Katten kissar överallt :(
Hej! Det är såhär att min kastrerade hankatt kissar lite här och där, han går på kattlådan, men det händer att han kissar i hörnet, på soffan och ibland mina kläder.
Jag orkar verkligen inte argumentera med min mamma eftersom hon hittar på massa skit som "han gör det för att han är elak", "han kissar över allt för att han vill va taskig". Jeg försöker förklara att någon kanske är fel men hon lyssnar ändå inte. Hon säger att hon känner en veteinär (en gång sa hon att han sa att Whiskas torrfoder är det bästa torrfodret därute HAHHAA).
Så, vad kan man göra för att kissen ska sluta kissa utanför sin låda?
Är han kastrerad?
Testat att ändra kattlåda? Alltså ha öppen kattlåda om den är stängd eller då vice versa?
TEstat annat kattströ?
Har katten gjort så hela tiden? Kan ju vara urinvägsinfektion.
Din mamma (du får ursäkta att jag säger detta) behöverläsa på lite. Katter gör itne sånt för att vara elaka osv, de tänker inte som vi gör 😛
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
1) Fler kattlådor, rensa lådan ni har oftare
2) Tvätta NOGA där det kissats/det som kissats på
3) Kan vara urinvägsinfektion om katten gärna kissar på det något mjukt
#1 de är det jeg försökte förklara för henne hela tiden! ska köpa nytt kattströ, köpa en kattlåda till.
Jeg tror faktiskt att det kan vara urinvägsinflamation. någon som vet va man han behandla det med ?

#3. Antibiotika och ev. smärtstillande. Katten måste till veterinär för att bli undersökt och få medicinen utskriven.
Är han ensam katt i hemmet?
Hur många lådor har ni?
Hur stort bor ni?
Var är lådorna placerade?
I vilka rum kissar han?
Vilken typ av lådor (stora, små. med huv, med svänglucka)?
Vilken typ av sand är det i lådorna (märke och sort)?
Hur ofta rensas lådorna från kissklumpar och avföring?
Hur många gånger per dygn kissar katten öht?
Är det småskvättar eller pölar när han kissar?
Är han utekatt eller innekatt?
Sajtvärd Katter iFokus
Ja, han är en ensamkatt.
Bor i en 3a på 70-80 kvm
Hans låda är placerad på toaletten
Han kissar i vardags rummet, typ vid och på soffan. Och ibland i mitt rum.
Han har en medellåda utan huv
Vi använder tyå såna vita små stenar och blått i som suger upp kisset.
Rengör lådan varje dag
Han kissar runt 4-5 gånger /dygn
Förstår inte frågan :(
Han är en innekatt
#& Är det kristallsand i lådan, dvs som inte bildar klumpar och inte rensas bort när katten kissat?
Är det en gång per dygn du rensar bort avföring alltså?
Frågan du inte förstod var om katten kissar normal mängd hela tiden eller om det ibland bara kommer små skvättar? Om katten kissar ofta och lite varje gång kan det vara tecken på urinvägsbesvär.
Sajtvärd Katter iFokus
#7 Jaha! han brukar alltid komma och kissa hur mycket som helst, ibland undrar jag vart kisset kommer ifrån. Hans Kattsand är såna små vita granuler. Det bildar aldrig klumpar.
#8 Då är det kristallsand ni har och det är ett material som många katter tycker riktigt illa om eftersom det är obehagligt för en vuxen katt att gå på. Att man inte rensar bort kisset tycker jag också verkar skumt.
Byt till lerbaserad, finkornig, klumpbildande och oparfymerad sand. T.ex. Extreme Classic, Everclean eller Pussi Kompakt. Rensa bort avföring och kissklumpar varje morgon och kväll.
Att bara ha en låda kan ställa till det ifall er katt hör till dem som helst inte kissar och bajsar på samma ställe. Det är vanligt bland katter att de ogillar det.
Minst en (öppen) låda till alltså, helst även extralådor i de rum katten kissat fel i hittills.
