söker hane för parning?
Hejsan!
söker en hane för parning i januari på men katthona.
Hon är en blandis mellan norsk skogkatt och maine coon. Mycket trevlig och social katt. Är innekatt och har fin lång päls. Söker främst en katt i någon av dem raser hon är blandad med. Alt en blandning av dem raserna. Hon är vaccinerad och chippmärkt.
Har du någon hane, skriv här eller i pm ! :)
På bilden är min sötnos!
-Guldhamsteruppfödare-
-Hundfrisör-
-Djurälskare-

Lite OT men varför avlar du fram huskatter men är registrerad kaninuppfödning.Det rimmar lite illa.
Vad för tester är gjorda på din hona?
Stolt ägare till tre La permer
Hur mena du? vad rimmar illa? Jag har ju inte direkt katter och kaniner ihop? och det är två helt olika djurslag?
fast när jag skrev denna annons visste jag att det fanns sånna som dig som bara kommer klaga. men ja gör det du :)
-Guldhamsteruppfödare-
-Hundfrisör-
-Djurälskare-
Vad har du för planer med den aveln? Du vet väl att för seriös kattuppfödning så behövs en mängd tester på både honan och hannen. Dessutom, huskattavel? Du måste vara ny på detta forumet.
är inte ny, men vet att det finns mängder men folk som är här inne och letar till sig trådar med just dem som ska avla på en så kallad "huskatt" och bara ska klaga.
Vem säger att jag är mindre seriös med att ta en kull på min hona än att ni tar kull på era renrasiga fina katter?
herregud!
-Guldhamsteruppfödare-
-Hundfrisör-
-Djurälskare-
"så kallad huskatt" vad menar du? en blandras är ju en huskatt :)
sen tycker jag det är synd bara att avla fram fler små huskatter när det som sagt, finns så många många hemlösa stackare.
men du fick ju frågan vad för tester som var gjorda på honan, och det är väl ändå något en seriös uppfödare vill veta/ta reda på åtminstone? så man inte avlar vidare på sjukdomar och sånt.
Tänk efter ett par gånger till. Det finns hur mycket hemlösa katter som helst och marknaden för huskatten är mättad, vill man ha ungar för att det är mysigt kan man vara jourhem åt ett katthem och få uppleva allt det mysiga utan att mätta en redan full marknad. Om du prompt måste ta en kull på din hona så gör alla de tester för båda raser som finns i din katt samt kräv att hanen också har gjort det.Sen ska ungarna chippas, vaccineras och helst kastreras innan flytt om du vill bara det minata seriös.
men snälla ni, va det ni menar med hemlösa? jag kommer inte direkt se till att dem går på gatan, jag säljer mina kattungar till seriösa bra hem som jag kommer ha kontrakt med efter försäljning.
JA en huskatt är en blandras, men tycker det är lite skillnad på att ha en katt som man inte har den blekaste om vad det är för raser i, och en som endast har två raser i och man sett försäldrarna och stamtavlan på dem.
men som sagt, min katt är vaccinerad, chippad,avmaskad, och kollad av vetrinär. Sen är det upp till mig vad jag anser behövs för tester. Visst ni som föder upp renrasiga katten, alla ära till er. men jag tycker inte ni ska hacka på folk hela tiden, det ger er bara dåligt rykte som uppfödare.
-Guldhamsteruppfödare-
-Hundfrisör-
-Djurälskare-
Vad kräver du av hanen? Hälsotester osv?
Det är ju något alla uppfödare brukar svara på om man frågar. 🙂
Ska tillägga att min hona ska HCM testas vid 1 år.
jag kräver av hanen att den är vaccinerad,testad mot HCM och sa ha koll på vilka raser som finns i, och föräldrarna till hanen ska ha stam, hellst hanen också.
Men har hittat en renrasig mine coon hane jag ska få låna:)
-Guldhamsteruppfödare-
-Hundfrisör-
-Djurälskare-
Jättebra att du ska testa för HCM. 🙂
Blir det att följa rasernas hälsoprogram också nu när du vet att pappan blir maine coon, och att din är maine coon och skogkatt?
Blir alltid lite extra nyfiken när det handlar om huskattavel eftersom man så sällan möter någon som tänker hälsotesta. 😛
Verkligen en renrasig? Vad tycker uppfödaren av den hannen om att han ska användas i BYB?
