Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 667 ggr
BirmaBaloo
0

katt åt tejpbit och spyr

Min 6 månaders kattunge åt i söndags upp en tejpbit, han satt med kväljningar en lång stund. Såg måttligt nere och irriterad ut.

I Morse har han spytt (vilket han aldrig gjort tidigare) och även under dagen. Ingen tejpbit syns i kräket bara brun vätska.

Behövs veterinär eller vad tror ni??

Calcifer
0

Jag tycker du ska ringa veterinär definitivt, katter har ju ganska känsliga magar. Det skadar inte att ringa och rådfråga. :)

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Uppkatten
2

Jag tycker också att du ska ringa djursjukhus/veterinär och diskutera. Agrias telefon-veterinär kan vara ett alternativ att börja med, jag tror ett samtal dit kostar kring 60:-. Har du haft koll på missens avföring så du vet om tejpbiten kommit ut eller inte? Ett bra tips är att man smetar ut avföringen så att man har koll på om främmande föremål kommer ut eller ej. Plastmaterial kan bli liggande länge i kattens mage om man har otur. Flera veckor vill jag minnas att man sa på djursjukhuset när vi diskuterade detta för ett antal månader sedan. Men det gäller att föremålet verkligen kommer ut så att missen inte blir dålig. Eftersom det rör sig om en så pass ung katt och den kräks nu så tycker jag att det är dags att kontakta veterinär. Tänk också på att katter - och speciellt så här unga katter - har mycket små marginaler om de blir sjuka. Upprepade kräkningar/diareér kan ganska lätt leda till att katten blir uttorkad, och då behöver katten snabbt få hjälp av veterinär för att klara sig. Viktigt att din misse äter och dricker som vanligt alltså, och att du tar kontakt med veterinär och diskuterar detta. Vill missen inte äta/dricka eller blir sämre så bör du åka in direkt till veterinären!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.