Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 3084 ggr
Lanai
0

Vilken ras är min katt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej jag har haft min katt ett par år. Fick henne från en kvinna som inte längre ville ha katten och utan någon info. Jag har inte tänkt på det tidigare men nu undrar jag är det någon som vet vilken ras det är. Hon är väldigt pratig och skygg tycker inte hon ser ut som mina bondkatter men hon kanske är det ändå?

Silvestris
5

Ingen särskild ras alls. En huskatt.

Mona22
9

Har hon ingen stamtavla är det en huskatt. En väldigt vacker en, älskar verkligen färg och teckningen =D. Tycker inte hon liknar någon speciell ras heller men huskatter förekommer i alla färger och storlekar =)

elli-kleo
3

Det är ingen ras. Ingen stamtavla = huskatt

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Thaeri
3

Gatukorsning?😛

Nej men för att upprepa vad de andra sa så är det omöjligt att se, hon kan vara en ren bondkatt som bara råkat få genomslag av vissa gener, och hon kan ha raskattpåbrå men det går inte att säga vilket i så fall. Och då finns den väldigt bra termen huskatt som inkluderar alla katter som inte är reggade som raskatter i något kattavelsförbund🙂

Niiinah92
1

Vilka fina ögon ❤️

DrKatt
0

Jag vet att de ska ha en stamtavla för att vara en raskatt. Samtidigt gör de som avlar raskatter sig av med katter som de inte får fullt pris på. De hamnar på katthem över hela Sverige. Det är därav inte konstigt att kattägare av en huskatt (köpt från ett katthem) ställer sig frågan, "Är min katt en raskatt? Den ser ju ut som en Spfynx?"

De gör sig av med katterna för att de inte har rätt mått etc.

fvanilla
10

#6 Va? Sen när gjorde raskattsuppfödare av sig med katter "som de inte får fullt pris på" på katthem? Har du några grunder för ditt påstående?

DrKatt
0

Du föder upp raskatter?

fvanilla
7

#7 Nej, men jag har raskatter och i sin tur känner flera uppfödare.

Vill fortfarande veta grunderna för ditt påstående.

DrKatt
0

Nej, jag har inga vetenskapliga bevis för mina påståenden. Dock har jag haft dessa misstankar under flera år.

Belimas
15

Håller med, det var det dummaste jag någonsin har läst. Av de katthem jag brukar kolla på lite då och då så har jag då aldrig sett någon katt som ens kan liknas vid en specifik ras om det inte har varit just en bortsprungen katt eller en omplaceringskatt.

Nämn ett katthem som har haft raskatter som kommer från uppfödare som inte har blivit av med dom till fullt pris.

DrKatt
0

Det är så många personer som ställaer frågan om just deras katt är en raskatt. Och aldrig är det ett perfekt exemplar. Varför skule raskattuppfödare skänka bort katter, när de kan ställa ut dem i skogen?

Thaeri
15

#6, det stämmer inte.

För det första så tar de allra flesta katthem inte emot katter som redan har ett hem, och däri ingår alla som tagit en kull på sin hona.

För det andra så skulle katthem som förmedlar katter från dessa uppfödare ha stamtavlorna hos sig. Men jag kan inte hotta en enda raskatt i dagsläget som ett kathem säljer…

Visst förekommer raskatter då och då på katthem, men fruktansvärt sällan, och då handlar det alltid om vuxna katter som omhändertagits från ett vanvårdshem.

Blanda inte ihop oseriösa blandrasavlare med raskattuppfödare, och gör även skillnad på katter från säljare (inklusive vissa katthem) som påstår att det finns vissa raser i katterna de säljer för att göra dem "finare", och faktiska raskatter.

#12, det kostar väldigt mycket pengar att föda upp raskatter, mer än man faktiskt kan få när man säljer dem. Så att sätta ut en kattunge i skogen betyder en ren förlust på kanske 10 000 kr (istället för 2000 kr om man hade sålt den för fullpris). Samma om man ger kattungen till ett katthem.

