Behöver rastips! Liten, lugn kattras
Hejsan! Är inte inne här så ofta men nu tänkte jag be om råd. Jag söker en liten kompis till min kastrerade hankatt som tyvärr får vara lite ensam om dagarna. Han är 4 år, innekatt och problemfri med andra katter så vitt jag vet. Han har vuxit upp med en lite blyg honkatt som jag i efterhand insåg att han kanske körde över lite då och då så hans nästa kompis får nog bli en hankatt. Men Dexter som min katt heter är ändå ganska lugn plus jag söker då en ras som är lugn att ha hemma.
Ska alltså vara:
-liten
-korthårig
-lugn
Tips? Funderade på abessinier men jag har hört att de är ganska aktiva.
MvH Tsunamis
Hej! vad roligt att du funderar på en kompis:)
Abessiniern är ganska aktiva dock, små apor kan man säga som gillar att klättra och hoppa. Generellt kan man säga att dom flesta korthåriga raserna är ganska aktiva, men skälvklart varierar det inom raserna. brittisk korthår kanske skulle vara något, har inte så mycket koll på den rasen men den kanske är lite lugnare.
Måste tillägga att britten är inte speciellt liten kom jag på😃
Ja det varierar självklart inom raserna, men om jag inte mins fel så räknas abessiniern in i samma grupp som burman och är ganska aktiva. Men man kan aldrig veta vad man får:) Sen beror det väl på vad man räknar som aktiv.
Absolut..Men hon kom nog på tidigt att det var bättre ta det lugnt :-) Jooovisst kan hon få sina hyss för sej , konstigt vore det annars ..Men hon har en kompis med och den tokan däremot…..mer vild än tam..Ville som TS ha en lugn kisse till Olivia…Och tog den lugnaste bebis jag kunde hitta…..Men efter 2 veckor var denna lilla 17 veckors dunboll mer vild än tam-----
#3 Men söta tjejen då! ❤️
Aha Burmor är aktiva det har jag inte tänkt på heller. Hur är det med Burmilla då? Samma där eftersom Burma är inblandat?
Svart eller blåsilvershaded Burmillor var ju bara för toksöta.
MvH Tsunamis
Burmor är väl ganska aktiva dom med, men som sagt det beror på vad man anser är aktivt. Jag har två stycken och dom behöver aktiveras anars blir dom uttråkade lätt, men jag skulle väl beskriva dom som medel aktiva, inga racerbilar heller:)
Burmillan är väl en lagom katt kan jag tänka, den har ju fått sina gener ifrån persern också, så den kan mycket väl vara lugnare.
#7 Jag har hört att burmillan är väldigt aktiv med. Min burma är dock väldigt aktiv, mycket mer aktiv än min siames.
Däremot finns det lagomkatter som är korthåriga: brittiskt korthår och europé. Exoticen är ju en korthårig perser och tillhör de mer lugnare raserna också.
Burmillan är mest lik en Burma i aktivitets nivå och temperament :)
Britthonor är inte så stora, det är hanarna som blir stora. Ingen av mina 3 britters mammor har varit stora. Men de är cobby.
Britter gillar jag också men tanken är inte att skaffa en hona utan en till hane. Tror det kan bli lugnast så.
MvH Tsunamis
Då får du leta efter en som har en liten pappa. Mina briter väger 6 kg, 6,5 kg och 7,5 kg😃
Britter säger jag, har en hona på 4 kg, så borde finnas många hanar som väger under 6 kg ;)
Skulle ta en hona alla gånger före en hane om man vill ha en lugn katt…
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Jag skulle också tipsa om Europé eller Brittiskt korthår, eller varför inte en Selkirk Rex eller Manx Burma och aby klassar jag som aktiva raser som har betydligt högre aktivitetsnivå än den du beskriver på din katt Burmillan är även den aktiv
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
# 13 Fast britten är en medelstor till stor katt.
Finns det någon liten kattras som inte är superaktiv då? Fast min kille är rätt så aktiv ibland han också, han är ju ung med sina 4 år och får fnatt ibland och hoppar runt överallt.
MvH Tsunamis
Korthårsraserna är i regel pigga och aktiva katter.
Om man läser rasinformatiionen på SVERAK så finns det några som inte beskrivs med orden "livlig, aktiv, företagsam, behov av stimulans"
Det är liksom lite korthårig = livlig över hela kategorin
Liten ras.. den enda rasen som är liten är Singapura, men den är ovanlig i Sverige. Alla andra korthårsraser är medel till stora.
Selkirk rex som jag nämnde är en ny ras som är skapad av bla britter och perser, lugna, mysiga och harmoniska katter som inte blir jättestora. Finns i både korthår och långhår.
Kolla in min väns hemsida http://www.tiddlywinks.se
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Beror på vad du menar med liten?
Dem flesta katter verkar vara ungefär lika stora(normal stora) och den finns det raser som är större :)
Eller på denna uppfödare som har både selkirk rex och maskade, prickiga och solida britter. Hen söker en halvfodervärd till en blå hanbritt. Han är urgullig😃
Måste säga Exotic då😉
Lugn, harmonisk men ändå lekfull. olika linjer, olika stora men dem flesta hanar ligger runt 4 kg.
du kan kolla in på rasringen för info och bilder:
annars britt och selkirk som andra nämt, dem ligger nära i temperament och aktivitets nivå.
Sajtvärd på Perser iFokus