Grattis då?! :/ Men det bästa vore om du kastrerade henne och lät henne bli en välmående lycklig huskatt som dom flesta andra, då skulle dom flesta här på forumet bli stolta och glada för din/eran skull.
#10 Oerhört ledsamt att läsa att registerade katter utnyttjas i oseriös avel… 😕
Sajtvärd Katter iFokus
#11 tack ja jag vill ju som sagt se så hon inte har något fel :)
de blir det antagligen, hon som har pappan ska hjälpa till och hon kan en del om just mine coon :)
#12 ja en RENRASIG men stamtavla. Det vet jag inte alls faktikst, och är ju inte mitt problem direkt :)
-Guldhamsteruppfödare-
-Hundfrisör-
-Djurälskare-
När det gäller de ca 150 000 hemlösa katter vi har i Sverige så är det precis sånna som du som är orsaken. De allra, allra flesta har kommit till för att personer vill ta kullar på sina söta honor. Synd att du medvetet bidrar till detta elände med hemlösa katter… Även om du har köpare till dina ungar så tar dom platser som de redan existerande hemlösa katterna kunde fått.. Väldigt själviskt enligt mig.
vem säger att jag är mindre seriös än er??
och #16 nu tag du nog i, det där var väldigt elakt! era renrasiga katten tar också upp plats? om ni inte visst det? jag tycker verkligen inte man kan tänka så!
-Guldhamsteruppfödare-
-Hundfrisör-
-Djurälskare-
#15 Låter bra att du ska göra dom hälsotesterna också.
Jag kanske inte håller med om att det är en bra idé att föda upp fler huskatter pga den mättade marknaden, men jag är glad att det finns någon som tänker på hälsan också och ska testa mamman och pappan för sjukdomar. 🙂
Blir det att vaccinera, idmärka och besikta ungarna sen också?
Det kan ju säkert vara en bra idé förresten att prata med pappans uppfödare för där lär du ju kunna få en hel del bra info om linjen bakom. Samma om du vet stammen bakom din katt.
japp dem kommer bli vaccinerade id märkas och besiktigas, såklart!
ja jag får kika hur det är mes hon so har pappan :)
-Guldhamsteruppfödare-
-Hundfrisör-
-Djurälskare-
#17 Jag har bara huskatter, aldrig haft en renrasig och kommer ALDRIG avla fram kattungar av något slag. Och det var inte för att vara elak, vill bara öppna dina ögon. Jag står fast vid min åsikt. Om ingen tänkte som du gör skulle vi inte ha problemet med alla hemlösingar.
Glöm inte att blodgruppstesta så inte kattungarna dör? Hoppas du har sparat en buffert ifall något händer och kattmamman behöver kejsarsnitt. Vad planerar du att sälja kattungarna för?
men snälla du!
Inegn av mina ungar kommer bli hemlösa! och jag tror att dem som köper mina bebisar inte tänkt köpa en hemlös ändå.
Det är så att dem flesta hemlösa katter föds utomhus då mamman föder dem ute och är en vanlig bondkatt, sedan parar dessa katter sig med varandra, det är SÅ det sprider sig mesta dels.
-Guldhamsteruppfödare-
-Hundfrisör-
-Djurälskare-
#17 läs denna tråd: http://katter.ifokus.se/discussions/5207bfca8e0e7416090020f2-forstar-inte?discussions-3
Raskattsmarknaden och huskattsmarknaden är två olika saker.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Jag kommer sälja min ungar för ca 3000kr :)
-Guldhamsteruppfödare-
-Hundfrisör-
-Djurälskare-
#19 Fint!
lägg inte för mycket tillit på någon annan bara om det nu inte är någon du känner väl. Finns tyvärr de som inte är seriösa och avlar trots att katten inte är frisk. Be t.ex att få se stamtavlan på pappan så det absolut inte står något där. Det blir ju såklart säkrare när det ska hälsotestas även på pappan, men ändå. 🙂
Men samma bakom din katt som är en blandras, om du har god kontakt med uppfödaren så försök få fram info om linjen samt föräldrarna.
Det är en risk med blandraskatter att det i värsta fall kan finnas avelsförbud bakom. Tyvärr finns det dom som gör så.
