Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 8594 ggr
[nettaahs]
0

Vart köpa lock till kattmatsburkar?

Som rubriken lyder: 
Vart kan man köpa lock till kattmatsburkar? :/
Känns mycket trevligare och fräschare att ha ett lock på en öppnad burk istället för att den ska så halvöppen.. :)
Tackar för tips!

MonicaLagerquist
4

Mat ska inte förvaras i öppen nonservburk. På mitt Ica Maxi så säljs burklock i hyllan med kattmat. Men har du tur så vet din handlare att man inte ska förvara maten i burken och säljer nye lock. Lägg över maten i en ren plast eller glas burk med lock.

Stolt ägare till tre La permer

[nettaahs]
0

Okej, har lagt över maten i en glasburk :) 
Men en grej jag funderat lite på, ska det stå i kylskåp eller skafferi?

MonicaLagerquist
2

Jag förvarar den i kylen Skafferiet är för varmt.

Stolt ägare till tre La permer

kattig
0

får jag fråga varför det inte får stå i öppen konservburk? nu har jag ju tetra för det mesta men ibland blir det en o annan konservburk (skall dock också fixa glasburk nu ), men inte hört det förut så vill gärna veta varför också :)

[nettaahs]
1

Okej tack! :) Tänkte för min katt gillar inte när det är för kallt så hon låter det stå tills det blivit lite ljummare :)
Men tack för tipsen :)
Undrar också varför det inte får stå i försluten konservburk? :)

[silkesnosen]
0

Har hört att det dels kan bli en kemisk reaktion, då det är själva tillslutningen som bevarar maten fräsch, samt att bakterier kan utvecklas.

Rafflan
0

Om det inte går att ha en maten i en konservburk i kylen pga maten blir ofräsch eller bakterier undrar jag hur länge era burkar står öppna?

Mina brukar/tetror ska vara slut efter 24 timmar, dem ska inte stå i kylen i dagar för då blir dem äckliga…

[silkesnosen]
2

#7 Du lägger ju det i en plastbytta i kylen.

kattig
2

men fortf. inget svar om just varför?  jag vill ju gärna veta varför man inte ska göra si eller så också, någon? :)

jag har heller inte dom ståendes särskilt länge, tar slut på ett dygn åtminstone.

kattig
0

tack så mycket!