Katter iFokus

Katter

Etiketterkattstatusdjurskydd
Läst 4121 ggr
Xristina
0

Lag om 12 veckor

Hej,

Skulle någon kunna hjälpa mig att hitta vart jag svart på vitt kan se att det finns lag på att en kattunge måste vara minst 12 veckor innan de får flytta från mamman?

Jag har en diskussion på FB där personen som försöker sälja sina kattungar vägrar godta jordbruksverkets regler angående det. Jag har länkat henne till följande sida: Jordbruksverket

Kattungarna hon försöker sälja ungefär 9 veckor.

MolnBlomman
4
Thaeri
3

Jordbruksverkets regler är en föreskrift, och den är man lika skyldig att följa som lagen.

Det är faktiskt så att den är kopplad till djurskyddslagen på ett sätt så att bryter man mot föreskriften bryter man automatiskt mot djurskyddslagen också.

Det är precis så föreskrifter brukar fungera, skillnaden mellan dem och lagar är att myndigheter själva kan komma med nya föreskrifter, medan det krävs ett riksdagsbeslut för att kunna ändra i en lag.

Xristina
0

Tack så mycket båda två :) När jag hotade om att anmäla ifall hon sålde dem nu så backade hon lite. Jag tror visserligen inte att något skulle ske om man anmälde, myndigheterna har alldeles för mycket att göra, men de flesta tänker ändå till en extra gång när risken finns.

Xristina
0

#2 Jag lånade lite av din text som argument. Inte mot personen som vill sälja katterna, utan en annan som börjar bråka om att Jordbruksverkets regler inte är lag.

Xristina
0

Att de inte ger sig…

"Så alltså är det igen lag, båda våra katter har vi fått då dom var under 8 veckor och än har polisen inte knackat på…den ena är över 17 år. Ibland överger mamman sina kattungar och slutar ge dom mat."

jollycox
4

#5 Att deras 17-åriga katt kom till dom när den var yngre än 12 veckor är inte så konstigt då lagen om 12 veckor kom 2008.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[Emma--]
1

Att mamman börjar "överge" sina ungar och inte låter dom äta är en del av hennes uppfostran för att göra kattungarna självständiga. 

Och det är lag, även om det finns historier om katter som lämnat mamman för tidigt och där det gått bra.

[eskils]
3

#5 Om kattmamman verkligen överger sina ungar behöver de en annan vuxen katt som kan uppfostra dem att bli starka och harmoniska katter tills de är 12 veckor gamla. Det är inte bara mjölken det handlar om.

[Emma--]
1

Och just ja, även om mamman försvinner så får inte ungarna lämna uppfödaren förrän vid minst 12 veckor.

Silvestris
7

Föreskrifter är juridiskt bindande dvs. i det här fallet är de en förlängning av Djurskyddslagen. Det är ett brott att bryta mot föreskrifter. De kan ju kontakta Länsstyrelsen själva och fråga.

Xristina
0

Jag blir bara så trött.. Att de har och gör fel, och sedan beter sig som offer. Förstår inte varför.

MolnBlomman
5

Riksdagen stiftar lagar. Många lagar är inte särskilt detaljerade (eftersom det normalt tar över ett år att ändra på en lag). Istället hänvisar lagarna till förordningar. Det innebär att om man bryter mot en förordning bryter man också mot den lag som förordningen har stöd i. 

Det är regeringen som utfärdar förordningar. Inte heller förordningar är alla gånger så detaljerade (eftersom regeringen inte är experter på alla ämnen) utan brukar ange att myndigheter får utfärda föreskrifter. 

Det innebär att om man bryter mot en föreskrift bryter man också mot den förordning som föreskriften har stöd i, och därmed också mot den lag som förordningen har stöd i.

Så: Det är olagligt att bryta mot en föreskrift.

Tyvärr saknas det ibland lagstiftade påföljder för brott mot föreskrifter. Vissa föreskrifter har även fått själva "brottet" mot dem avkriminaliserat, tex parkeringsföreskrifter. Det är därför som parkeringsböter formellt sett är "kontrollavgift",. inte "böter", och det är därför de inte belastar ditt brottsregister.

Lagen om djurskydd har dock allvarliga påföljder även för brott mot föreskrifterna. Om du inte följer djurskyddsreglerna kan kontrollmyndigheterna, det vill säga länsstyrelsernas djurskyddsinspektörer eller polis, besluta om förelägganden och förbud. Länsstyrelserna kan fatta beslut om omhändertagande av djur samt förbud om att hålla och sköta djur (djurförbud). 

Om du med uppsåt eller av oaktsamhet bryter mot djurskyddsreglerna kan du dömas till böter eller fängelse i högst två år

Jina
1

Anmäl dem ändå.

[Mustangcab]
1

Jordbruksverket har tillåtelse att utfärda förordnigar som ska följas såsom en lag.