Det där med hemlösa och marknaden går väl kanske tänka från ett annat håll. Kanske utifrån något djur du själv föder upp?
Om det skulle födas fler guldhamstrar än det finns hem åt, skulle då alla uppfödare kunna avla vidare i samma antal?
Med katter kan man dela upp i lite olika marknader, det kanske låter illa eftersom alla är katter men det är precis som hundar även fast alla är hundar. Man skaffar en ras utifrån vad som passar en själv, aktivitetsnivån m.m
Nu hör jag till gruppen som inte tycker det ska vara totalförbud att avla på huskatter och när man tänker hälsotesta m.m så ser jag personligen inget fel med det på så sätt. Men det med marknaden bör alla uppfödare oavsett ras åtminstone fundera på innan dom avlar. 🙂
Och just ja, kolla upp hem innan eftersom det kan vara många som tycker det är ett för högt pris för en huskatt. Ha en längre lista för säkerhets skull då många kan hoppa av.
Som sagt även om inte just dina blir hemlösa så spär du ändå på en redan mättad marknad. Och om du säljer till sånna som vill ha huskatter men inte vill ha från katthem kanske det är bäst att dom inte har katter alls? Konstigt resonemang tycker jag…
Alla som tar kullar på huskatter bidrar till detta.
Men självklart tycker jag det är bra att du ska hälsotesta, chipa, vaccinera osv. vilket många inte bryr sig om alls :)
Önskar dock att du kunde tänka om och istället vara jourmatte åt en redan dräktig hemlösing om du så gärna vill ha kattungar….
Du har inte svarat på VARFÖR du vill para din hona?
Har du funderat på att bli fodevärd istället för en renrasig katt och på så sätt kunna lära dig lite mer om kattavel. Det är ett bra sätt. Du får kattungar som ägaren placerar och du slipper uppfödaransvaret men samtidigt får du det roliga. När uppfödaren tagit sina kullar så är katten din. Kolla in på olika raskatter och uppfödare det finns flera som söker fodervärd. Det är en fördel att du redan är uppfödare av kaniner. Säg dock inget om att du letar hane till din lilla söta huskatt.
Igår var jag på ett katthem och lämnade bl.a mat. Jag såg flera katter som var långhåriga och ingen av dem var född utomhus av dem jag träffade. De var gosiga och kelna. Ett par av de korthåriga var lite blyga men de allra flesta ville dock kela. Har du T.S varit på ett katthem någon gång? Jag rekommenderar ett besök innan du avlar på din huskatt.
Själv har jag 2 huskatter som jag räddat och så har jag 3 britter från reggade uppfödare.

Utsäkta att jag lägger mig i, men varför ska man behöva bli förhörd för att man har avelsplaner? På ett forum!? Helt okej att be någon tänka till, men varför komma med påhopp och kränknigar? Jag är ny i relativt ny i "kattvärlden". Och tycker det är helt otroligt hur stort alla gör detta, i jämförelse med "hundvärlden" som jag är uppvuxen inom. Ingen jag sett har hackat så brutalt på någon som planerar blandrasvalpar, vare sig de ska vaccineras eller ej. Som huskattägare ser jag verkligen problemet med hemlösa katter. Men vad som egentligen påstås här är att raskatter är det enda som bör få finnas. Eftersom huskatter inte är okej att avla på? Avla på friska individer - självklart! Men betyder det att ägaren bryr sig mindre om sina katter för att hen korsar tex ragdoll och birma? Sen påstås varje gång att alla nya kattungar tar upp en hemlös katts chans att få familj. Men när det kommer till raskatter så påstås kundkretsen/ målgruppen vara helt annan. Alltså inget konkurrerande. Fast det måste ju vara olika människor man når ut till med en huskattunge vs vuxen hemlös katt också. Det är antagligen ganska många som hellre är utan katt om enda alternativet är att ta en vuxen med diverse (ofta otrevligheter) packat i ryggsäcken. Som kan förändra hälsan både mentalt och fysiskt. Ska enda chansen att få möjligheten att forma sin egen katt (efter 12 v. Ålder) vara att punga ut med 6-10 tusen för en rasren?
