Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2202 ggr
rulda
0

Som katt och hund?

Som de flesta här inne vet så har jag två huskatter på två år.
Nu är det så att min sambo är ingen kattmänniska utan vi skaffade katt just för att det var mitt krav för att flytta ihop.
Min sambo är en hundmänniska och har alltid velat ha en hund som kan hålla honom sällskap hemma och på jobbet.
Nu börjar det så smått dra ihop sig och inom två år lär vi ha en vovve här hemma. Vi  har redan nu börjat titta på raser.
Men hur fungerar det att ta in en hundvalp till två katter som aldrig har träffat en hund? Några tips?
Det jag kan gissa mig till är att Trötter kommer att gömma sig en vecka under soffan sen kommer han komma fram och ge hunden en snyting.
Toker kommer vara jättenyfiken och tänka "wooow en jätteleksak"
Några tips?

dara
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

skrev ett långt pm och så råkade jag trycka på en knapp och allt var borta… så det kan gå….

det huvudsakliga jag ville ha sagt var i alla fall att det lättaste är att köpa en valp då katten inte ser det som ett lika stort hot som en vuxen hund och hunden ser katten som en familjemedläm i stället för ett jaktobjekt.

sedan skrev jag på, funderar på att köpa hund om:

svärföräldrarna, de skaffade katt först och hund sedan då katten var ett par år och detta gick jättebra. då slapp de även problemet med att hunden såg katt som villebråd då de tod en hundvalp. katten till och med matade hunden med möss och försökte få den att klätra i träd, dessa var de bästa vännerna hela livet (hunden dog för 3 år sedan)

de köpte ny hund efter några månader och även detta gick hur bra som hellst men då katten då var 12 var den inte helt lika mammig mot denna hunden.

på bilden finns deras nuvarande hund jack som är 3 år och underbar

rulda
1

Tack för ditt svar :) haha jag har också råkat skriva närmaste novellerna och sen tryckt på fel knapp…. jobbigt det där.

Det blir en valp som vi ska skaffa tänkte titta efter uppfödare som har haft katt i hemmet också.
Ditt svar skingrade mina orostankar otroligt mycket, Ja vill inte göra någonting som skadar mina kissar eller får dom att inte må bra.

Men nu kanske jag kan glädja mig i beslutet att skaffa hund :D

[Linsenhejhej]
0

Lycka till Rulda!

Pia
1

Det beror nog väldigt på vilken hundras man skaffar, små ettriga är det svårare att få att ta det lugnt med ovana katter t ex. Jag minns när vi plockade hem Malte 9 veckor, helt ovan vid katt - hans uppfödare var lite orolig att han skulle vara rädd för katter och att de skulle slita honom i stycken ungefär… *puckade hundmänniskor…;)* - men han bara studsade ur buren, skällde på alla kul katter och sedan bodde han här. De yngre katterna accepterade honom ganska fort, de äldre tycker nog fortfarande att han är rätt pestig även efter 4 år… Men han tolereras. Fast han är en rätt påfrestande terrier…:)

Summa summarum, det viktigaste är nog att man lär den lilla hunden respektera katternas behov av att få vara ifred. Att de alltid kan hoppa upp på något om hunden blir för jobbig. Och kloklippning förstås:)

Jag tror det kommer att gå så bra med både hund och katt, när samspelet fungerar är de verkligen helt underbara ihop! Och det är en perfekt start att börja leta efter uppfödare som också har katter:)

rulda
0

Tackar och bockar för alla tips :)

den rasen som sambon vill ha är Rotwailer (stavas det så) jag försöker övertala honom att Basset är otroligt söta och fina ;) men jag tror att jag kommer att förlora denna gång då det är han som vill ha hund.
Jag tror att sambon är lite oroligare än vad jag är om hur det är att ha katt och hund tillsamans.
Jag vet hur det var när vi satt hundvakt åt min kusins hund, Rocky.
Lucas gick långa omvägar om hunden förutom när Rocky låg med huvudet i någons knä. Då hoppade Lucas genast upp och slog till Rocky på nosen. Sen så gick han flera varv i knät bara för att visa "titta vad jag får göra som inte du får".
Ständig svartsjuka mellan dom två…

Allumania
0

kom överens om "reglena" i hus hållet. Dvs. Hunden får inte bita katten eller jaga den. Kelas o mysas givetvis tillåtet då de går å nafsa sakta i varan :) Håll djuren separat då ni inte är hemma eller se till att kattorna har gömställe eller ett rum som de har för sig själv när hunden blir förmycket. Då ni tänker skaffa valp är hundport en bra sak. 1. Djuren ser varandra. 2. Valpen hålls på en sida av huset=mindre att städa ifall en olycka sker då ni e på jobbet. 3. Kattorna får ro då dom behöver det. 4. Valpen känner sig inte lika ensam när han hör o ser missarna= lättare att träna ensamhet. Hur vi vänjde våra djur Ru och Rambo: 1. Sprida doft dvs. Klappa katten och gå sedan o klappa hunden och tvärt om. 2. Håll djuren på ett passligt avstånd och se på varandra. Ge godis och mycket kel= positiva upplevelser. 3. Katten matas ALLTID först. Katten står högst i rang bland husdjuren= hunden uppfattar sig som lägre även om kattorna är mindre o svagare. Hunden kommer att lära sig att respektera kattorna. 4. Husse och matte kelar o leker både med hund och katt. Ignrera inte oavset vems husdjur det är. Det skapar bara svartsjuka! Nu kommer jag att gå genom samma lista pånytt då Ru dött och jag vill inte bo i ett hus utan katt. Den nya kattungen kommer i oktober.