Orolig för min katt.
Hej.
Har sökt som en galning på nätet utan att hitta vad jag söker efter så testar här.
För två veckor sen så bytte vi hastigt foder från Hill's science plan adult optimal care chicken till Friskies adult kyckling då vi trodde att vi hade mer i tunnan när vi skulle fylla på burken. Han funkade på fodret utan större problem trots att vi var tvungna att byta direkt.
Efter ca en vecka så började han att spy 2-4 gånger om dagen, det var som en tjock beige sörja och han har bara spytt 2-3 gånger under sina 5 år. Sen helt plötsligt så slutade han spy i 4 dagar och under den tiden åkte vi till veterinären då det visade sig att han fått svamp i öronen (som han nu behandlas mot) och eftersom jag trodde att allt löst sig så frågade jag aldrig angående kräkningarna.
Igår vaknade jag till 2 spyor och idag vaknade jag till 2 sen efter att jag hade gett honom skinka idag som belöning för att jag hade gett han sin medicin så kanske efter 20 min så hör jag han vrål jama 2-3 gånger (aldrig hört han jama så högt någonsin) och sätter sig och spyr två gånger. All skinka plus " den beiga sörjan" kom upp! Han har inga problem med att spy utan det kommer upp ganska direkt.
Han blir lite slö efter att han har spytt (vilket jag också blir) men annars så är han "normal" han äter, dricker, busar, spinner och går på toa (han är bra i magen).
Jag beställde hans vanliga mat i torsdags så det bör komma på måndag-tisdag så ska se om det är det som är felet. OM det inte löser sig med hans vanliga mat så åker jag in med honom!
Vill också tillägga att mina två andra katter har inte "gått på honom alls(varit elaka)" sen i fredags då vi började behandla hans öron. Vet inte om det har och göra med något men skriver det ändå.
Han är innekatt med fri tillgång till innätad balkong
Om det visar sig att han skulle behöva kollas av en veterinär, vad för något är det dem gör för att ta reda på om något är fel? (vill ha kött på benen ifall att så jag inte står som ett frågetecken)
Vad kan detta ha att göra med tror ni? Friskies?
Vad finns det för "diagnoser" som tyder på han symptom?
Finns det något jag bör ge han under dessa två dagar som skonkost?
Förlåt för rörigt inlägg
MVH
Har hört att friskies är jättedålig mat så det borde du inte ge honom! Mjau är bra, iaf blötfodret. Kan inte säga så mycket mer än det, är inte så insatt i detta.
Hej,
Han kanske har en känslig mage. Eller inte tål spannmål så bra. Friskies har väldigt mycket spannmål i sin mat.
Min katt har en känslig mage. Han spyr inte. Men får hemsk diarre. Så jag kan inte ge han va som helst för mat. Han kan bland annat inte äta Friskies och whiskas. Om det är att han har känslig mage så borde det bli bra när han får det gamla fodret igen. Likadant om det är spannmålet som ställer till det. skulle gissa på att han borde bli okej av gamla maten då med.
Jag ger min katt kokt ris och tonfisk när han blir dålig i magen. Han brukar bli bra då. Har din katt gräs att äta? Det hjälper dom mot illamående.
Jag skulle gissa på att veterinären kommer vilja ta blodprov. Kanske avförings test. Kanske göra ultraljud eller ta rönkenbilder för att se så att din katt inte ätet något som den inte borde äta.
spydde han före eller efter öronsvampen?
Går han på lådan som vanligt?
Nä Friskies är inte mycket att hurra för likaså Hills, men med tanke på att Hills också innehåller en del spannmål och han har funkat på det så antar jag att det inte har med spannmålet att göra. Han äter mjau blötmat som komplement och har fått i han det idag med extra vatten utan att han har spytt :)
Gräs var faktiskt ett tag sen dem hade men dem äter däremot grästabletter vet inte om det har samma verkan(?)
Han går på lådan som vanligt att allt ser normalt ut.
Blir han inte bättre efter att han fått tillbaka sitt foder så får det bli ett veterinär besök.
För ett år sen köpte jag Friskies kattmat i stort parti,fick billigt… Men tog inte mer än nån dag så hade jag spyor i hela lägenheten :-( Återgick till Eukanuba igen och se…det slutade..Men hade kattvakt hemma i 4 dagar och hen tog fel mat….Friskisen…Spyor igen !! Så det kan mycket väl vara Friskisen som innehåller något kissarna inte tålde,,Vad hände med kattmaten ?? Åkte på tippen,20 stycken 2 kilos rakt ut :-(
Jag hoppas innerligt att det är Friskies som är boven. Har mitt foder inte kommit imorgon så åker jag till en djuraffär och köper en liten påse och hoppas på att det löser sig så snabbt som möjligt :)
Tack för era svar.