Plus att man inte har samvete till det, man föder upp katter för att man älskar dem, inte som några slags leksaker! 90 % av alla raskatter kommer aldrig se en utställning, och alla avelskatter ställs heller inte ut.

Det man gör om kattungen blir "för gammal" är att man antingen sänker priset något (från 8000 kr till 4000 kr kanske) eller behåller den.

fvanilla
7

#10 Misstankar är inte samma som att det är sant.

Raskattsuppfödare är personer som är passionerade när det kommer till katter och genetik och har det som sin hobby, varför skulle de vara kallhjärtade och överge kattungar?

Belimas
5

Totalt obegripligt inlägg och inget svar på frågan

DrKatt
1

Att föda upp raskatter är en affärsversamhet, tro inget annat. Vad gör de när kattungen inte har de perfekta måtten? Säg att hakan är någon millimerer för kort?

a. Föder upp katten, med en förlust på flera tusen kronor?

b. Läggar katten i en plastpåse i skogen?

c. Släpper ut katten på en kattkoloni?

Jag vill inte förstöra era rosaskimrande drömmar, men pengar är pengar.

Thaeri
12

#16, jag vill inte krossa dina cyniska idéer, men jag funderar på att ge mig in i kattuppfödning själv, och hade det varit lukrativt så hade jag redan gjort det. Perfekt att kunna leva på sin hobby ju.

Men nu är det inte så, utan enda sättet för mig att kunna få in pengar på det hela skulle vara att sälja blandraser dyrt, utan omsorger. Och ta kull på kull på kull på samma hona utan avbrott.

Missne
7

Raskattsuppfödning för de allra flesta seriösa uppfödare är verkligen inte någon affärsverksamhet, utan handlar om många olika andra saker, ofta om intresse för sin egen ras specifikt och katter generellt. Oftast går man med förlust. Och sätter ut en raskatt i skogen, det tror jag skulle stå i närmsta kvällstidning om det hittades ett gäng sphynx i skogen…

Till Lanai: din katt är jättevacker och ser väldigt klok ut. Grattis till att ha en så fin katt!

[Mustangcab]
3

Själv har jag 3 raskatter varav ett skulle räknas som ett "perfekt exemplar" ändå har jag betalat  fullt pris för dessa som inte är det. Endast 13% av kattpopulationen är  raskatter.

Mullemu
9

Du glömde det korrekta svarsalternativet.

d. Säljer som sällskapskatt till ett kanske något reducerat pris. Sysslar man inte med avel eller utställning så gör det inget att katten inte är exakt efter regelboken.

oh-la
20

#16, vilka fruktansvärda, vidriga anklagelser du kommer med! jag har en hel del vänner som föder upp katter, och har följt ett antal kullar och dessa uppfödare har vridit sig ut och in för att få det bästa för sina kattungar. dom köper tillbaks där det inte fungerar, dom behåller kattungar som inte kan användas i avel eftersom inget bra hem står att finna, dom brinner för sina små, och skulle aldrig lämna en kattunge i en plastpåse i skogen för att den inte är perfekt.

jag har två katter, varav den ena är ett mindre bra exemplar. hon skulle i och för sig ha gått i avel, och var tingad av ett katteri i danmark, men man upptäckte en svansknick på henne, vilket gjorde att hennes avelsvärde sjönk till obefintligt och katteriet drog tillbaks sin tingning. istllet hamnade hon hos mig och blev kastrat. hon sattes inte ut i skogen även om hon inte är perfekt.

katterier är inga vinstdrivande företag, det är ett brinnand eintresse för en ras, och katter. i de katthem som jag har varit har jag aldrig sett till en enda raskatt. och vad vinner man på att sätta ut kattungen i skogen mot at skänka  bort den, skulle jag snarare fråga. sätter du ut kattungar i skogen riskerar du att uteslutas ur kattförbundet och att bli anmäld för djurplågeri. skänker du bort en katt (vilket jag aldrig har hört att någon av de uppfödare jag känner har gjort. sällskapskatter har sålts billigare till just sällskap) riskerar du inte ditt stamnamn och ditt avelsarbete.

alla uppfödare jag känner brinner verkligen för sina raser och alla sina uppfödda kattungar. jag är själv inne på spåret att bli uppfödare av min ras, och att sätta ut en kattunge i skogen är lika främmande som att sätta ut mina barn i skogen.

