Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2331 ggr
karucellen
0

AKUT veterinärshjälp?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag och min mamma har en söt pojke vid namn Zimzon. Zimzon är 11 år gammal och har alltid varit en väldigt tjock katt. Den senaste tiden har han börjat äta väldigt dåligt och han verkar ha ont i sina leder, det liksom knycker till när han går. Han fick glucosamin i maten ett tag och blev bättre men nu tvär vägrar han äta mat, både med och utan glucosamin.

Min mamma ringde mig nyss (jag har precis flyttat hemifrån) och sa att Zimzon antagligen inte lever länge till. Han ligger bara i badkaret, äter inte och dricker inte, han rör sig knappt längre. Detta är en snabb försämring då han innan ätiit väldigt små mängder och iallafall druckit lite vatten. Hur ska vi kunna hjälpa Zimzon, vi vill inte förlora vårt hjärtegull :(

Han har tidigare varit en blomfantast och hans favoritväxt har varit vår Yuccapalm som han glatt har ätit på, kan detta vara orsaken?

Vet ni någon veterinär i närheten av lund som kan göra hembesök och kolla läget såhär sent en söndag? Min mamma har inte tillgång till verken bur eller bil och behöver därför en veterinär som gör hembesök! Snällla kan någon hjälpa till? :(

VildaVittra
4

Det går ju att stoppa katten i en helt vanlig väska. För till veterinär måste han omgående.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Maria
5

Det verkar som han varit sjuk en längre tid. Har ni varit hos veterinären med honom innan?

Din mamma får kanske ringa runt och fråga om det finns någon akutveterinär som gör hembesök. Finns det ingen granne som har en kattbur? Buss eller taxi borde gå att ordna annars.

/Maria

[Lilyz]
4

Är det inte lättare att försöka få någon vän/släkting/bekant att skjutsa till en veterinär då? Han måste få vård! :(

karucellen
0

han har varit hängig, men inhte sjuk så som han är nu. Just eftersom att han blev bättre när han fått glucosamin så avvaktade vi med veterinär, men som sagt har det blivit snabbt förvärrat.. Han är livrädd för bur och bil och allt vad det heter så han hade antagligen mått ännu sämre av att bli transporterad någonstans.. Men samtidigt är det väl sista utvägen

Maria
1

#4 Min ene katt har alltid varit livrädd för burar och bilar. Vi fick åka akut med honom i sele och invirad i en filt. Håller med övriga här att ni måste åka in med honom.

Sedan fick jag tips av Frida härinne om en mjuk väska med nät och den fick vi tyvärr bara använt en gång för han var tvungen att avlivas sista resan till veterinären😕

/Maria

[ErikP]1
7

Lunds djursjukhus har öppet varje dag mellan 08-24! Ring och fråga om hon/ni får åka in akut. Akut tiderna är också 08-24! Akut Nummer: 046-31 35 54 Webb adress: www.djursjukhusetlund.se

AgnetaB
9

Iaf kan ni inte bara låta katten ligga o självdö hemma tycker jag. En katt ska inte vara utan mat mer än ett dygn för då dör den av sekundära saker som levern.  Det är massor med folk som ej vet detta. Så fort en katt mår dåligt så slutar den äta o blir då sjukare o kommer in i en ond  cirkel som måste lösas.  Ni får väl ge honom vatten med spruta i munnen.

Sedan känns det läskigt att man har ett djur o ej kan ta den till veterinären då den är sjuk, man får väl ta en taxi, be en vän, buss mm.

Imasy
1

Distriktsveterinärerna gör väl hembesök? De åker ju ut till stall, bönder osv, så då borde de väl kunna åka för att hjälpa katt också?

Kolla om någon av dessa kan vara till hjälp:

http://www.husveterinaren.se/Priser.php

Denna stog det på google att de gör hembesök.

http://www.lokaldelen.se/foretag/Lund/q_Veterin%C3%A4rer+-+Distriktsveterin%C3%A4rer/1/

Fridaybrew
3

Finner det märkligt att ni som har haft 4 katter samtidigt inte har en transportbur hemma.

Har ni katterna försäkrade för det kan dra iväg riktigt ordentligt hos veterinären ca 4000-15000 kr per dygn beroende på vårdbehov och om något speciellt görs.

Skulle ta katten i en stor hockeyväska eller liknande och sätta mig i en taxi. Svårare än så är det inte.

Lycka till hoppas katten mår bättre snart!

/Fridaybrew

karucellen
0

#9. Bur finns men den är hemma hos mig då min katt flyttat med mig hit. Mamma har pratat med djursjukhuset i lund och dom sa att mamma skulle kontakta flyinge vet. Dom sa att dom kunde komma dit, men av att dömma så skulle dom bara avlivat honom och priset hade då varit tre dubbelt så högt som i vanliga fall. Dom rådde dock till att åka in imorgon och isåfall avliva honom då. Mamma har ständig koll på honom och han har druckit pyttelite vatten.. 

Usch, detta är mitt första dödsfall gällande mina djur, ligger här och storgråter och känner mig så jävla hjälplös! 😕

AgnetaB
2

Om han ej äter el dricker själv så måste man tvångsmata katten.

Att den ej äter är bara en symtom på att något är fel(som kanske går att behandla) men han kan dö pga att han ej får mat o då menar jag inte att han svälter ihjäl.

Usch stackars kisse :(

karucellen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lillhjärtat ligger i badkaret och förbereder sig för sin sista resa. Veterinären är påväg.. Tårarna bara forsar. Den lilla maten han har ätit (för några dagar sen) har han kräkt upp igen. Tvåmgsmatning har alltså inte fungerat då han kräker upp allt igen :( Usch min lilla älskling. Sitter och vakar över honom nu, han vänder sig lite då och då, men reagerar inte när man pratar med honom eller klappar honom.. Nu gäller det bara att bita sig i läppen och försöka acceptera att flyget till katthimeln går om en stund. ❤️

VildaVittra
0

Jag beklagar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[ErikP]1
0

Styrke kramar till er!