Bra eller dåligt för kattens status?
Hörde i morse på radion en 118 118 reklam, en kvinna som frågade om ett katthem och sen frågade om pris och fick svaret 160 tyckte hon det var för dyrt och frågade telefonisten på 118 118 om hon ville ha en katt ???
Har svårt att bestämma mig om detta är bra eller dålig reklam för kattens status?
Bra - detta är ett riktigt problem - folk som hör det tycker nog kvinna som vill ge bort sin katt är konstig
dåligt - katten behandlas som en slit och slänga vara
Hur tänker du?
Jag känner mig kluven. Bra att det ens nämns ett katthem som alternativ till Blocket-annonser, liksom.
Men samtidigt verkar det väl som om själva delen med ansvarigt djurägande inte var tydligt nog, att kattens bästa inte var i fokus, utan snarare kvinnans egen vilja att bli av med något jobbigt, även om det nämns katthem. Det var i alla fall så jag tolkade det, och det gör mig ju klart bekymrad.
#1 skrev fel, menade katt pensionat men det kanske du förstod då det stod att det kostare 160 kr/dygn ;)
Jo för katten blev ju behandlad som en slit och släng vara, men samtidigt är detta ju ett problem som faktiskt finns så kanske bra att det nämns även om det är i reklam så folk får sig en tankeställare att det låter ju helt idiotiskt att göra sig av med katten för man ska på semester :/
#2 Aha, det var förfrågan om kattpensionat det handlade om…(fattade inte vad inlägget i trådstarten handlade om).
Det var antagligen inte menat som något budskap som har med kattägande att göra, utan mer som ett skämt, men reklamen för 118 118 råkar kanske ge blivande kattägare en värdefull tankeställare ändå. För vem ska ta hand om katten på den årliga semestern i 15-20 år framöver…?
Sajtvärd Katter iFokus
#3 jo önskar jag hade kunnat länka till klippet men gick tyvärr inte och svårt att förklara :P
jo det är menat som ett skämt, men ändå så framställs ju katten som slit och släng vara. Och jag tror normen av människor tycker att tjejen som tänker ge bort katten är "konstig" och då gör förhoppningsvis inte dem nå liknande om dem hamnar i samma sitts ;)