Kattunge attackerar akvarium
Har en kattkille på 5 månader. Han sitter på golvet och plötsligt flyger upp och slår en tass på akvarieglaset. Samma sak har han börjat göra på mina tamråttors bur. Vad gäller alvariet är jag mest rädd för repor. Råttburen oroar mig mer. Råttorna är inte rädda för katten, men jag är ändå rädd att han ska råka skada dem med klorna. Katten och råttorna kan vara med mig i soffan tillsammans annars så är övertygad om att han inte försöker vara elak. Jag tror det är jaktinstinkten som slår ut resten av hjärnkontoret för några sekunder ibland. Finns det någon möjlighet att förhindra detta beteende? Råttorna kan såklart flyttas på, men inte akvariet. Tror ni att en kattkompis förvärrar eller avleder? Han har en hundkompis, men de leker ju inte precis alltid. Är rädd att det ska bli för stojigt med ännu en.
Mvh Ellenfyrkant
Han leker, vilket är helt normalt. Mina har även "jagat" på tvskärmen.
Sen har jag aldrig varit med om att klor lyckats repa glas, men är du orolig, så klipp klorna.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

En kattkompis kommer garanterat få honom på andra tankar, är de av "samma kaliber" så kommer de ha full sjå med att busa med varandra. Däremot måste man vara medveten om att en kattkompis även kan innebära att de blir två om hyssen och drar med varandra på nya påhitt.
Det är absolut lek. Har en jämngammal katt hemma som också tycker att akvarier är roliga, men jag är inte orolig för repor för en klo kommer förmodligen inte lyckas repa glaset så kraftigt att det går sönder. Men är du orolig så klipp klorna som #1 sa.
Min 5-månaders katt jagar saker på dataskärmen och tvskärmen också ;)
Vatten pistol, min systers katt var besatt av mina ödlor och attackerade terrariet gång på gång och skrämde dem rejält och även om vi flytta terrariet lyckades han ta sig ditt så tog en mjuk vatten pistol och när han attackta spruta jag vatten på honom, efter ett tag slutade han och nöjde sig med att bara sitta och titta på dem :)
#4 Man ska definitivt INTE spruta vatten på katter i uppfostringssyfte.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

#5 Har du nåt bättre förslag i sånt här läge? Snällt lyfta bort katten varje gång kanske? Det lär inte funka. Ett vattensprut är ett milt sätt att få katten att fatta att ett visst beteende innebär att man blir blöt så det är bäst att låta bli.
#6 Har läst böcker av kattbeteenderådgivare där det står: "att straffa sin katt genom att spruta vatten på den när den gör något du inte gillar är verkligen fel!" Och det håller jag med om.
Nu har jag varken råttor eller akvarium, men hade jag haft liknande problem med mina katter hade jag bestämt föst katterna åt sidan och sagt ett lågt och bestämt "fyyy!". "Lagt beslag på området" som "Mannen som talar med hundar" brukar säga.
Min uppfattning är att man kan vara "flockledare" även bland sina katter, (åtminstone så länge som man är i katternas närhet 😉). Vad katter sedan gör när de är ensamma hemma lär vi aldrig få veta.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Jag tycker man lyfter bort katten 3hundra gånger om det är så o också avleder med leksak mm. Klart den leker o kanske är lite understimulerad också.
#7 Vatten är inget straff, utan gör bara att katten hajjar till och förhoppningsvis undviker djuren. Det är milt och högst ofarligt. Fyyy och annat skulle jag bedömma som mer skrämmande då katten inser att det kommer från den som den litar på (du ska ju spruta snabbt, med mjuk stråle så katten ej fattar var det kommer ifrån)….Att hävda sin rätt som flockledare, ärligt talat så fungerar bara det så länge du är i närheten..en katt är smartare än så….
#7 Det måste ju givetvis ske i samma sekund som katten attackerar djuren, inte en sekund för sent.
#5 mina katter jag har nu funkar det med "ppssshy pppsshhhyy" ljudet, men tyvärr är katter jaktdjur och vissa har med jakt instinkt än andra.
Har man djur som skadar andra djur psyksikt så går det inte att hålla på och träna i månader, problemet måste lösas snarast annars måste djuren säras på/alt nåt av djuren måste säljas.
Hade du tyckte vattenspruta var fel om min hund attackerat mina katter?
det hade tagit ett tag för honom att fatta och många upprepade upplyftningar innan han förstått, under den tiden finns det risk att han hunnit skada katten allvarligt.
Tamråttor brukar ju bita ifrån om inte annat. Jag har samma variant här hemma, en hel drös råttor och en 4 månader gammal kattgrabb som försöker leka med de. Han slår på gallret men det gör han utan att fälla ut klorna och ger sig ganska snabbt, så jag låter honom hållas med förhoppningen att en råtta nafsar till. Förr brukade han ligga på buren också men råttorna har lärt honom att låta bli - tack gode gud för det säger jag, de ignorerade först vilket irriterade skiten ur mig för rätt vad det är så får man hem en råtta som biter till ordentligt. Då ser jag hellre att han får nåt smånafs från mina snälla skruttar och lär sig innan man får hem en bitsk en.
Personligen har jag sprutat vatten när han klättrat på skärmdörren, vilket han nu slutat med. Hade gjort samma sak om han gått på för hårt på råttburen också.
#7: Måste säga att det ser tämligen skumt ut när du säger emot bestraffning och i samma andetag nämner Cesar Millan på ett positivt sätt. Han "talar" trots allt med hundarna genom att strypa de, slänga på stackel och elhalsband, sparka de och gud vet allt. Snäppet värre än lite vatten i mina ögon.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

