Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 3266 ggr
Ellenfyrkant
0

Innekatt i hus?

Hur löser man det praktiskt om man är en familj med barn och har en innekatt i villa? Känns som att det är svårare att hålla katten instängd då än i lägenhet. När fler går i dörren, barn, gäster etc. Hur funkar det?

Mvh Ellenfyrkant

Nerdysiamese
6

på vilket sätt skulle det vara svårare?

Det är ju hela familjens ansvar att se till att katten inte springer ut hur som helst, så rent praktiskt så håller man helt enkelt koll på katten om man ska öppna dörren och aktivera katten så den inte känner behovet att springa ut för att stilla sina sinnen.

Dessutom om du har villa finns oftast möjligheten till att göra en rastgård, och sätter du upp en kattlucka så katten kan gå in och ut som den vill i rastgården så finns det ingen anledning till att den skulle vilja använda ytterdörren

Medarbetare på Datorspel I Fokus

cBrodin
3

Vi har haft katt/katter sen jag var liten och mina föräldrar bor i villa. Det har inte varit några problem, de som går i dörren som de bor här vet om att passa på katterna, och när man öppnar dörren för andra har man koll på katterna. Nuförtiden har vi även en skyllt inne på dörren som är stooor, där finns bild och text att katterna inte får gå ur. Funkade jätte bra i vintras när vi hade byggare i huset, de hade stor respekt och kolla alltid katterna, då hade vi tom 4st.

Sagolika
1

Man kan bygga en sluss eller en nätdörr vid den den/de dörrar där katten riskerar att smita. Gärna även en rastgård till katten.

Ellenfyrkant
0

#1 Svårare för att om katten tar sig ut i en lägenhet kommer den oftast bara till en trappuppgång? Sen behöver inte en katt vara understimulerad för att vilja följa med ut…

Mvh Ellenfyrkant

annzoo
2

man ser helt enkelt till att alla stänger dörren efter sig, sånt får man väl lära sig tidigt? Det ingår väl i uppfostran.

Ellenfyrkant
0

#5 Ja fast det behöver ju inte vara så självklart för småbarn.

Mvh Ellenfyrkant

cosmonita
3

Har man småbarn så måste man vara med vid dörren när de går in/ut. Finns inga genvägar utan om ens barn är för små att hålla koll på katten måste man som förälder göra det.

annzoo
2

#6 hur små barn pratar vi om? Är ungarna små ska de väl inte gå ut på egen hand öht? Är barnen så pass stora är det bara att förklara för dem?

Thaeri
3

Bor man i hus har man ju även chans att hägna in tomten 🙂

Bellbooh
1

Jag bor i villa just nu med två katter och det fungerar bra så länge alla familjemedlemmar vet att katterna inte får gå ut och varför. Till barn som är i den åldern då de redan börjat känna empati osv är det bara att förklara att de får vara försiktiga varje gång de går in och ut från huset. Barn som är mindre än 7 år har oftast sina föräldrar med sig och går inte in och ut hursomhelst utan vuxen sällskap t ex. När vi har många gäster, mer än tio personer, blir det svårare att ha koll på att alla har förstått att katterna inte får vara ute. Då får katterna vara i mitt rum som är på ca 15 kvm med vatten, mat, toa, tillsyn och leksaker.