Bemöta avelsfrågor
Hur vill du som funderar på att ta en kull bli bemött på ett diskussionsforum?
Frågor om syfte, tester, marknaden m.m? Varför?
Alltså inte en tråd om för eller emot, utan mer som hjälp till att bemöta dessa ämnen på ett sånt bra sätt som möjligt. 🙂
Nu har jag ingen katt och ska inte avla, men kan inte sajtvärdarna ta fram ett standard meddelande med info om lämpliga tester, hemlösa katter och så vidare? Och be de som inte stöttar den parningen att strunta i tråden? Blir så tråkig stämning när tio personer direkt hoppar på TS (även om några har bra argument). Personer som som möts av en grupp kritiker tar sällan till sig information ändå.
Jag har läst ts tio gånger nu, och har fortfarande lite svårt att förstå meningen med den. Hur man vill bli bemött? Alla vill väl bli bemötta på ett bra, sakligt och trevligt sätt.
Att besvara frågor ska väl inte vara så svårt, om man har kunskaperna. Däremot så behöver man ju inte ifrågasätta istället det första man gör. Håll svaren till frågorna och börja inte gå OT med en massa annat.
#1 Kan säga till sajtvärden om ditt tips i alla fall.
#2 Ja alla ska bemötas med en trevlig ton. Men det är trots allt ett diskussionsforum och frågor osv lär dyka upp.
Så därför tänkte jag att det kanske finns åsikter kring hur man kan ställa dessa på ett bra sätt bland annat.
Bara för att försöka finna lite tankar kring hur detta ämne ska hanteras helt enkelt. 🙂
Men de som vill avla på huskatter får tips om att blodgruppera, testa för eventuella sjukdomar som kan finnas både på honan och på hanen. Samt att det är ett överskott på minsta 100.000 huskatter. Dessutom att det kostar och att de ska vaccinera x 2 och chipmärka och försäkra samt ha försäkring på den katt de ska ta ungar på. Dessutom att de har ett 3-åringt uppfödaransvar gentemot dem som köper kattungarna. Och att det kan faktiskt gå snett så att de behöver snitta katten akut. Detta tycker en del inte är relevant informtion. Vad kan vi göra åt det?🤔
#4 Det är inget man SKA göra, men BÖR göra. Stor skillnad :) Om man inte är registrerad uppfödare förstås och medlem i kattklubb.
(vaccin, id-märkn och försäkring)
Jag tror inte att det är fel på infon, utan hur den framställs. Med en massa undertoner, ifrågasättanden, utropstecken och versaler. Saklig info i bra ton vore det bästa. Kan man inte hålla tonen, så behöver man ju inte skriva något.
intressant att ingen av dem som påstår sig avla huskatter på ett bra sätt är med i denna diskussion…
Sajtvärd på Perser iFokus
#4 Därför jag startade tråden för att få lite tips kring det. Kanske är det som #5 säger att allt handlar om tonen kort och gott. Och att man kanske kan ge samma info men på något annat sätt. 🙂
#6 Det kanske inte varit någon online.
#7😉
kan man ju hoppas
Jag som läsare av dessa trådar (för även om jag inte alltid deltar så läser jag mycket här) tycker att det är väldigt tråkigt att det nästan alltid bryter ut i bråk. Ibland blir det till och med att jag sympatiserar med ts till de trådarna. Även fast att jag då är emot byb.
Då blir det ju lite fel.
#6 Ditt inlägg har ju nu en underton.. det är tråkigt.
#8 .. och ännu ett tråkigt inlägg. Sånt här skapar ju bara irritation tycker jag. Varför skriva så?
#10 vad är det som var tråkigt med mitt inlägg? :/
#11 Absolut inget, jag skrev fel, det skulle stå #8, vilket jag ska ändra på momangen.
Jag tror inte att någon vill framstå som oseriös, ogillad och oönskad. Inte ens när det går att vila bakom en anonym profil. Många människor förstår helt enkelt inte skillnaden mellan att kritisera någons handlande och deras person utan tar all kritik som personliga påhopp.
Det är en mycket fin balansgång att framföra kritik, speciellt på ett nätforum när allt kroppsspråk, tonläge osv. som hjälper oss i irl-konversationer går förlorat.
Jag tror som #1 att det skulle vara bra med en sticky-tråd om vad seriös avel innebär (i praktiken, ekonomiskt, rättsligt, etik/moral osv.), för min del gärna även innehållande ett stycke om vad det innebär att bedriva verksamhet på en övermättad, fragmenterad marknad.
Det skulle vara så skönt att bara lägga in en länk och skriva "Läs gärna innehållet i denna länk om du funderar på att avla på din katt. Det finns mycket matnyttigt där" och sedan kunna lämna tråden åt sitt öde.
Medarbetare - Halloween.ifokus
#13 Jättebra förslag med en tråd/artikel som tar upp hur en seriös avel bör bedrivas. Finns det kanske någon uppfödare här på katterifokus som skulle kunna få skriva en sådan?
Precis som Hesat säger hade det vart skönt att kunna länka ist för att upprepa sina argument om och om igen :)
När människor på exempelvs facebook vill sälja sina kattungar tidagare än 12 veckor brukar jag alltid skriva att det är olagligt och sedan länka denna sidan http://www.kattstatus.se/sida40.html som förklarar varför.
