Katt som vill ut
Hej!
Jag har två honsyskon som är innekatter på 10 år. Jag fick dom vid 4 v ålder och dom har varit inne i min lägenhet sen dess. Förra veckan hände en incidens, jag kom hem från jobbet och såg att min ytterdörr stod öppen. Jag fick panik och letade efter katterna som var spårlöst försvunna. Jag förstod då att dom rymt ut och längst upp i svalen hittade jag den ena som satt vettskrämd tryckt mot väggen. När jag tagit in henne och stängt om min dörr påbörjades letningen efter den andra. Usch vilken panik jag hade. Hon hade rymt ut (någon dåre till granne hade öppnat svaldörren åt henne) min katt är ju innekatt och var säkert vettskrämd när hon kom ut i mörkret tänkte jag. Jag hittade henne sedan mitt på stora bilvägen där bilarna kör 70 km/h sovandes på rygg. Usch vilken olycka som hade kunnat hända! Men det dumma är att hon var så pass lugn att hon somnat ute och detta resulterar nu att hon trivs ute och vill ut HELA tiden. Hon krafsar och jamar vid ytterdörren dagarna i ända.
Hur ska jag göra för att få bort detta beteende? Går det? Det börjar bli riktigt jobbigt att höra hennes jamande på nätterna och jag kan tänka att det stör grannarna. Jag vill inte ha henne som utekatt eftersom vårat område inte tillåter det med alla bilvägar och bussar.
Skaffa sele och koppel och gå ut med henne under kontrollerade former.
Har du möjlighet att hägna in en balkong, eller göra en utegård? Annars kan koppelpromenader funka, men var då noga med att ta ut katten i transportburen istället för att låta den gå ut genom dörren. Tur att du hittade båda katterna föresten! (:
//Jessie
Jag har en inhägnad balkong som dom var nöjda med förut. Tror ni att koppelpromenader kommer lösa problemet att hon förstår att hon kommer ut varje dag och slutar krafsa och jama vid dörren? Är det "rättvist" mot katterna att bara den ena kommer ut, eftersom den andra är otroligt rädd för världen ute och kissar ner sig när vi ska till veterinär för att klippa klorna t.ex.
Hur smart är det att påbörja koppelpromenader? Jag vet inte om jag framöver kommer ha tid att ta ut henne varje dag, kan inte detta då främja problemet? Jag har väldigt jobbiga och långa dagar/nätter på arbetet.
Om det inte finns något annat får jag självklart försöka köra på detta.
Tack för svar!
Gå inte ut med katten i sele, det kan främja problemet. Ignorera beteenet, ge henne ingen form av uppmärskamhet så slutar det även om det kan ta tid. Men du måste vara konsekvent. Minsta lilla uppmärsamhet göder beteendet. 🙂 Om du trots allt väljer att gå ut med kisse i sele så ta alltid ut katten med en transportbur. Då förknippas inte dörren med vägen ut utan det är buren som är vägen ut.😉
Tänkte också på att det kanske främjar problemet. Ska försöka ignorera henne och se om det till slut avtar men som om det inte vore nog står det en okastrerad hane utanför dörren och jamar kör med min katt ibland. Dom måste ha "träffats" ute eller något. Det finns säkert 50 utekatter häromkring.
Annars får jag köra på koppelpromenader och hoppas på att hon börjar förknippa transportburen med ute istället för dörren. Men då kanske hon står och jamar vid den istället.
Då får du ställa undan buren så hon inte ser den mer än när ni ska gå ut 😎 Försök bryta hennes jam i första hand. Tänk på att när du känner att ditt tålamod är nått så behöver du stå ut lika länge till. Så du inte ger upp innan kissen ger upp.
#4 Varför ska man förvägra katten att få gå ut om den nu verkligen vill det? Katten har väl också rätt till livskvalité?
Man får helt enkelt låtsas att man har en hund och gå ut i ur och skur och vara glad över att man har en lycklig katt. 🙂
#6 Ja det är en taktik jag får köra på och gömma transportburen när vi inte ska ut. Upphäver det inte snart får det börja bli koppelpromenader men oregelbundna sådana då min tid inte räcker till.
#7 Dom har varit trivsamma innekatter hela deras liv och det passade mig bra med det jobbschema jag har. Men visar hon starkt att hon verkligen vill ut och detta inte upphör snart får jag börja gå ut men då har jag en vilsen och rädd katt hemma som undrar vad systern är. Och hon kan inte gå ut det vill hon inte då hon blir vettskrämd och kissar ner sig. Att dra ut henne mot hennes vilja hade givit en olycklig katt.
Jag var kattvakt åt en katt som bestämde sig för att äga lgh och attackera min hund, fick råder av ägaren att använda vatten spruta för att markera att katten gjorde fel vilket funkade jätte bra. Om ignorerar inte funkar prova spruta vatten när hon är vid dörren och jamar? som sista utväg liksom :)
#7 Kanske för att man vill bo kvar i sin lägenhet och gärna ser katten leva många år till?
9# Att spruta vatten på katten är inte en bra idé. Katten förknippar då dig som ägare med det otrevliga. Kan du inte tillrättavisa när du inte är hemma är det dumt att använda sig av en vattenspruta. Om katten sitter och jamar medans du är på jobbet och inget händer fören du är hemma. Vad ger det för signaler?