Belimas
5

FEL!

De som går så långt att de väljer att börja föda upp en ras gör det för att de gillar rasen och vill föra den framåt så att den behåller sina rastypiska detaljer och egenskaper även för kommande generationer människor.

Är man ordentligt påläst så vet man att uppfödning inte är något man tjänar pengar på och att man kan riskera att sitta kvar med kattungar länge om inte det rätta hemmet dyker upp.

Av dina alternativ så är det rätta a i så fall, de andra två är något som möjligtvis alla BYB-uppfödare kan tänkas göra men INTE seriösa raskattsuppfödare. Du borde skämmas som ens tror det när du uppenbarligen inte kan komma med fakta om att det ens är så, det är inte vi som lever i någon rosaskimrande värld utan det är du som lever i en totalt snedvriden värld!

Och nej jag är inte kattuppfödare men väl hunduppfödare och det är samma principer där. Vid ett tillfälle blev det en valp i kullen som visade sig senare ha en obotlig, medfödd sjukdom vilket resulterade i att hon fick somna in vid 6 månaders ålder och jag gick X antal tusen back men inte fan skulle jag släppa ut henne vind för våg för att hon inte visade sig vara perfekt😡

OCH! du har fortfarande inte svarat på min ursprungliga fråga så jag omformulerar den: Nämn EN seriös raskattsuppfödare som ens skulle tänka tanken på att släppa ut sina kattungar vind för våg när de inte "håller måttet" ???

Clariiz
8

#16; Jaha okej.. Så det var därför jag fick betala 7000 kr för min ragdoll som inte håller måttet? Feltecknad och går inte att ställa ut. Antar att uppfödaren måste vart helt galen som gick ner från 7500 till 7000 istället för att slänga ut honom i skogen..

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Silvestris
9

Jisses vilket skitsnack. Jag som uppfödare (och alla uppfödare jag känner) tar samma ansvar för alla våra kattungar, även de som råkar vara orastypiska, sjuka eller defekta. Att kasta ut dem eller skicka dem till katthem är fullständigt otänkbart. 

Och om vi uppfödare nu bara vore ute efter att tjäna så mycket pengar som möjligt tjänar ju jag betydligt mer på att kunna sälja en kattunge med bettfel för 4000 kr än på att kasta ut den. 4000 kr eller ingenting, 4000 kr eller ingenting…

Du sprider rykten utan att ha några som helst belägg för dem. Fy skäms.

Silvestris
9

Nej, kattuppfödning är som regel inte en affärsverksamhet. Det är en hobbyverksamhet.

Som svar på dina fråga om skönhetsfel så, ja. Man föder upp kattungen och säljer den till reducerat pris. Kanske 4000-5000 kr istället för 6000 kr. Det finns enstaka gamla rävar som avlivar dessa kattungar, men det är ovanligt idag och absolut inte socialt accepterat ens bland uppfödare.

Folk är faktiskt villiga att betala för "måndagsexemplar". Många som bara vill ha en katt för sällskap söker faktiskt medvetet efter dessa just för att de vet att dessa katter ofta är lite billigare.

Nerdysiamese
4

#16 du får ursäkta men det känns som att du inte har så mycket faktiskt belägg för vad du påstår…

Jag har totalt köpt 3 katter från samma uppfödare, den minst vältypade eller exemplariska är den som jag i rena pengar fick ge mest för, och jag gav lika mycket för henne som den som köpte den snyggaste ungen i kullen, och han var riktigt vältypad.

Den andra katten var mycket fint typad och hade haft goda chanser på en utställning, speciellt med hennes temperament, och uppfödaren funderade själv länge på att behålla henne.
men henne betalade jag mindre för, för att den första katten skulle få sällskap (vilket är hemskt vikigt med siameser då dom är så sällskaps-sjuka) så uppfödaren gav en "kattkompis-rabatt".