Mvh Ellenfyrkant
#30 Om du tittar på Blocket och katthemmens sidor så ser du att verkligheten är ljusår ifrån att "enda chansen att få möjligheten att forma sin egen katt (efter 12 v. Ålder) är att punga ut med 6-10 tusen för en rasren" .
Genom att titta på hur huskattmarknaden faktiskt ser ut borde man dock inse ganska snart att man själv verkligen inte behöver bidra med fler huskattungar.
Sajtvärd Katter iFokus
#10 glöm inte att kolla höftlederna och pk-def/pk-brist speciellt då du ska para med en mco. Vet inte om det finns b-blod bland mco men det är ju värt att kolla upp. Har båda katterna navelbråcksfrihetsintyg?
Det går inte att jämföra med "hundvärlden" då det inte finns över hundratusen hemlösa hundar i Sverige. Allt handlar om att vi vill höja kattens status, oavsett om det är ras eller inte. För att kunna göra det måste tillgång och efterfrågan stämma bättre överrens än vad den gör nu.. Då blir det lättare att höja priserna även för huskattungar vilket ger deras uppfödare möjlighet att vaccinera, id-märka osv utan att gå väldigt mycket back. Det, tror jag, är den stora anledningen till att många skiter i det. Det kostar för mycket jämfört med vad man kan ta betalt för en "vanlig bondkatt".
Jag påstår verkligen inte att det ska finnas bara raskatter men idag är det nästan bara raskattsuppfödarna som tar seriöst på hälsokontroller osv.
För mig är alla katter lika mycket värda och jag har inget behov av att skaffa raskatt för att de är "finare", för de är de inte i den bemärkelsen. Jag älskar mina huskatter över allt annat och skulle inte byta bort dom mot alla raskatter i världen ;)
Katter ses lite som en "slit-och-släng produkt" idag, dom dumpas och lämnas bort med lite olika bortförklaringar och ibland skriver folk rakt av att de tröttnat på sina katter.
Finns gott om kattungar på katthem! Speciellt den här årstiden. Framförallt på våren/sommaren ramlar det in dräktiga katter på katthemmen överallt i Sverige så det är inte svårt att få tag på en kattunge den vägen. Så jag anser att alla planerade huskattskullar konkurrerar med dessa hemlösa kattungar.
Förlåt TS för OT. Och du hör ju inte till dom som skiter i hälsotest m.m. :)
#30 och bara för att man adopterar en hemlös betyder det heller inte att det bara finns vuxna katter (och dom är inte så otrevliga, många skygga ja) men det finns väldigt många kattungar som föds hemlösa också.
Det är ju inte helt fel att adoptera en vuxen för den delen, en del kanske inte orkar med allt ståhej och spring och bus som en kattunge oftast kommer med och då kan det vara trevligt att adoptera en vuxen sällskapskisse :) Finns gott om lugna sällskapliga vuxna hemlösingar!
man brukar ju oftast hälsa på katten innan man adopterar en, för att se om man passar ihop också, det gör man ju väl för det mesta överhuvudtaget om man vill skaffa djur.
så det är inte som att man skriver på nåt papper på internet och vips har du en bråkig argsint katt hemma…
förlåt om jag hamnade lite off topic nu :(
wow ja läser denna tråd och skrattar och gråter samtidigt
särskilt när ni kläcker ur er en kränkande kommentar och sätter en smilis bakom det kära vänner är smilismisshandel…
och nu till TS om du vill ha en katt kull så gå iväg och gör det och det där med en massa tester skit i det oxå det enda testet du behöver göra är " är katten vid god hälsa" testet och det är nått bara du kan svara på
och nu till er alla "renrasmuppar " som avlar fram katter som inte går att göra nått med det heter inte rassjukdomar för inte och det är bara ni/vi /människan som har ställt till det … finns katter som är framavlade för att ha förkorta ben så att dom inte ska kunna hoppa(renrasiga)
katter som inte kan leka och hoppa då det finns risk att dom bryter nacken katter utan päls är ju det största hycklet
bara för att det är renrasigt betyder det inte att det är friskt
så istället för att bedriva häxjakt på forumet över nån som vill avla på sin katt med mening ta era högafflar och lalla iväg till eran närmaste bonde och förklara för han vad inavel och sterelisering är för nått eller för all del närmaste granne som släpper sin hona ostereliserad eller hane som springer runt och pissar överallt
och ja juste måste ju sätta smilis bakom oxå 😂
#35 Du behöver inte vara otrevlig bara för att åsikterna går isär.
