Husdjursmarknaden på FB
Om en hotar med att slänga ut sina katter pga de ej får dem omplacerade, går det inte under djurplågeri och kan anmälas?
På husdjursmarknaden på facebook så är det en som har 7 dagar på sig att bli av med katterna, det har varit många turer kring detta:
Soc skulle ta deras barn om de ej gjorde sig av med katterna, ibland är det 7 katter, ibland 4 katter ibland 11 katter… Soc skulle slänga ut katterna..
Hon påstår sig varit i kontakt med katthem, ett katthem erbjöd hjälp men ägaren av katterna hade en taskig attityd så de drog sig ur.
Saker kan ju ha hänt hos ägaren så de verkligen behöver hjälp men att slänga ut katterna är att ta i då är det i så fall humanare ta dem till veterinären för avliva om det är så hiskeligt bråttom.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Man får inte kasta ut katter på gatan om man inte vill/kan ha dem kvar. Däremot finns det ingen lag emot att avliva katterna istället. Dock kostar det rätt mycket, varför folk hellre stänger ute dem och aldrig mer öppnar dörren, i princip. Det bör gå att anmäla om någon faktiskt gör det.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Hemskt men också hemskt vanligt 😕
Jag kan inte förstå hur soc kan slänga ut kisse katterna? Det har dem ingen rätt till att göra då detta bryter mot lagen. De ska i så fall hitta något lämpligt hem till katterna.
Ansvaret går ju över till socialen. Känns som att det finns många frågetecken kring de där.
Sen kan jag inte heller förstå vrf de måste göra sig av med alla katter men jag vet ju inte heller hur deras situation ser ut.
"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law
Sociala kan ej ta katterna de placerar ej om dem det de kan göra är att ta barnet tills katterna är placerade, de går bara in med LVU om så behövs..
#0, citerar (min feting): "Soc skulle ta deras barn om de ej gjorde sig av med katterna, ibland är det 7 katter, ibland 4 katter ibland 11 katter… Soc skulle slänga ut katterna.. "
Nej soc gör sig skyldig till brott mot djurskyddslagen om de "slänger ut katter". (Att soc skulle ta "deras barn" om de "ej gjorde sig av med katterna" är ett annat typ av hot, och helt befängt. Behöver barnen omhändertas sker det på andra grunder än existensen av katter. Men nu begränsar jag mig till kattfrågan här.) Eftersom katter ska ha tillsyn minst 2 ggr /dygn enl djurskyddslagen så finns ett indirekt förbud mot att överge/slänga ut.
Detsamma gäller, citat fr #0: "Om en hotar med att slänga ut sina katter pga de ej får dem omplacerade, går det inte under djurplågeri och kan anmälas?"
Ja det kan anmälas. Kan lägga in länk om du behöver.
Var i landet är detta? Lst kan kontaktas. De avlivar i flertalet fall katten/ katterna.
Det är inte så att de inte sköter katterna/hemmet så som man bör, så det är en sanitär olägenhet det handlar om, och att soc anser att barnen inte ska behöva leva så?
Soc kan ju inte slänga ut någons djur, men de kanske har ställt kravet att katterna ska ut ur hemmet så det blir rent?
#5, citat: "... kanske har ställt kravet att katterna ska ut ur hemmet så att det blir rent"?
Om det är så soc arbetar är det inte desto mindre grund för anmälan, ur djurskyddssynvinkel. Socialens rätt att ställa krav på vuxnas sätt att sköta renligheten i hemmet inbegriper just det, inte att "slänga ut" husdjur eller att uppmana någon annan till detsamma - typ att de (djuren) "ska ut ur hemmet".
Vad lär de vuxna av det - och barnen. Sorgligt.
Vi vet ju ej hur det ser ut hos familjen så man ska väl ej spekulera i detta med soc. Men soc kan ta barn hur de vill, nästan.. Många som drabbas.. Men nog om det..
Eftersom informationen är knapphändig sitter jag bara och spekulerar.
Jag tror inte att soc handgripligen går dit och hivar ut katterna, men de kan ha ställt det som ett krav kanske? Likväl som att en förälder med missbruk får ett ultimatum att ta sig i kragen och söka hjälp, annars måste barnen omhändertas då det inte är en trygg bra miljö?
Men om katterna är ett problem för soc, har jag svårt att se det som ett rent fint hem. Soc ställer väl inga sådana ultimatum till kattägare överlag bara för att de har djur.
Personen ifråga kanske inte alls anser att miljön är dålig eller vad nu soc har för grunder, och lägger över skulden på soc, att de är elaka och "kastar ut" katterna.
Men om allt är bra hemma och katterna inte är ett problem, varför har de då inte överklagat detta beslut hos högre instans på soc alt förvaltningsrätten?
#8 jag tror #6 menade på att ett krav på att kasta ut katterna för att det är osanitärt i hemmet inte riktigt ur soc perspektiv är långsiktigt, typ som att be en missbrukare att endast kasta ut alkoholen ur hemmet istället för att ta tag i sitt missbruk, existensen av alkohol i hemmet per se är inte det negativa utan personens relation till alkoholen.
så katter i hemmet är inte per automatik dåligt, men ägarens oförmåga att hålla rent är det.
Medarbetare på Datorspel I Fokus
TS, har du lust att pma mig en länk till inlägget på husdjursmarknaden? Jag har varit där inne och letat med hittar det inte.
tror admin raderat inlägget men hon har lagt ut ny annons..
Enligt FB ska katterna flytta pga kraftig astma?
Folket på husdjursmarknaden alltså…
Var inte många normalt funtade där, är min åsikt. Gick som tur är ur fb så slipper sitta och bli irriterad på dessa människors dumheter.
Hoppas det löser sig för dessa stackars katter iallafall.
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
#14 Det var inte därför jag gick ur enbart! Blev illa bemött och kallad skällsord och fb's crew gjorde ingenting åt det, därför gick jag ur.
Absolut inte, speciellt när ingen reagerar. Men tillbaka till dig TS!
#12 Hon har många ursäkter det har varit många annonser om dessa katter med olika historier..
Men stämmer hela soc-historian då, eller är det bara ett sätt att snabbt bli av med dem?
#18 det kan jag ej svara på det kan vara ett spel men vem vet..
Hur många skriver pga allergi etc i annonser men i själva verket stämmer inte allergin utan bara ett sätt få djuret sålt.
#9 Tackar, det var just så jag menade 👍
#19 ja nu börjar man ju verkligen undra … Ruskigt ställe, den där husdjursmarknaden på FB låter det som.