#9 Håller helt med. En katt som är helt inne i sin lek, som i detta fall är att smälla till råttbur och akvarie, ska inte bestraffas genom att bli fyad på, det kommer inte att hjälpa eftersom fyandet mest gör en själv till boven men kommer inte göra råttor eller fiskar mindre intressanta. Och att fösa undan katten och "lägga beslag på området" funkar inte på en katt - den kommer kanske hålla sig borta när du tittar på men så fort du vänder ryggen till så är det inte ditt område längre och råttburen kommer antagligen bli ännu mer intressant eftersom katten inte kunnat komma åt den på ett tag. Katter funkar inte som hundar på det sättet.
Nej vattensprut är mycket effektivt i vissa lägen, till exempel när man ska få katten att hajja till och koppla ihop händelsen med ett visst beteende - men självklart inte som ett straff som skrämmer eller gör katten illa. Det blir en plötslig pet i sidan i exakt rätt ögonblick (bara det att det blir blött också), istället för att man ska hinna fram och fösa undan katten så att den inte kopplar VAD det är som är otillåtet. För titta får den ju, men inte smälla till.
Jag förstår verkligen inte varför vissa påstår att vattensprut är så himla farligt och skulle vara nåt slags milt djurplågeri - kolla på katter i grupp, hur de beter sig. Om någon gör nåt som stör nån annan så kan den få sig en sjuhelsikes känga. Vad är lite vatten i pälsen jämfört med det? Och om katten i fråga råkar skada råttorna, är det då inte värt några vattensprut på ett av djuren mot att alla de andra ska råka illa ut?