Smileys är något jag försöker vänja mig vid att använda för att visa att jag inte är sur vilket man alldeles för ofta uppfattas som.
Utan tester vet man inte tyvärr. Det är väl inget fel med förebyggande?
Och om du missat det så är det här mellan skogkatt och maine coon, och för katternas skull finns det vissa saker man bör testa för. Vilket det alltid finns något man bör testa för oavsett katt.
För katternas hälsas skull. 🙂
Håller med #35, alla dessa perserkatter med andningssvårigheter. Hur seriös är den aveln egentligen, att man hellre går efter utseende än hälsa, oavsett vilket pris KATTEN får betala för det?
#37 Ingen seriös uppfödare väljer utseende före hälsa. Sen har det dykt upp vissa problem pga utseendet i vissa fall, något dom seriösa jobbar för att förändra förstås. Friska katter är nr 1 för alla seriösa. 🙂
ALLA seriösa uppfödare avlar bara på utseendet! och håller tummarna för att djuren inte är sjuka
då allt handlar om pengar och vad domaren tycker även om han har fel
ta en titt bara på hundvärlden schäfer tax cavalier corgi mops inte en ras är avlad för att vara frisk
#39 Du har uppenbarligen inte varit i kontakt med några seriösa uppfödare.
looooooooooooool
Sajtvärd på Perser iFokus
#39 Det måste vara därför hälsotesterna finns, enbart för att slösa pengar? 😉
Jag är i alla fall glad att TS är en som tänker göra sitt bästa för att få fram friska katter 🙂
En stilla undran i diskussionen om extrem raskattavel… vad finns det hos raserna Norsk skogkatt och Maine coon som gör att blandrasavel är att föredra framför registrerad sådan?
Sajtvärd Katter iFokus
Katter.ifokus borde införa en regel där man inte får skriva något om kattavel, speciellt inte om de är blandras.
Ärligt talat så är det skit tråkigt o se en sån här tråd på ett forum, en massa påhopp ni fattar väll att ni förstör sajten eller hur? Snart kommer de bara vara ni som hatar blandrasavel att finnas på denna sajt.
Den här sajten är ärligt talat helt förstörd. Man får inte skriva ett skit här längre utan att folk ska bli påhoppade. Tack för att ni förstört sajten =)
#44 Skulle det jublas över blandrasavel och huskattavel skulle de som är intresserade, engagerade och kunniga när det gäller katter försvinna härifrån. Att argumentera mot huskattavel och blandrasavel är ett sätt att sprida kunskap och medvetenhet till andra kattägare och det är ju en av forumets viktigaste funktioner tycker jag.
Sajtvärd Katter iFokus

#45 Sen kan man ju välja i vilken ton man vill sprida kunskap…
Mvh Ellenfyrkant
#46 Ja, det kan man absolut göra. Man kan även välja i vilken ton man vill svara när folk försöker sprida kunskap och medvetenhet.
Sajtvärd Katter iFokus
Jag blir förbannad av att läsa denna tråden. Helt rasande faktiskt.
Jag föder upp inom kategori fyra, orientaler och don sphynx för att vara mer exakt. Jag har valt dessa raser för att deras lynne tilltalar mig och för att jag tycker de är vackra att titta på. Jag har noga valt ut de katter jag vill att ska ingå i min avel, jag har lärt mig genom att leva och med hjälp av en erfaren uppfödare. Jag har gått uppfödarkurs och andra nödvändiga kurser, jag har agerat foderhem för att lära mig så mycket som möjligt och jag har avlagt examen för att få ett stamnamn.
Jag lägger ut tid på att hitta en katt som har alla de egenskaper jag vill ha, och jag skulle aldrig avla på en katt som inte har alla de egenskaper endast för att den är fin att se på. Jag hälsotestar varenda en katt som kommer in i det här huset (FiV/FeLV, PRA mm) och skulle aldrig använda en katt som inte är hundra procent frisk med friska linjer och gott temperament gentemot både människor och andra djur.
