Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1498 ggr
EmAxLo
0

Ni som har Sphynx...

Vi har förkylningsastma i familjen och har tänkt köpa oss denna ras… 1) Ang det här att honor är med allergi vänliga än hanar stämmer det? Vi ska nämligen köpa 2 kattungar av rasen Sphynx och undrar om det spelar någon roll om man vilket kön vi väljer att köpa! Och kastrering sägs med hjälpa till lite? 2) "Måste" man ha 2 eller går dom att ha ensamma med? 3) sägs att hanar e mer "gosiga" är honor, stämmer det? 4) Vad använder ni för Schampoo till dessa katter och hur ofta badar ni dom? 5) vad kör ni för tottfoder till dom? Hörde att de lött går upp i vikt, då de ska ha mat framme hela tiden?

[Mustangcab]
2

Om ni ska kastrera dem så har det ingen betydelse om det är hona eller hane. Det mest allergiframkallande som finns är en okastrerad hankatt. Därefter kommer kattungar.

Niiinah92
0

beror på, jag tålde inte honor alls innan oavsett om de var kastrerade eller ej så tror inte honor är mer allergivänliga. Jag tålde ej honor, fertila hanar eller kattungar, kastrerade långhåriga hanar gick allra bäst för mig personligen. Oavsett vad hjälper kastrering väldigt mycket.

[Mustangcab]
0

# 2 Generellt sett så är det på det sättet som jag sa. Sen kan det var individuellt.

Disturbed-Angel
4

Angående allergi så beror det ju på exakt vad det är man är allergisk mot. Man kan vara allergisk mot Saliv , Urin , Pälsolja och "mjället"

Så att en Sphynx alltid skulle vara allergi vänlig är inte så sant. Är man allergisk mot exempelvis pälsoljan är en Sphynx värre då man får pälsoljan direkt på sig när kelar med katten. Är det däremot mjället man inte tål så brukar Sphynxar fungera bra. Mitt bästa tips är att träffa några Sphynxar och se hur man reagerar. 

Vad det gäller om man ska ha en eller två katter beror ju mycket på katten och hur mycket tid man är hemma. Om katten ska vara ensam mycket så är det ju rekommenderat att ha två så att katten har sällskap. Många Sphynxar är väldigt sällskapssjuka. 

Jag har aldrig haft en Sphynxhona så kan inte uttala mig om det. Men jag tror att de skiljer sig mellan katterna oavsätt kön. Jag har två hanar som båda är väldigt keliga.

Vi använder schampo av märket Espree till våra katter och det finns att köpa på de flesta djuraffärer. När vi först köpte vår äldsta hane var rekommendationen att bada en gång i veckan. Vilket inte alls var bra för kattens hud. Idag badar vi dem en varannan till var tredje månad, eller ännu mer sällan, det beror lite på hur smutsig katten blir. Kan behövas badas oftare under sommaren. 

Våra katter äter Royal Canin sterilised och har fri tillgång till mat. Vår ena katt gick upp mycket efter kastreringen (delvis för att vi inte bytte till sterelised direkt) men ingen av våra andra har gjort det. 

Om du har Facebook så finns det en grupp där som heter Älskade Sphynxar där man kan få mycket information eller ställa frågor till Sphynxägare.

EmAxLo
0

Tack så mycket för era svar :) Åh jag ska kolla upp sidan på FB :)