Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 4075 ggr
Gutetjejen
0

döda kattungar :(

Min katt fick ungar på midsommarafton, fyra stycken sötnosar…men en efter en har dom dött, idag dog den tredje…igår fick jag avliva en som hade missbildat öga och hon hade jätteont :( o nu ikväll hittade jag den tredje som låg död intill sitt syskon, den andra hittade jag oxå bara död helt plötsligt!! Vad händer???? vill inte förlora den här ungen med :(

Silvestris
1

Blodgruppskrock eller infektion är mest troligt. Utan obduktion går det inte riktigt att veta. Kontakta en veterinär om du är orolig för kattungen som är kvar.

Jessicahagstrom94
1

Tar mamma-katt hand om dem på ett bra sätt, diar, ger värme och kärlek? Hur bor dem?

Gutetjejen
0

nja, mamman är väl inte så bra på det, jag har försökt o försökt fått henne o ta hand om dom…men nej, jag försökte få henne att dia den sista nu, ungen hittade rätt men mamman kom gående efter en liten stund, så ungen ligger helt ensam nu i en korg med påslakan i. Ska jag försöka ge den värme på ngt sätt??

Jessicahagstrom94
3

Ungen behöver värme(från mamma/värmedyna/filtar/värmedyna + filtar) och mjölk från mamman.. vägrar hon dia måste du göra det via flaska och det är alltså ofta man kan behöva göra det…

annzoo
5

#3 om inte mamman ger kattungarna mat eller värme så förstår jag att de tynar bort om ej förklaringen är blodgruppskrock.

Är det kattmammans första kull? Vissa oerfarna honor vill att ägaren "håller tass" den första tiden. Så sitt med henne vid bolådan.

Har du vägt kattungarna dagligen? Detta gör man för att se om kattungarna får tillräckligt med mjölk från mamma katt. Får de ej det är det är det du som måste stödmata dem om de ska överleva

Brajg
1

Och dia ungen rätt så du inte dränker den :(

den ska absolut inte ligga på rygg när du matar den…

SolidShinta
0

Vad säger veterinären om det? Vad tror han/hon?

Gutetjejen
0

Jag tror det handlar om att hon är oerfaren…men ska tilläggas att innan jag fick henne så bodde hon på en liten toalett med 8 andra katter och fick knappt gå ut. Så det kan handla om inavel med :( hon går omkring korgen o jamar o jamar o tittar på mig!! ungen har ännu inte öppnat ögonen heller…ska se om jag kan få tag i mjölk i dag till ungen för jag märkte igår att hon ville äta men mamman bara gick sin väg. Nu sitter hon o ser så ensam o liten ut i sin korg den lille :( vill inte förlora den med…

IceJossan
5

Om ungen inte får mat av sin mamma är det riktigt bråttom att den får mjölkersättning!!! Den måste matas var 3e timme dygnet runt i början. Små ungar blir uttorkade och dör mycket snabbt, så om du inte redan varit iväg till djuraffär eller apotek och köpt mjölkerättning och börjat mata så måste du göra det NU på minuten och börja mata, annars kommer ungen att dö!!

IceJossan
6

Du kan alltså inte vänta till på eftermiddagen eller knappt ens till lunch, ungens tillstånd är redan mycket kritiskt om den inte får tillräckligt med mat av mamman.

SolidShinta
5

Om kattungen inte får någon mat kan det vara väldigt bråttom. Gå till en djuraffär eller välsorterad mataffär och köp royal canin babycat modersmjölk-ersättning. Det står anvisningar på förpackningen om hur du ska göra. Man får med sig en liten flaska i den också. Det är den enda sort jag känner till och den är inte farligt dyr heller.
Var bara noga med att mjölken inte är för varm, har för mig att den ska vara 37 eller 38 grader, men det står också på så läs noga.
Kattungen får inte ligga på rygg när du ger mjölken och låt den gärna ligga på en mjuk handuk när du matar den. (ger tydligen en känsla av trygghet och även något den kan trampa lite på. Gärna någon med mammans doft.)

Tvättar mamman ungen?
Om hon inte gör det är det inte säkert att ungarna får bajsa och kissa heller, eftersom kattungar bara gör det av stimulans från mamman.

Tycker att du borde sätta dig ned med mamma och ungen. Kanske få mamma katt att lägga sig ned och sedan placera ungen brevid henne så att den kan dricka. Sitt sedan kvar brevid henne en stund och klappa henne så att hon inte går därifrån.

När min katthona fick ungar så ville hon gärna att jag skulle sitta med henne. Hon fick väldigt många ungar och det var hennes första gång så jag fick även stödmata en av hennes ungar.

