Kattunge alltid hungrig?
Hej
Min ena hane på 8-9 veckor verkar ha fått någon knäpp på maten. Han går upp bra, får Bozita fyra gånger om dagen, sammanlagt 80 gram, men han skall fortfarande ha mat hela tiden, jamar vid matskålarna och dyker på maten när den kommer fram. Idag snodde han t o m mat från min tallrik! Han är avmaskad, dock några dagar innan vår andra hane, kan han ha fått tillbaka masken från brorsan?
Han väger runt 760 gram, har bra aktivitetsnivå och vilar och sover precis som han skall. Enligt Bozitas rekommendationer behöver han runt 70 - 85 gram per dag. Idag har vi testat att höja till 100 bara för att se, men han verkar fortfarande hungrig (har dock inte fått sista målet än).
Vad skall jag göra? Fri tillgång till torrfoder finns inte i min värld för att jag inte hittat något torrfoder som håller kvaliteten jag är ute efter.
Någon som har något tips? Jag är riktigt orolig över att han får för lite, även om logiken säger att han inte får det :(

Hur mycket diar han ?Ge fri tillgång på blötmat.Torrfoder är inget katten behöver.
Stolt ägare till tre La permer
Han diar inte alls, mamman stack ganska tidigt. Han är en räddad ladugårdskatt.
Jo, jag funderar ju på det, men den torkar ju efter ett tag och blir ofräsch. Och jag är rädd att han skall äta ihjäl sig eller dyl.

Han kommer inte att äta ihjäl sig.Lägg upp så mycket mat att det finns lite kvar när han ätit klart.
Sen tar du bort maten och ger honom ny mat fyra fem gånger per dag.Maten blir inte dålig för att den torkar lite.
Tack för tipset, det skall testas! :)
Våra katter här hemma har alltid fri tillgång till blötmat, de äter den även om den varit framme hela dagen.
Säger som #3. Fri tillgång är det bästa för små växande kissar.
Nu fick de fritt, och de verkar mätta! :D Nu blir jag orolig för att de äter för fort så att magsäckarna spricker. Han blev klart dåsig. Mina första, egna katter skall tilläggas, så jag är orolig ungefär 24/7 för deras skull :P

Mosa ut maten på en stor tallrik så att det tar lite längre tid för dem att äta.
#7 de är ju som en små bebisar ^^
Men de lär sig tids nog att äta lagom och att där alltid kommer mer mat. aldrig hört om en katt vars magsäck spruckit.
#8 Det gör jag redan :)
#9 Tack, det hjälper! Jag har blivit en riktig, jävla hönsmamma åt mina småpojkar. Sitter i timmar och jämför mat, kollar innehållsförteckning på leksaker osv. (även om jag just nu känner mig som världens sämsta kattmamma som inte kan dosera maten rätt :P)

Att mosa ut maten på en stor tallrik eller kanske till och med på en stor bricka är en himla bra idé från Monica. Ta så stort fat du kan och mosa ut så det tar skitlång tid för dem att få i sig maten. Då har de dessutom att göra mycket längre, vilket bara är bra för stimulansen!
#12 Som sagt, det gör jag redan :)

#13 Jaha, det missade jag :P
Du kan även spä ut maten med lite vatten, då torkar den inte lika snabbt.
Köp också ett kolla masken på apoteket för säkerhets skull :)