Rädd för koppelpromenad
Som rubriken låter, idag tänkte jag och min fästman introducera vår katt för vår innergård. En liten gräsplätt med lite buskar och en stor Björk. Vi tog på henne selen och kopplet innan vi tog fram transsportburen. Vi tog med henne ut i den och öppnade upp luckan ute på gräsmattan. Vi trodde att hon skulle tycka det var jättespännande men hon började jama ynkligt. Efter en kvart vågade hon sig ut på egen hand till min fästmans sko och tryckte sig hårt mot hans ben och gick sen snabbt in i buren igen där hon stannade en kvart till. När vi kom upp till lägenheten kort därefter så strök hon sig kring våra ben och började sen jama högt och slutade inte förrän jag tog henne till min famn och hon la sig i mitt knä. Nu är hon rätt orolig och jamar när hon går runt i lägenheten. Ska vi inte ta med henne ut på innergården igen eller är detta normalt och kommer bli bättre efter några gånger? Vi tänkte att koppelpromenader var en bra aktivering då hon har svårt för att leka utan oss, men nu tycker vi så synd om henne.
Det är ni som tycker det är kul att ta ut den stackars katten. Hon har tydligt visat att hon inte är road. Varför ska ni prompt ta ut henne? Och har ni tänkt över det hela ordentligt. Om det visar sig att katten verkligen skulle älska att gå ut så kan det bli så att hon, när ni tycker det är mindre kul i ösregn i november, kommer att protestera genom att kissa på icke önskvärda platser. Kommer ni att glatt, efter att först ha sanerat felkissningen ta ut henne varje dag oavsett väder, vind och ork?
Låt er katt få vara lycklig innekatt istället för att tvingas ut!
Medarbetare Hittekatter iFokus
Ja självklart var det för vår skull vi tänkte ta ut Nova. Inte för att hon möjligtvis skulle uppskatta detta? Eftersom vi aldrig gjort det innan och testade för första gången idag skrev jag detta inlägg direkt då jag inte känner någon som går ut med sin katt i koppelpromenader och inte hade någon att rådfråga om detta var normalt. Självfallet skulle vi aldrig göra något mot hennes vilja, jag ville bara ha råd. Hon älskar att sitta på vår inätande balkong. Jag har läst om katter i detta forum som älskat att få gå runt ute i koppel. Varför får du det att låta som att vi ska fortsätta tvinga henne till något hon inte vill, som att jag skulle vetat det innan vi testade?
Om hon skulle visa intresse igen för att gå ut i friskaluften i koppel, testa att ha henne i buren bara eller ha henne i knät och bara visa att det inte är farligt?:)
#3 Tack, men jag tror inte det blir några fler promenader. Hon älskar som sagt balkongen och det kanske räcker med den där hon kan få lufta sig lite :). Hon såg alltid så trånande ner mot innergården och vi tänkte att hon kanske ville utforska den men idag kände vi oss hemska efter att ha tagit ner henne dit.
Att en innekatt tycker att det är läskigt utomhus är helt normalt. Det tar tid att vänja sig vid något som är så annorlunda jämfört med en begränsad och invand inomhusmiljö.
Jag tycker att det är bra på många sätt att vänja katter vid utomhusmiljö genom utevistelse under uppsikt. Dels är det en förebyggande säkerhetsåtgärd ifall katten någon gång hamnar utomhus av misstag (det blir otroligt mycket enklare att fånga in katten om den inte är vettskrämd över utomhusmiljön), och dels är utomhusvistelse i särklass när det gäller att tillgodose kattens behov av stimulans.
Sajtvärd Katter iFokus
Säger som #5 att katten naturligtvis måste få vänja in sig.
När jag tog ut min katt första gången så ville han inte gå ifrån yttertrappen men det var väldigt spännande att sitta där och spana i den relativa tryggheten. Efter hand blev han tuffare och mer nyfiken så efter några dagar gick vi runt husknuten. 🙂
Numera tar vi längre promenader och är ute minst en timma varje dag om det inte ösregnar på tvären.
Min kisse har alltid gillat att gå ut i koppel men vägrade att gå på gräs, det tyckte han var superläskigt men efter att ha vänt sig så går han nu glatt på alla underlag, bäst är skogsstig och att jaga fjärilar.
Jag skulle prova några gånger till, antingen så vänjer hon sig eller så passar hon inte ute. Sitt med henne i knät ute så hon har er närhet att förlita sig på.
Tack för dom goda råden. Efter lite fundering så kommer vi nog göra ett nytt försök med Nova. Vi vill ju inte göra henne orolig men det är nog som ni säger att dom behöver vänja sig först. Nova är en väldigt aktiv katt som skulle behöva aktiveras mer, och det glädjen mig att några av era katter älskar detta sätt att få utlopp för sin energi på. Jag hoppas att hon också skulle göra det annars kommer hon alltid kunna sitta tryggt på vår innätade balkong :).
Är katten van att ha koppel på sig? Om inte så sätt på kopplet och låt henne ha det på sig inomhus. När hon är van vid det så ta med henne ned och låt det ta lite tid för henne att vänja sig vid allt. Det tar tid men när de vant sig brukar de älska att få gå en runda och lukta på blommorna. Lycka till
Glad Skåning
Håller med #9.
Våran äldre katt går jättesnällt i sele och tycker väldigt mycket om att vara ute. Våran yngsta katt började vi med att lära honom att bara ha selen på sig. Han fick ha på sig den inomhus först korta stunder ibland och gå runt själv så att det inte skulle kännas obehagligt.
När han sen hade vant sig vid den tog vi med honom ut och han reagerade precis som väntat. Det verkade inte som han tyckte om det. Men då han är innekatt är detta helt normalt då dom inte är vana vid utomhusmiljö. Vi testade flera, flera gånger innan han började tycka om att vara ute och nu går det hur bra som helst. Han följer våran andra katt när vi är ute med honom så det krävs nog bara lite tid och tålamod :) lycka till!
#9 Hon hade det rätt ofta när vi satt på balkongen innan vi nätade in den till sommaren. Men det var då och det kan hon ju såklart ha glömt bort nu. #9, #10 Tack för tipsen ska testa att låta henne gå runt med selen lite kortare stunder inomhus först :). Vi tänkte använda transportburen för att ta ut henne i så hon inte kopplar dörren med "dags att gå ut". Har ni några andra tips eller är det så man bör göra?
#0 Vilket påhopp du fick av #1. Inte kul. Jag förstår att ni tänkte att katten skulle tycka det var roligt att få komma ut, sedan blir det väl inte som man tänkt sig alltid :P
Lycka till med katten :D