Låter som att kattmamman haft hemska levnadsförhållanden innan hon kom till dig. Bra att du tog hand om henne! :)

SolidShinta
1

Icejossan han före

annzoo
5

#8 Hur länge har du haft henne? Om jag räddat katten från den situationen som du skriver hade jag kastrerat honan istället för att föda en kull som mest troligt är hårt inavlad. Men nu är kullen född så då får du göra bästa av situationen,

Vad väger kattungen?
piper den mycket?
Sitter du vid bolådan?

Får inte kattungen mat från mamman är det brådis med modermjölksersättning från apotek.
Tar hon inte hand om ungen måste du se till att kissa/bajsa ungen samt ge den värme + mat

IceJossan
0

Tyvärr är det så att om mamman och pappan har olika blodgrupper så kommer ungarna att dö inom kort om de diar de första 24(?) timmarna. Då finns ingen hjälp vad jag förstått det som.

Silvestris
0

Nej, mot blodgruppskrock finns ingen hjälp annat än möjligen en blodtransfusion men det utför man inte på så små kattungar. Handlar det om blodgruppskrock borde det synas på kattungarna då de drabbas av gulsot. Trampdynor, nos och slemhinnor blir gula. Ibland ser man även nekros (vävnadsdöd) på svanstippen och/eller på öronen.

Gutetjejen
0

Nu är det ju så att jag inte kunde hindra att hon blev dräktig och jag visste inte ens om att hon väntade ungar!!

IceJossan
9

Fast om man släpper ut en fertil honkatt eller om fertil hona och fertil hane bor tillsammans så får man helt enkelt räkna med att det blir ungar, det vore helt otroligt om det inte blev ungar.

Mymlan
0

Går att förhindra genom att man kastrerar sin honkatt och hankatten om man äger även han.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Gutetjejen
0

Jag har enbart haft henne som innekatt och inget annat. Det är dom förra ägarna

Mymlan
3

Det är oansvarigt av dem. Men jag hade om jag köpt en honkatt som är fertil så hade jag inom några dagar åkt iväg och kastrerat henne. Man kan kastrera honkatt som är dräktig.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Gutetjejen
0

Ok, ja det visste jag inte om.

Djurälskaren87
1

21# har du varit och köpt mjölersättning? Ringt veterinär?? Vadvhänder nu?

Gutetjejen
0

jo har köpt det och ungen har öppnat ögonen efter att jag baddat med kokt vatten med lite lite salt i..det rann ut jättemycket äckligt var, men ögonen såg normala ut. Jag sitter vid korgen och ibland verkar det gå bra för Molly stannar kvar hos ungen men återigen så går det inte, utan hon tittar på mig och undrar va jag håller på med.

bubbelbruden
0

Hur går det med viktökningen för lillen??

Rafflan
3

Mejla alla uppfödare runt sig och fråga om dem har någon hona som kan agera amma, kolla även med katthemmen. För vägrar honan ta hand om ungen vore ju det näst bästa en amma :)

Gutetjejen
0

jo den är rund o go, har matat den med mjölkersättningen jag köpte.

Gatukorsning
2

Jag vet en mammakatt som har mist alla sina små, men finns långt ifrån där du bor tyvärr…

Ring Katthemmet på ön och fråga om hjälp!

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

annzoo
1

#26 vad väger den? hur ofta matar du kattungen?

Gutetjejen
2

matar den var tredje timme o när jag inte är hemma så kommer en kompis dotter o gör det..ska till vetrinären med den i morgon

SolidShinta
2

Bra att du verkar göra det bästa av situationen nu iaf. :) Se bara till att väga kattungen varje dag för att se att den inte går ned i vikt.
Om du inte redan har det hemma så finns det billiga köksvågar som man kan köpa lite här och var.

Lycka till hos veterinären!

limahisy
0

Hur har det gått med allt? Tragiskt historia :(

Gutetjejen
0

Jo lilla killen har gått upp i vikt och ögat verkar vara bra :) har varit ute o kravlat på golvet lite :)

limahisy
0

Hoppas allt går vägen! Håller tummar och katterna tassarna :)

Gutetjejen
1

Tack :) han är så jävla söt så det finns inte ❤️

Kaiia
0

Hur går det med ungen?

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

vinteralvan
0

Ja, hur går det? Verkar han klara sig?

Gutetjejen
1

Hej!!

Han har klarat sig och är så busig o äter mat och är rumsren :) jättesöt är han…

[linn8]
0

Har du någon bild man kan få se?