Min treåriga siames brukar också "jaga" och slå på akvariet. Ett normalt kattbeteende, alltså
Vattenspruta är fördjävligt tänk den blir eventuellt fuktig på ett par ställen. Mycket bättre att bara släppa ut den så den kan lägga sig i en oljefläck under en bil istället och sen slicka i sig det istället.
När det regnar tänk vilken tortyr det är för alla vilda djur, de blir dyblöta utan att någon bryr sig.
Jag tror att mina katter är såpass härdade av katteveolution att de klarar av ett par stänk med vattenspruta.
Vidare så använder man inte vattenspruta konstant det är bara under en väldigt kort och begränsad period. Därefter räcker det att härma ljudet från vattensprutan med rösten. Förmänskliga inte djuren för mycket är ett bra tips.
/Fridaybrew
#12 Jag försvarar inte på något sätt de sämre delarna av Cesar Millans metoder. Märkligt om du tolkar det så.
Kan bara konstatera att en del tycker att vattenmetoden är OK och andra tycker det inte. Jag skulle själv inte använda den.
När det gäller "fy" så beror det nog helt på hur det används, tonfall etc. Kan säkert bli hur fel som helst om det "felanvänds", men har fungerat alldeles utmärkt för mig t ex med en mkt hårdhänt katt (som snart blev världens gosigaste mest tillitsfulla misse).
Jag tycker du är lite nojig om du är rätt att katten ska repa glaset på akvariet. Blir det repor måste du ha riktigt dåligt glas och katten har extremt lång klor.
Aktivera katten på annat håll så glömmer han både akvariet och råttburen, det är jag helt övertygad om. Är du ej hemma kan du ju även stänga dörren dit du har råttorna=)

Han har korta klor, så det kanske inte blir repor. Det vore ju bra isåf! Klart man är nojjig när det gäller mina djur. Konstigt vore det annars tycker jag.
Mvh Ellenfyrkant
#16: Jag säger inte att du försvarar det, men att nämna honom i positiva ordalag när du argumenterar mot bestraffning klingar rätt illa i mina öron med tanke på att han inte gör så mycket annat än bestraffar liksom. Bestraffning är ju det hans metoder går ut på, föråldrat "ledarskap" genom att kuva.
Jag är inte enbart positiv till vattenmetoden jag heller utan föredrar positiv förstärkning. Men så finns det tillfällen där man behöver korrigera med något negativt och då tycker jag inte att en vattenstråle är så farlig. Som med min skärmdörr, det är en sjujäkla rymningsrisk när min katt klättrar på den, och då till på köpet en kattunge som inte hunnit bli märkt än (han ska öronmärkas i samband med kastrering) och aldrig någonsin varit utomhus. Han sket fullständigt i att han blev nedlyft och fyad när han hade fullt upp med att jaga en fluga uppför skärmdörren. Då var vattensprutan bra mycket effektivare, och bra mycket mer ögonblicklig än jag någonsin kan vara. Och well, jag tar hellre en katt som har en blöt fläck en stund än en katt som rymt och råkat ut för gud vet vad. Numera klättrar han inte utan sitter snällt i fönstret bredvid och jagar sin fluga där istället.
En vattenspruta är väl för övrigt ingenting jämfört med ett helt bad. Stackars utställningskatter 😉
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
#19 Jag uppfattar att CM har flera olika metoder, vissa av dem bättre och andra sämre. Jag förespråkar inte de sämre.
Jag anser inte att man måste ta avstånd från en persons SAMTLIGA metoder för att vissa av dem är dåliga.
Jmf här även med t ex Länsstyrelsen. Länsstyrelsen gör mycket tok när det gäller t ex hemlösa katter, MEN jag ger dem mitt stöd när de gör bra saker som att t ex informera om vikten av kastrering och ID-märkning! D v s jag ger dem mitt stöd i det de gör bra men inte i det de gör dåligt.
Jag anser att det är en god egenskap att vara en bra flockledare (sedan kan man diskutera hur en bra flockledare är och vägen dit), och jag uppfattar det som en bra teknik att "lägga beslag på området" (när omständigheterna kräver det). Även här kan den teknik man använder variera och diskuteras.
Hur det jag skriver klingar i dina öron beror nog mer på dina tolkningar och vad du själv lägger in i det jag skriver än på vad jag avser att förmedla. Jag tror att samtliga som brukar hänga här på Katter i fokus vet att jag inte förespråkar djurplågeri i någon form och att kattskydd för mig är en viktig fråga. Vill du diskutera detta ytterligare med mig så gör det via PM istället.
#20: Antingen läser du inte mina inlägg ordentligt eller så uttrycker jag mig dåligt, för det jag menar verkar faktiskt inte gå fram alls. Jag sitter inte här och påstår att du förespråkar djurplågeri liksom. Nåja, spela roll.