Kissar i sängen
Hej! Jag har precis fått hem två små kattungar, som enligt förra ägaren var rumsrena. Men den ena katten kissar i min säng, jag har bytt påslakan 4 ggr under helgen. Jag försöker hålla koll på honom och tar han till lådan om jag misstänker något men det är svårt när jag jobbar eller sover. Jag har det rent i lägenheten och tar ut kiss/bajs från lådan flera gånger om dagen så att det ska vara rent där, har även tänt i badrummet så att det ska vara inbjudande att gå in där men inget verkar fungera. Dock bajsar han i lådan vad jag har sett. Är det någon som vet varför han gör detta och hur man kan få bort problemet? Jag har inte hur många påslakan som helst;-) Med vänlig hälsning, Johanna bergefur
Det kan vara så att ytan han får vara på är lite för stor. Ibland hjälper det att begränsa ytan och lägga till en eller två lådor. Har man problem med felkissande katter brukar man rekommendera att man har minst lika många lådor som man har katter.
Sedan så kan man titta på vad man använder för sand och vad de är vana vid i förra hemmet. Det är också bra att lådorna är ordentligt stora och har ordentligt med sand i sig.
Se till att tvätta alla textilier i sängen, även täcke osv, i ättika som tar bort lukten av urin så att det inte luktar toalett för katten.
Det kan även vara bra att ta med honom till veterinär för att utesluta uvi.
Vad har du för typ av låda och vilken sand (märke och sort) är det i lådan?
Vad hade de för låda och sand hos uppfödaren?
Hur stort bor du?
Hur gamla är kattungarna?
Sajtvärd Katter iFokus

Asså, i det förra hemmet var han "stallkatt" så han har haft halm i lådan och nu har jag sån här "toalätt". Jag bor i en 1:a på 52 kvm och har 2 katter.. Jag provar att skaffa en till låda men jag vill ju inte ha den i rummet egentligen. Tycker inte att det är så fräscht men det är å andra sidan inte så fräscht att han kissar i mon säng hela tiden heller..

#2 han hade halm förut och nu har han toalätt. Jag har köpt en låda med lock men tagit av locket på den. Jag bor i en 1:a på 52 kvm och kissarna är 14 veckor
Ok, erbjud katterna 2 helt öppna lådor, en med halm och en med lerbaserd, finkornig, klumpbildande och oparfymerad sand, t.ex. Pussi Kompakt, Everclean eller Extreme Classic.
Toalätt papperspellets är påfrestande för de flesta katter att ha i lådan.
Sajtvärd Katter iFokus

#6 Skönt att det löste sig!
Sajtvärd Katter iFokus