För din del kanske det fungerade om din hund aldrig lämnades ensam med din katt. Då kom tillrättavisningen alltid vid rätt tillfälle och kan fungera.
#10 Varför kan man inte bo kvar i sin lägenhet och få katten att leva i många år om man går ut med den i sele och koppel?
Jag tycker att man har en skyldighet att se till varje individs bästa. En del katter vill absolut inte gå ut (min förra katt var sådan) och en del klättrar på väggarna och tjatar hål i huvudet på sina ägare om de måste vara inne hela tiden (som min nuvarande). Jag får anpassa deras tillvaro efter vad de mår bra av och inte vad som är bekvämast för mig själv.
Mina katter får gå ute i sele. Det löser ett problem och skapar ett annat. Ja, de får vara ute och de älskar det. men en av dem står och piper vid dörren jämt och ständigt. Vi pratar 1 till 1.5 timmes promender per katt helst varje dag där de går där de vill. Det vill säga taggiga buskar och snår, högt gräs samt skuggiga områden i mitt fall. Ni kan gissa att även med lämplig klädsel får man rivmärken, fästingsbett och myggbett. Jag spetsar till det lite, men att gå ute med en katt är inte som att vara ute med en hund. En hund kan du styra över och de är nöjda än då.
Har de fått smak för utelivet vill de inte vara utan, tror jag.
Jag tycker att du kan pröva sele, men kolla efter fästingar när ni kommer hem. Att gå med sele är ett tämlgen säkert sätt att gå med dem. Du kan styra lite grann var de ska vara och de får ha roligt. Men de kan också lära sig att, som Houdini, komma ur även en hårt spänd sele. Koll med andra kattägare vilka selar de tycker fungerar.
#10 var bara kattvakt och var bara under 1½ vecka, katten accepterade aldrig hunden men slutade attackera den ;)
Mina katter funkar bra med hundarna, kan inte ha djur som inte funkar ihop på sån allvarlig nivå att dem attackerar varandra ;)
#11 Har du hört en katt stå och jama i tid och otid nån gång? Det kanske inte grannarna accepterar och står ut med vilket i slutändan leder till att du inte kan bo kvar. Man måste tänka sig för noga innan man börjar gå ut med sin katt i sele. För har man riktig otur så nöjer den sig inte med att gå ut när du kan och vill utan står och gapar konstant vilket till sist leder till att man antingen får flytta eller att katten får gå ut på egen tass = lever inte lika länge.
#13 En katt och en hund kan inte fungera ihop så snabbt. Är man bara kattvakt bör katten vara i eget rum med en avskiljare för bådas bästa. Att du sprutar vatten på en katt för den är ovan vid hund är inte rätt. Man ska introducera hund och katt långsamt.
Hade jag fått höra att min kattvakt sprutat vatten på min katt på grund av ett normalt beteende hade jag inte blivit glad. Men har man inte kunskap så!
#11 Min katts problem uppstod efter att han fått gå ut i koppel för första gången. Han stod och skrek vid ytterdörren och hoppade på handtaget dag som natt och det är extremt påfrestande och jag tror inte våra grannar var så glada över det heller. När jag slutade gå ut med honom upphörde tillslut problemet, dock efter väldigt lång tid. Han mår dock mycket bättre i nuläget av att inte få gå ut alls än att få gå ut i koppel någon timma för att ägna resterande timmar av dygnet åt att skrika och hoppa på dörren och inte komma till ro. Han är en cornish rex och skulle därför heller aldrig kunna vara en äkta utekatt pga sin päls så att alla katter som vill ut ska ut är inte riktigt rätt.
#14 Nej, det problemet har jag faktiskt aldrig haft. De som har erfarenhet brukar säga att om man tar ut katten i transportbur så brukar det inte bli samma problem med att katten står vid dörren och skriker. Jag har dock inte provat detta eftersom jag inte haft behovet.
Min katt kan jama inne nån gång då och då men för hans del är det lätt löst genom att aktivera med något annat en kort stund så att han blir lite trött.

Jag har alltid tagit ut katterna i transportbur. De ser därför inte dörren som ut. Tar jag fram kopplet vet de vad som gäller. När kopplet är på går de in i buren =). Har inga problem med skrik
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
#17 Då förstår jag att du inte kan ta till dig det jag skriver om vare sig flytt eller ha kvar katten. Du har haft tur att dina katter inte står och skriker vid dörren. Men nästa gång kanske du inte har samma tur.
Transportbur fungerar mycket bättre än att ta ut direkt via dörren. Men det finns undantag även där. Därför är det väldig viktigt att tänka sig för flera gånger innan man beslutar sig för att ta ut katten. På vilket sätt det än må vara.
#18 Det är så det sak göras 👍 Risken minimeras betydligt för skrikandet i tid och otid om man gör så.
#19 Jodå, jag kan visst ta till mig och om man har en katt som man tror kan vara av den typen så verkar transportbur vara ett utmärkt alternativ.
Och, nej, man måste inte gå ut med alla katter. Är de inte intresserade så är de inte. TS katt visade dock tydligt på ett stort intresse av att gå ut så då får hon väl antingen lösa det på något sätt eller ignorera jamandet som redan har uppstått tills det går över. Det är naturligtvis TS beslut.