Hjälp angående foder.
Här hemma bor tre katter, sid 4 år i vinter, Nelson 2 år och Nisse 2 år. Även illern skrollan 7 år. Min senaste tråd om misstanke om dåliga njurar på sid (tack och lov har vi fått normala provsvar som inte visar dåliga njurar eller lever) fick jag höra att bästa maten du kan ge katten är maju blötmat. Och så kunde jag ha kvar Carina Lynx som dem fått tidigare som godis typ. Nu till problemet, sid äter varken Carina Lynx eller mjau blötmat. Även Nelson och Nisse vägrar mjau blötmat utan dem vill endast ha dem billiga små påsarna från mataffären :-/ Vad ska jag göra, försökt med detta i en månad ca nu! Gick till djurfablerna som tipsade om att ge sid detta foder för kräsna katter: http://animail.se/royal-canin-exigent-35-30-10kg.html Och rekommenderade mig att få alla tre katter att sedan gå på detta. Men är verkligen innehållsteknkngen så bra på detta foder? Kan jag ge det som bas och ge dem "skit" blötmaten på kvällen innan läggning? Vill att dem ska ha det bästa!
Prova något annat blötfoder? Allt är ju bättre än torrfoder i sammansättning, sen kanske du kan smyga in Mjau i framtiden?
Andra bra torrfoder att prova är Applaws, Orijen och Acana
Mina kräsna katter älskar Orijen 😃
Jag skulle inte ge Royal Canin
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Innehållsförteckningen på det där fodret var ju superdåligt, majsgluten som första ingrediens. Nej, gör som #1 föreslår, prova några andra blötfoder och se om dom gillar det, Bozita t ex.

Nej inte RC, det är dåligt foder. Kör på den blötmaten de gillar.

Jämför innehållsförteckningen på skitblötmaten och RC-torrfodret du blev rekommenderad - vilket ser bäst ut? ;) Blötmat av sämre kvalité är oftast (alltid?) ändå överlägsen torrfoder just pga sin höga vätskehalt, höga andel kött och minimala andel annat skräp.
Orijen skulle jag kanske testa:-) Men hittar inte någon affär här i närheten som säljer märket bozita? :-/ Läste innehållsförteckningen och ni bekräftade det jag misstänkte. Inte ens royal Canin kan man förlita sig på ska va bra längre. Tack icejossan, det ska jag jämnföra ;-) smart! :-)
Jag har själv en kräsen katt hemma. Mjau får jag verkligen truga i henne, den är ingen favorit här heller direkt. Men Pussi går bra för min katt. Du får pröva dig fram med olika blötmatsmärken. Ibland kan man få långsamt vänja katten vid maten om den är alltför kräsen.
#5 Du kan ju testa Icas blötmat i portionsförpackning. Bra foder och bra pris + enkelt att hitta i de flesta Ica-butikerna. 🙂
Tack:) trodde varken Ica eller pussy var speciellt bra att ge först :-) kollade orijen hos foderbilen, vilket bör jag köpa för att hoppas sid äter som är så kräsen? Dryga "förlorade" pengar eftersom det inte är foder garanti på det :-/ finns både orijen adult cat och orijen fish cat?
Köp en mindre förpackning alternativt maila tillverkarna av Orijen och fråga om dem kan skicka smakprov till dig?🙂
Men det är bättre om du köper blötfodret dem gillar och skippar torrfodret.😎
Skulle gärna ge endast blötmat men hittar inte märket bozita här nere i Hultsfred? Inte hos foderbilen heller? Och mjau vägrar dem, försökt en månad :(
#10 Foderbilen heter animail numera. Här har du ett gäng olika sorter: http://animail.se/katt/kattmat?konsistens=213&manufacturer=236
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Tack! Förstår inte att jag inte hittade när jag sökte på deras hemsida. Chansar och beställer hem både orijen och bozita nu och hoppas bozita blir mer populärt än mjau :-))
Åh jag blir galen på Sid!! Han total vägrar även orijen och alla tre katter misstycker även om bozita, precis som mjau! Hur kan dem va så envisa?! Fanns ju miljarder mer smaker, välja på gelé eller sås. Trots det är det bara mataffärens portionspåsar i blötmat som är gott?! Suck, hur länge bör jag trilskas med dem? Sid äter ju varken blötmaten eller torrfoder i nuläget. Han mår bra och har inte gått ned ett hekto i vikt, så han hämtar väl sin mat utifrån..
Jag brukar ha det torrfoder framme som jag vill att katterna ska äta, Orijen, (förut Applaws som åts men inte med glädje) och sen ger jag den blötmat som går hem hos katterna
Jag har alternerat mellan Mjau tetra, KiteKat, Pussi, ICA, Iams m.fl för mina katter vill ha variation. De äter sällan samma blötmat mer än ett par veckor innan de tröttnar
Tyvärr går inget torrfoder hem åt sid förutom royal Canin baby och fodret jag länkade till som djuraffären påstod va till kräsna katter med majsgluten som första i innehållsförteckningen :-/ Men får väl låta dem andra grabbarna gå på orijen så får sid äta det han äter, och då hellre ge honom blötmaten han väljer äta som tyvärr är allt annat än mjau och bozita :-(
Om katterna äter mataffärens blötmat i portionspåse så skulle jag inte krånglat alls. Det är tillräckligt bra mat och det är bättre än vilket torrfoder som helst.
Jag håller med #16
Tack :-) då känns det inte så illa att ge dem det nu, imorgon shoppar vi loss på blötmat på Willys :)