Medans min mest vältypade eller exemplariska katt fick jag ge minst för, visserligen är det ett slags foderavtal, men foderavtal av den här typen som uppfödaren har valt är väldigt riskfyllda då hon riskerar att gå enormt mycket back om det skulle visa sig att han inte går att avla på.

I all erfarenhet jag har av uppfödare och folk som köpt raskatter så stämmer inget av vad du säger.
Och jag måste bara fråga var du fått idén ifrån att det skulle finnans massa "mindre exemplariska" raskatter på katthemmen ifrån?
Av allt jag sett och hört så tillhör det snarare ovanligheten att få in raskatter på katthemmen..

Medarbetare på Datorspel I Fokus

[Mustangcab]
0

Är det någon som anmält på DrKatts inlägg? Om inte gör detta.

fvanilla
2

Att föda upp sällskapsdjur är en affärsverksamhet? Konstiga saker får man ibland läsa på internet. Man tjänar inte ett dyft på rasdjursuppfödning. Närmast är väl de som föder upp polishundar osv.

En av mina katter är dessutom inte vältypad, och jag köpte han när han var nästan ett halvår gammal. Uppfödaren behöll honom tills han fick ett hem alltså, som uppfödaren valde noga.

Lanai
7

Hahaha ja nu har ju mitt inlägg spårat ur lite. Men jag har lärt mig något nytt om det inte finns en stamtavla är det en huskatt fastän den kan ha spår av någon ras i sig. Tack för hjälpen alla!🙂

fvanilla
1

#29 Ja, det började spåra ut lite tyvärr.

Men nu vet du, 🙂 och som sagt kan huskatter se ut hursomhelst, för det är ju så vi har fått våra raskatter ifrån början.

Rumblebee
3

#16 Även om en uppfödare bara skulle vara ute efter pengar (vilken vinst det nu finns inom seriös uppfödning…), så låt oss säga att uppfödaren får en unge med fel utseende, varför skulle h*n då slänga ut kattungen, alternativt avliva den? Även den ungen kan mycket väl bli såld. Det finns enbart ''fel'' utseende hos utställningsfanatiker. 
De som gillar katter skulle säkert bara bli charmerade över att en kattunge ser lite annorlunda ut jämfört med sina syskon. Förutsatt att ungen då är frisk.
Seriösa uppfödare bryr sig om de katter de föder upp. Oavsett om en unge skulle ha en tå för mycket, så kommer även den att få ett hem och inte bli utkastad.

Det skulle vara en betydligt större förlust för den pengahungriga uppfödaren att inte sälja en kattunge med fel utseende.
Det här är inte USA. (ja, jag har lite fördommar vad gäller amerikanare, är dock medveten om att det finns vettigt folk där borta med)

[Emma--]
1

#16 En av mina fick patella luxation och uppfödaren betalade då tillbaka en viss summa efter hon fyllt 1 år. Hon såldes som sällskap.

Det är en sak att man fått för sig att det skulle kunna gå till så som du tror men jag hoppas du tar till dig av fakta om hur det faktiskt går till.🙂

Uppfödare tar ansvar för sina kullar, och är det någon dom inte behåller till sin avel så säljs den som sällskap.

MoniForsed
0

Nu ignorerar jag grälet här i tråden och svarar enbart på frågan som ställdes ifrån början:

Ja, bond-/hus-/blandraskatt blir alla katter utan stamtavla ÄVEN om det så är en helt renrasig katt. Godkänd stamtavla skall det vara. Även om jag faktiskt skulle kalla en katt för sin ras oavsett stamtavla om jag visste att det var en (eller flera) specifika raser.

Jag är inte speciellt kunnig kattmänniska.  Men är det inte lite Burmilla över din vackra katthona? Otroligt vacker oavsett! :)

Vixxen
0

# 33 Lunai = TS har redan förstått att utan stamtavla är det en huskatt i # 29 tror jag! Efter detta konstaterande kan tråden låsas… …frågan från TS är besvarad! 😉

CharlieTheCat
4

Tänk att det är HELT ok att prata om ras när det kommer till våra djur..

Bild raderad pga copyright.

IceJossan
0

Hahaaa, fattas bara tassen i luften!