Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1465 ggr
Tussan1
0

Hur gör man med pälsen?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har köpt en omplaceringskatt på 9 månader. Jättefin, men…. Tovor och en sak till. Den har aldrig fått klippa klorna. :/ Jag vill ju inte skrämma livet av den så jag har försökt att kamma lite varje dag. Hon biter mest i kammen och vill fly.  Hon har inte fått bada heller vad jag vet. Tips?

Lev som katten, ät, sov och njut när du känner för det!

Sagolika
0

Om inget annat hjälper, söv den hos veterinär så kan de raka bort tovorna, bada katten samt klippa klorna.

Tussan1
0

Ville ju helst ha pälsen kvar, men i värsta fall så får det bli så.

Ser att hon är klippt på några ställen redan.

Vet du hur pälsen blir efter en nedrakning? 
Tovar den sig mer eller blir den bättre?

Nerdysiamese
5

Borsta och peta bara med tassarna när katten är lugn, typ när den myser eller är nyvaken och belöna henne med lite godis efter att du kammat lite och sedan kammar du lite till och ger godis efter det osv, så blir det en mer positiv upplevelse.

Med kloklippandet så testar du först att pressa på tassarna och peta med klorna och belönar henne och gradvis introducerar du även klosaxen.

du behöve inte klippa när du först introducerar den bara lägga den mot klorna som att du klippte men inte gör det på riktigt, när det är lugnt kan du börja klippa, och belöna, belöna, belöna.

Det kan ta ett tag men med lite övning så lär hon sig nog att borsten och klosaxen är ofarlig =)

Rakning är ju worst case senario och det behöver man göra med jämna mellanrum, och sövning är ju alltid en risk, så kan du lära henne att bli borstad så är ju det guld värt.

Det borde inte vara några problem dock, 9 månader är ingen ålder, det hade varit värre om katten var äldre, men din katt är ju knappt mer än en kattunge så det ska nog gå bra om du bara är lite tålmodig =)

Medarbetare på Datorspel I Fokus

LinaLj
1

Det kan vara bra att raka ner och göra rätt i från början, speciellt om katten inte är van att hanskas med borsning. Då kan det vara riktigt jobbigt att få ur alla tovor. Det är då mycket mer skonsamt för katten att bli nerrakad och så håller man efter pälsen när den växer ut igen.

Vad jag har sett brukar inte pälskvaliteen bli lidande av att klippas ner och beroende på hur katten är så är det inte alltid nödvändigt att söva den. Ibland räcker det med lugnande och ibland behövs inget alls.

Tussan1
0

Tack för tips och råd! :) Det ska bli övning i mängder och i värsta fall får det bli rakning. :) Nu vet jag iaf!

Imasy
2

Ser ut att vara lite perser i din katt?

Den erfarenheten jag har är att man måste bada dem ibland, för när pälsen är skitig tovar den sig till förbannelse oavsett hur mycket man borstar.

Till min perser brukar jag anväda goop plus tre schamponeringar, då håller sig pälsen fin ett bra tag och räcker med att borsta.

Silvestris
2

Håller med om att du bör vänja katten långsamt vid borstning. Korta stunder, godis och kel.

Sedan kan du använda spray-balsam för katt (finns i djuraffärer tex. PCL) för att lättare reda ut tovor och det är allmänt bra för pälsen. Om pälsen är fet och smutsig kan du använda torrschampo istället för att tvinga ner katten i badet. Så börja med att vänja vid borstning och när det är gjort kan du ju börja vänja henne vid bad inför framtiden.

Kloklippning vänjer man också in långsamt, först bara genom att få katten att acceptera att man pillar på tassarna (bestämt, inte löst så det kittlar). Det kan dock vara en bra idé att få klorna nedklippta ordentligt hos veterinär först.

Tussan1
0

Ja det är Perser och Brittisk korthår i henne. Ska försöka hitta bra pälsmedel på djuraffären så snart som möjligt. 

Tror även att det blir besök hos veterinären om jag inte lyckas med hjälp av min gubbe. Det är ju inte lätt att hålla katten samtidigt som man borstar eller klipper. 

Är det någon som vet vad medlet heter som man har till utställningskatters päls för att de inte ska vara statiskt.

Fick tag på ett dundermedel på hundutställningen för många år sedan. Olja med en underbar doft i en liten plastflaska. Var kanonbra på statisk päls, men jag har glömt namnet. :/

skrivetJ

Silvestris
0

PCLs balsamspray brukar användas som antistatspray på utställning. Jag använder det i princip bara som antistatspray. Denna är det. Annars finns det små flaskor med silkprotein i välsorterade djuraffärer, funkar också bra. Tex. denna.

Imasy
0

Jag använder en antistat och/eller en coatgloss, båda från Espree.

Bellbooh
0

#8 Till min perser och birma använder jag F1R2 Hypo-Allergenic Cat & Dog Shampoo och F1R2 4n1 Pet Conditioner. Den sistnämnda är en fyra i ett produkt så beroende på hur du späder den har den olika funktioner: inpackning, balsam, styling mousse, antistat/coatgloss. Jag använder ju den mest som balsam och det funkar riktigt bra :) Är väldigt nöjd med just F1R2 serien. Ibland kompletterar jag med F1R2 Super Scrub Shampoo när det kommer till päls som är extra oljig, typ nära nacken på katten. Kom bara ihåg att katten inte ska få vatten på ansiktet eller öronen när man badar den så jag rekommenderar att börja en bit upp på nacken ner till resten av kroppen. Hals-bröst partiet kan också vara bra att inkludera i badet då de blir lite smutsiga där när de äter blötmat t ex. Och katten ska inte ha några tovor innan bad då de faktiskt blir värre under schampoonering.