Jag föder inte upp för att kattungar är söta. Jag föder upp för att jag vill tillföra rasen något positivt, för att jag vill förbättra den på nåt sätt och motarbeta genetiska problem och defekter. Det att kattungarna är söta är bara ett stort plus. Jag föder ej heller upp för att jag tror att jag ska förtjäna pengar på det för det gör jag inte. Det kostar pengar att först köpa en avelskatt, det kostar pengar att DNA-testa dem och göra alla de andra hälostesterna. Det kostar pengar att hålla katterna då jag endast vill ha det bästa för mina katter i form av foder och sand. Det kostar pengar att betäcka, att gå på ultraljud och eventuellt kejsarsnitta honan om det uppstår komplikationer. Det kostar pengar att få ut kattungarna på världen, eftersom jag vill att de ska lämna hemmet chipade, vaccinerade, avmaskade och registrerade med en stamtavla samt ett välfyllt kattungepaket. Så några pengar finns det inte att vinna på det här, så länge jag inte skulle ha många kullar i året vilket jag inte har eftersom jag endast avlar på det absolut bästa.
Jag har en hona som jag älskar över allt annat, hon har fantastisk stam och utseende, en av de vackraste Donnar jag någonsin sett faktiskt. Jag köpte henne för massa pengar som avelskatt, men jag är mycket medveten om att det kan komma fram saker i framtiden som hindrar mig från att ta en kull på henne. Inga stora saker som andra kanske skulle förbise och välja en hane som stärker upp de sämre sidorna, men de sakerna räcker för mig för att kastrera henne omgående och hålla henne som sällskapskatt.
Det är så avel ska vara. Man ska inte avla på vad som helst bara för att man vill ha söta kattungar eller för att ens hona är söt. Och man ska bannemig inte avla på en huskatt för det finns absolut inget som rättfärdigar en sådan parning. Det är ett hån mot oss som verkligen jobbar för att tillföra kattpopulationen något, och det behövs verkligen inte fler hemlösa katter än de 150.000 som redan finns. Vi föder inte upp våra fancypancy raskatter för att vi tycker vi är bättre än någon annan eller för att det är häftigt med en katt utan hår eller med en platt nos. Vi föder upp katter för att vi vill ge katten en bättre status i samhället. För nog är människan så pass girig så det mesta handlar om pengar. Det är lättare att dumpa något som kostat 500 kronor (eller ännu bättre, varit gratis), än något som kostat 20.000. Det är hemskt, men det är sant.
En huskatt är inte mindre värd än någon annan raskatt. De förtjänar att få ett precis lika bra hem och få lika mycket gränslös kärlek som alla andra katter som redan finns. Men bara för det så behöver man inte avla fram fler katter utan stamtavla, katter som inte är hälsotestade och med känd stam. Det verkar som att ni som är så hårt emot oss "rasmuppar" tror att stamtavlan är någon slags statussymbol. Det är den inte, den är ett bevis på att kattungen man köper verkligen är det man betalar för. Den är ett bevis på vårt hårda och målmedvetna jobb, för det är faktiskt inte bara sådär att registrera en kattunge. Det krävs att man kan uppvisa intyg på gjorda tester, att föräldrarna är renrasiga och att de är en godkänd match.. Det är dessa BYB's som gör att det arbete vi gör är förgäves, vi strävar mot att få en frisk kattpopulation och skulle varenda en uppfödare genomföra rekommenderade hälsotest och endast avla på 100% friska djur så skulle det inte ta allt för länge innan vi når vårt mål. Folk som avlar hej vilt på sina söta huskatter bromsar ner vårt arbete och det tycker jag är jätte orättvist.
Jag har turen att bo där folk hellre köper en dyrare katt med stamtavla, än en huskatt. Det gör att huskattsaveln har minskat markant här och det är ett stort steg i rätt riktning. För om ingen köper dessa ungar så kommer till slut "uppfödarna" sluta föda upp. Kattungar är söta, det spelar ingen roll om de är raskatter eller huskatter så är de söta. Varför kan då inte ni som så gärna vill ha en kull bara för att de är söta eller för att er hona är så snäll spara pengar, köpa en raskatt och föda upp dem istället? De är ju lika söta och det verkar ju vara det som är poängen med er avel.