Sajtvärd Katter iFokus
Det kan vara att han pinkar in sitt revir. Om det är urinvägsinfektion brukar katterna småskvätta lite varstans. Är det däremot revirmarkering så kissar dem mer och oftast på samma ställe. Det är svårt att ändra det mönstret. Efter att vi haft sonens hund hemma hos oss började vår katt kissa i hallen o i soffan där hunden varit. Vi har nu ställt undan soffan i ett rum o stängt dörren. Vi har tvättat matten i hallen med citronmedel o haft på medel mot revirmarkering. Sedan har vi ställt för pallar så att hon inte kommer fram till ställena. Det har hjälpt oss.
Han protester mot något Har ni nya rutiner? Ändrat möblerna? Gå till vet och gör de undersökningar som behövs Blodprov. Urinprov ultraljud av njurarna Tvätt av allt han har kissat på med urine off. Så man tar bort kristallerna där han kissar. Köp ett par tikbyxa och sätt på han när ni ser han kissar
S*PascuumSilva's burmor
http://www.pascuumsilva.se
Nej men tikbyxa, det känns ju lite överdrivet.
Byt kristallerna till sand och ha fler lådor så löser det sig säkert. Ett billigare alt till Urineoff är att tvätta allt med ättika, då försvinner lukten.
Det hjälper inte med ättika. Anser manager att inte ha råd med vet. Kostnader. Och andra hjälp medel till sitt husdjur så ska man kanske inte har djur
S*PascuumSilva's burmor
http://www.pascuumsilva.se
#15 Ättiksprit funkar men luktar i sig kanske inte lika gott som medel man köper i affären. 😛
Har du ringt och pratat med en veterinär?
Jag hade samma problem med min kastrerade hankatt, vi försökte med det mesta men han fortsatte kissa överallt. Då ringde jag vet. och förklarade situationen, hon trodde att det delvis berodde på stress. Jag fick riktigt bra tips från henne, som passade just min katt, nu kissar han inte någon annanstans än i lådorna och matte är lugnare ;)
Nu säger jag inte att din katt är stressad, jag tycker mest bara att du borde ringa till en veterinär och få råd :)
Börja med det enklaste, att skaffa en till låda och finkornig, klumpbildande sand. Sen tömmer ni lådorna morgon och kväll och ser vad som händer.
Ställ lådan någonstans där ni tror han skulle känna sig lite mer ifred. Det är inte alltid så enkelt, men ibland är det också så att det är just såååå enkelt som att han ogillar kristallerna och vill ha en kiss- och bajslåda :) Det är en början och förhoppningsvis kanske det är det enda han vill ha.
Tipsar om en stor rymlig back från typ Ö&B eller IKEA, med höga kanter. Pussi Kompakt är ett bra strö i medelpris, finns på mataffär. ICA:s Premium klumpbildande sand är också bra. Väldigt bra är EverClean och liknande som finns på djuraffärer. Finns även en ny produkt som heter SmilyCat som ska vara lika bra som EverClean, men jag har inte testat. Den kostar hälften av vad EverClean gör.
Sen är det viktigt att rengöra varje gång där han kissat, så det inte luktar "toalett" för honom. Ättika och/eller ytdesinfektionsmedel (fråga på Apoteket) är toppen till sådant. Ytdes. innehåller sprit och tar framförallt bort bakterier och lukt.
Lycka till och berätta gärna hur det går :)
www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter
Och funkar det inte med fler lådor, annat strö osv, så får man gå vidare med veterinär. Jag tycker dock ni kan prova detta först, sålänge han inte skvätter små pölar vilket kan antyda urinvägsproblem. Detta är min åsikt utifrån vad jag läst, men tycker det låter mer som min katt som höll sig (troligtvis pga att hon hatade toaletten).
www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter
veten sade att han är en mycket frisk och glad kisse. han sade att kissen kanske inte har lärt sig att fixa sina behov på kattlådan än. så vi bytte till finkornigt sand, köpt en kattlåda till och när han skulle kissa på mina kläder tog jag in honom till kattlådan och så kissade han där.
så nu är det fixat.