Det optimala är väl att folk lär sig läsa det som står, istället för att hitta på en massa själv där de inte förstått informationen som givits.
Sen kan de ju hoppa över att starta provocerande mottrådar där de efter moderering påstår att det var en allmän fråga trots att personen utpekats av de själva ett flertal gånger i tråden.
Slutar folk med sånt, så blir det genast ett så mycket bättre klimat. Folk borde även sluta att försöka påtvinga folk deras egen ideologi.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Intressant tanke i alla fall angående att göra en allmän tråd man bara kan länka till.
#15 Ja att inte tolka in saker är ju ett steg förstås.
Sen vet jag inte om jag förstår exakt vad du menar med dom provocerande mottrådarna? Alltså menar du ungefär som den tråden jag gjorde på etisk djurhållning där jag ville diskutera vidare ämnet om avel ur etisk synpunkt efter att det sattes stopp för det i en annan tråd?
Tycker det vore jätteskönt att ha en tråd man kan länka till med bara noteringen att det är bra att läsa den innan man avlar. Förhoppningsvis ses inte det som ett påhopp… Det är ofta väldigt svårt att formulera sig så att andra förstår att man bara menar väl…
#18 Fast tanken var ju att man skulle kunna diskutera vidare aveln i en annan tråd, inte din avel utan aveln utifrån den etiska synpunkten osv. Så då skulle jag vilja påpeka det du själv just skrev att man ska läsa det som står och inte hitta på själv.
Jag fick idén från din tråd ja, och som en av medarbetarna skrev (#74 i din tråd) så var det helt okej att starta en ny tråd om ämnet. Men jag pratade allmänt, och inte om dig. 🙂
Men det får mig att komma på en till sak. Att om man tolkar och tar illa upp, prata med personen så att den får en chans att förklara 🙂
Jag vill alltid försöka bemöta på ett sånt bra sätt som möjligt, och kunna diskutera ämnen utan att det ska behöva kännas som påhopp. Därför som jag startade den här tråden. 🙂
Man är bara människa.
men irritation? jag menar det helt seriöst, att jag innerligt hoppas att dem deltar i tråden, varför skall det skapa irritation?
jag har i flera flera trådar skrivit att jag inte har något emot huskatt avel så länge den bedrivs på ett bra sätt, det är det allt för vanliga utförandet jag har emot. så jag ser snarare positivt om folk som menar att dem avlar på ett sunt sätt deltar i konversationen för att besvara TS frågor. Jag tyckte att det var synd och konstigt att det inte var någon som deltog i diskussionen då så många frekvent deltar i andra trådar där dem skriver att dem avlar med förnuft, jag menade det jag skrev.
Läser och lär mig massor här dock håller jag med att det är lite tråkiga toner i vissa trådar!
Vad jag själv tycker är tråkigt när jag ställer frågor som jag vill ha svar på är att få länkar, när jag frågar om nåt specifikt.
Tycker personligen att det är trevligare att få svar på frågan och om man är nybörjare så skulle det inte skada med mer förklarande/utförligt svar av en person som tar sig tid att svara istället för att länka.
Sen finns det säkert massor med bra länkar också som kan användas men det är ju trevligare att läsa det ni skriver själva om avel mm, kanske att man använder sig av både och men i första hand personligt skrivet typ som när man pratar öga mot öga.
www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem
Som jag skrev i inlägg # 4. De som frågar får svar. Men de får också var beredda på att detta är ett diskussionforum och att folk har åsikter. Dessutom så kan de i så fall vända sig till SVERA för råd med uppfödning ifall de är intresserade. Varför ska vi uppmuntra huskattsavel och tvingas svara på frågor utan invändingar?
# 18 Det där ser jag som ett personangrepp. Har anmält vilket sällan händer.
#22 "Det kanske inte har varit någon online? " "Kan man ju hoppas" Det låter som att du hoppades att ingen skulle vara online. Så tolkade jag det. Och det står jag för..
#24 Det är inget personangrepp, då jag diskuterade beteende och inte person.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
då tolkade du det fel då jag menade att jag hoppades att det var ORSAKEN till att dem inte deltagit i diskussionen
# 26 Att påstå att hen har hittat på en saga om dig? Du diskuterade person.
# 29 Du uppmanar T.S att ta ett steg tillbaka. Jag undrar vem som ska göra det istället?
Jag tror vi sätter stopp för den diskussionen här i tråden och tar den privat istället. Ni får gärna maila med varann om ni vill lösa den biten.
#30 Vad är det du känner att du vill säga mig? För nu blir jag väldigt bekymrad, speciellt sedan ditt utfall häromdagen.
Är Emma--s tråd raderad? Nej.
Ägnar jag mig åt personangrepp? Nej.
Raderar jag personangrepp? Ja, det står tydligt i reglerna.
Redigerar jag inlägg som är off topic? Ja, lite dumt med kommentarer om kattavel i en tråd om hur man sänker sin elförbrukning.
Redigerar jag inlägg med ett ovårdat språk? Ja, det står tydligt att det kommer ske på forumen också.
Så vilket är det jag har gjort mot dig som är så hemskt?
# 32 Du får sköta din sajt bäst du vill. Jag lägger mig inte i det. Jag bryr mig inte heller om vad du skriver på andra sajter och kommer inte att bemöta dig. Slut!
#33 Suck! Påståenden utan att stå för dom.