Herre vilket långt och rörigt inlägg.. Jag var väl lite upprörd när jag började skriva men jag kände att jag måste få säga något för att i alla fall sagt nånting. Jag är medveten om att ni som är för huskattsavel högst antagligen inte orkat läsa så här långt för att ni tycker jag är dum i huvudet, men jag hoppas att jag åtminstone fått rättvisa för oss som gör det här på de rätta grunderna.
Och mina åsikter kring det här med att avla på djur utan stamtavla gäller självklart inom alla andra djurslag. Jag kan bara inte förstå varför man är så himla envis och trångsynt så man vägrar inse att det vi uppfödare predikar om faktiskt har någon grund? Det är inte bara något vi hittat på för att vi vill jäklas med någon, det ligger sanning och logik bakom det hela. Och ja, jag föder upp hundar också, och nej, jag skulle aldrig avla på en papperslös hund eller en hund med minsta lilla knäluxation eller andra hälsoproblem. Ingen skillnad hur söt, snäll, vacker, underbar, gullig och perfekt hunden är i övrigt.
Tack för mig.
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
Denna tråd har nog spårat lite, jag undrade om någon hade en hane och ville inte starta en sådan stor disskusion om att JAG vill ta en kull på min underbart fina och snälla hona.
Så kan någon låsa tråden då detta är väldigt OT, jag ville inte höra era åsikter om hur vida jag bör para hit och dit, jag ville veta om det fanns någon hane. och inget annat.
Tack för mig och denna nåt så ohyggligt otrevliga sajt.
-Guldhamsteruppfödare-
-Hundfrisör-
-Djurälskare-
#49 tummen upp. Du skrev nog det många inte orkade skriva själva. Jag är själv ingen uppfödare utan har varit engagerad i katthem och varit jourhem åt dräktiga honor som fått föda hos mig.
#50 Så efter att tio personer försökt förklara åt dig på, ett mycket sakligt sätt, varför du inte borde para din hona (och även försökt, på ett mycket sakligt sätt, motivera varför vi är så negativt inställda) vill du att tråden ska låsas för att du inte gillade vad du fick höra. Vad trodde att du skulle få höra? Att vi som verkligen föder upp för att tillföra nåt positivt bara ska strunta i varenda en av våra principer och ge tummen upp åt dig?
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
Avelsdiskussionen kan fortsätta här : http://katter.ifokus.se/discussions/4fa7cba8d3b4fd25d400280a-del-2-avel-huskatt-och-raskatt Läs gärna orden i den här tråden också :) http://katter.ifokus.se/discussions/4ec151bf88f4721eec004a43-tankevackande-ord
Det är bara så tråkigt när detta är ett forum där många av medlemmarna gör sitt bästa för att hjälpa alla dessa hemlösa huskatter som ingen vill ha och verkligen försöker sprida ett budskap om att katter finns i överflöd och så ofattbart många far illa för att ingen vill ha dom! Så kommer det hela tiden folk som skapar dessa trådar där de söker partners till sina söta huskatthonor… Och därmed medvetet ökar på överflödet av huskatter…. Men alla tänker bara "det är inte mitt problem". Nonchalans kallas det…
Och alla säger dessutom att de känner till problemet med hemlösa katter, men vill ändå ha kattungar. Man blir bara så less… Och när man försöker informera om läget för att man hoppas att man har att göra med en person som kanske inte vet hur det verkligen är, ja då blir man anklagad för påhopp.
Och det jag skriver handlar inte om raskatt vs huskatt, jag vill att det ska bli bättre för huskatternas skull då det är dom som oftast råkar illa ut!
OCH det har hänt att trådskaparna ändrar sig, eller åtminstone skriver så, vilket ju är ett steg i rätt riktning! Då har budskapet gått in och ännu en person har insett detta allvarliga problem och känner att den inte vill bidra till det :)
Jag vill inte att huskatter ska försvinna, bara minska i antal till en rimlig nivå.
nej, men blir så ledsen när det finns VISSA folk som rent ut sagt är elaka?
Jag vill att min tråd ska låsas för jag hittat en hane.
kan någon fixa det ?
-Guldhamsteruppfödare-
-Hundfrisör-
-Djurälskare-
# 44 skrev "Katter.ifokus borde införa en regel där man inte får skriva något om kattavel, speciellt inte om de är blandras."
En sådan tur då att det finns någon som avlar renrasigt så att dessa kan blandrasavla. Har den tanken slagit dig?