Katt som kräks..
Är lite orolig för min katt just nu och behöver all hjälp jag kan få!
Hon är en utekatt på 12 år och har aldrig vart speciellt känslig för mat och inte heller spytt speciellt ofta. I förrgår hörde jag henne jama väldigt högt och konstigt och därefter kräktes hon en stor spya med kattmat, släppte då ut henne och nästa morgon såg jag att det låg en genomskinlig spya på parkeringen. Kan ju ha vart en annan katt men tippar på att det var hon. Idag på kvällen har hon också spytt två gånger, väldigt små spyor med bara slem och ena var lite lätt röd i färgen. Hon sover väldigt ofta i vanliga fall och det gör hon även nu med. Har inte sett henne äta eller dricka särskilt mycket och har ingen aning hur avföringen ser ut eftersom hon går ute.
Har försökt att tvinga i henne vatten så hon inte ska bli uttorkad men vet inte vad mer jag kan göra.😕
Åker även bort på semester imorgon kväll och det känns inte kul att lämna henne när hon är på det här viset. Visserligen är föräldrarna hemma men de jobbar ju och har inte möjlighet att se till henne hela tiden…
Now stay with me cause I'm quite quick 5 6 7 8 :)
Om det var rött i spyan så kan det vara blod, och det bör du kolla hos veterinär snarast möjligt.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Ring direkt imorgon bitti veterinären för en akuttid är mitt råd.
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Det är det bästa du kan göra ringa veterinären för hon kan ha fått i sig något som hon inte tål. Har du kollat om även avföringen kan vara lite färgad ? för då kan det vara riktigt allvarligt. Som utekatter kan dom få i sig vad som helst som kan förgifta.
Katten är ju 12 år så ingen ung katt längre och ett besök hos veterinär är att rekommendera i alla åldrar. Jag brukar gå med mina en,två ggr om år för en besiktning då kan man om det är något vara ute i tid.
Hoppas katten piggnar till och att det inte är allvarligt för hur det är kräks katter ofta men besök veterinär snarast för kattens skull .
Vi har vart till veterinären nu.
De visste inte riktigt vad felet var på henne men de tog en röntgenbild och såg att hon hade ganska mycket avföring i sig och trodde att hon kanske var förstoppad. Hon fick något medel som gjorde att hon skulle bajsa och veterinären tyckte att det var ganska hårt och kompakt men inte tillräckligt för att man ska utesluta att det kan vara något annan som är felet.
Vi fick med oss lite kattmat som ska vara lättsmält och näringsrikt och skulle även ge messmör för att hon ska bli lite lösare i magen + någon medicin som jag inte kommer ihåg namnet på (har det på papper).
Fick också tips att köpa en kattlåda som hon kan ha inne så hon slipper sitta och vänta på att någon ska släppa ut henne för att få gå på toa.
Vi skulle höra av oss om några dagar och om det inte har blivit bättre ska de ta blodprov och försöka ta reda på vad annars det kan vara som är felet.
Hon har ätit och druckit nu så jag hoppas att det går åt rätt håll 🙂
Vad skönt om hon piggnar till och toppen ni besökte veterinären. Håller alla tummar och tår för att hon får vara frisk nu 🙂
Hoppas ni har skaffat en toalåda inomhus till katten nu! När de är så gamla som 12 år vill de ofta vara i värmen och inte röra sig så mycket, så det är klart att hon måste kunna göra sina behov inomhus. Förstoppning kan vara farligt.
#6 Vi har skaffat en toalåda nu och hon har redan använt den så jag tror hon är nöjd 🙂