Inne och utekatt
Hejsan!
Jag, min mamma och min styvpappa har sedan länge varit på jakt efter ett hus på landet och såsom det ser ut i dagsläget så är chansen stor att vi flyttar ut på landet permanent och min mamma har lovat mig en katt när vi flyttat.
Mamma och jag har diskuterat det här med katt och vi kom fram till att det vore bra att ha en katt som passar som utekatt och innekatt. Jag har ägt två innekatter i lite över 2 år varav en jag gav bort pga tidsbrist. Om vi flyttar så kommer situationen med katt bli bättre eftersom min mamma jobbar på sin examen hemma och har tid med katten osv.
Jag vänder mig nu till folk med mer erfarenhet om katter än vad jag har, helst folk med utekatter. Vi kommer börja med en kattunge som är kastrerad, ID-märkt och vaccinerad från start som vi säkert ska adoptera från Hitta Katten i Enköping.
Jag har googlat omkring lite om utekatter hur man ska få dom att lära sig hur man hittar hem osv och det var många som skrev att man ska börja med promenader i sele runt området där man bor. Vi har en skog bakom våran framtida tomt och bakom skogen ligger en mindre motorväg vilket oroar mig lite grann. Men om man går promenader med katten bort från vägen ut på landet istället, kommer katten lära sig att man ska gå där och inte nära vägen? Jag skulle bli otroligt ledsen om min katt plötsligt blev överkörd efter bara några månader.
Jag vill gärna ha lite tips om hur man kan lära katten att komma hem, vilka områden den kan gå i osv. Vi kommer såklart fixa en kattlucka i dörren så att katten kommer in om den får för sig att komma in under natten.
Så, ge mig all tips ni kan komma på! Hellre för mycket tips än för lite!
❝ The truth is rarely pure, and never simple. ❞
Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.
Mitt tips är, om det finns risk att katten blir överkörd, håll katten inne om ni bryr er om dens liv. Strikt ägaransvar.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Gör en rastgård till katten på tomten så att den kan gå ut.
Enda grejen som kan få din katt att inte gå till motorvägen är att ha den inne. :)
Det kommer inte hjälpa att bara gå åt ena hållet för din katt kommer bli nyfiken på de andra ställena också, och vips så är den ute på vägen.
Om ni nu så absolut ska ha katten ute, varför inte i sele eller göra nån slags stor inhägnad?
Speciellt eftersom det är en stor väg i närheten.. jag skulle aldrig släppa ut våra katter i en sån situation.
Vi har sele på våran katt och har sommarstuga som vi gjort om lite så han har en liten kattrastgård med diverse klätterträd i :) jag tycker verkligen man ska vara rädd om sin katt. Det är vanligt att katter råkar ut för bli påkörda och tyvärr är det katten som går sönder. 😕Låter bra att ni funderar på ta katt via katthem det är alltid givande och dom är måna om att man får en katt som passar än med, lycka till :)
Tack för era svar, jag tror nog att en inhägnad i trädgården skulle vara bra, ska nog föreslå det till min mamma :) jag vill helst ha en innekatt eftersom dom lever längre än utekatter, men tror inte att det kommer bli något problem att fixa inhägnad till katten och jag har inget emot att gå promenader med katten :)
❝ The truth is rarely pure, and never simple. ❞
Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.
Nä, att gå promenader med katten kan t o m vara riktigt mysigt. Jag har fått jättebra kontakt med mina grannar sedan jag började gå ut med min katt och numera stannar nästan alla och klappar katten + pratar en stund. Jättetrevligt! 🙂
Jag har också fått väldigt bra kontakt sedan jag började gå ut med Lukas och Hans för 3 år sedan :) Hans dog tyvärr för snart ett år sedan, men när jag är ute med Lukas så är det ett gäng som vet vem han är liksom :) vissa säger "oj vad stor han har blivit/blev!" eftersom han föddes i samma hus, i porten bredvid.. ;)
Så det kan vara jättekul att gå ut och gå med katten :) speciellt när man får den där speciella kontakten med just katten.
Jag går okså ut med min katt ibland i sele, funkar jättebra:) som Mullemu sa också man får bra kontakt med grannar osv :)
Att släppa ut en katt vind för våg är att brista i sitt ansvar som ägare. Hur många av er vet om att all dessa lösdrivande katter kan ställa till mycket problem för inne katterna när de går förbi där dessa bor. Så ska ni ha katt tar er ansvar och låt inte era grannar gör det. En katt som är mycket ut i koppel blir rymningsbenägen.
S*PascuumSilva's burmor
http://www.pascuumsilva.se