vara farliga. Sen som tex med fisk, som godis högst om vi nu pratar om rå fisk. Fisk i torrfoder processas ganska hårt så där förändras innehållet en del och ja det blir inte samma sak.

Många tror att fisk är kattens mest naturligaste föda vilket är en myt, för vilken katt simmar ut och fångar tex tonfisk själv;)

[ElisabethYL]
1

Många tror att fisk är kattens mest naturligaste föda vilket är en myt, för vilken katt simmar ut och fångar tex tonfisk själv;)

Inget jag någonsin sett… Däremot fåglar och möss. men aldrig kattmat med mussmak…

Mullemu
3

Man kan ge allt kött men variation är viktigt. Katter kan nämligen utveckla allergi mot alla proteinslag, inte bara fisk, om de ges väldigt ofta och under längre tid. Allergi mot kyckling är t ex ganska vanligt och det beror på att de flesta färdigfodren är baserade på kyckling.

Vanligen utvecklar katten allergi när den är ung. Efter 3-4 års ålder är det mer sällsynt att de får allergi.

Ska man ge rått kött så är det bra att välja svenskt för då kan man vara ganska säker på att det är fritt från salmonella, trikiner osv. Säger ganska för ICA drog alldeles nyligen tillbaka ett parti med svensk fläskfärs som tydligen var salmonellasmittat. Det är dock inget stort problem för katter eftersom deras korta tarmsystem gör att bakterier inte får fäste lika lätt som hos oss människor. Vi är mycket känsligare.

[ElisabethYL]
1

#11 En sak att tänka på är ju också överdriven antibiotikaanvändning som jag tror är direkt skadlig både för djur och människor…

Odlad fisk (nu känner jag bara till de norska förhållanderna) matas med "antibiotikapellets" hela livet för att intge bli sjuka.

Danska lantrasgrisen är så hårt avlad att den måste få antibiotika för att överleva avvänjningen…

För egen del köper jag 20-40% vilt beroende på säsong, 40-60 % fisk och resten är gårdslaktat från bönder jag känner, blir lite fullt i frysarna men det är det värt 🙂