Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 12014 ggr
Jojo55
0

Läka ihop navelbråck

Jag har en åtta veckors kattunge med navebråck. Vad jag förstår så finns en liten men dock chans att det läker ihop av sig själv. Kan man befrämja detta på något sätt? Typ, knyta ett band runt magen, kanske någon resåraktig grej? Inte för att jag inbillar mig att hon skulle finna sig i det men hoppet är det sista som lämnar människan!

Jojo55
0

Puttar upp min fråga.

AnnaFagerell
0

Humanast är att avliva katten fick jag till svar av veterinär. Den kan komma att plågas oerhört om bråcket brister. Jag hade en kisse med navelbråck. Min ettåriga son råkade ramla över katten och då brast bråcket. Katten blev jättesjuk innan vi hade upptäckt att bråcket var trasigt inne i honom. Det var hemskt!

Medarbetare på djurskydd.ifokus

MonicaLagerquist
5

Bråcket kan minska och ev helt försvinna annars så är det enklast att låte operera bort det samtidigt som katten kastreras.Jag har haft två kattungar med bråck och båda opererades vid 13-14 veckors ålder i samband med kastratioene.Det var en honor bägge två.

#2 Underligt råd om det är ett litet bråck.

Stolt ägare till tre La permer

AnnaFagerell
0

#3 Eller realistiskt om man kanske inte vill utsätta katten för obehag? Antar att man inte kan operera de när de är för små? Men ska man operera föreslår jag att man gör som du i samband med kastrering för inte ska man väl ha en sådan i avel iaf…  fast jag har aldrig hört att man kan kastrera så tidigt

Silvestris
9

Vaddå realistiskt? Det kostar kanske 500 kr extra att fixa ett navelbråcket när man kastrerar och numera kan man kastrera från 12 veckors ålder. Varför i hela fridens namn skulle man välja att avliva för ett navelbråck? Något som i 99,9% av fallen är totalt harmlöst och fixas vid kastrering.

Jag tycker du verkar ha en väldigt märklig veterinär utifrån vad denne säger om både navelbråck och kattpestvaccination…

AnnaFagerell
0

#5 Det är två olika veterinärer =)

Är det vanligt med bråck? Min katt ville de inte operera, men han var 6 månader när man upptäckte felet och det var ganska stort.

Silvestris
1

Vanligt och vanligt… navelbråck är antagligen tillsammans med gomspalt den vanligaste medfödda defekten hos både hundar och katter. Jag har fött upp 6 kullar och aldrig haft ett navelbråck så det är ju ingenting man drabbas av särskilt ofta. Delvis pga. att katter med den typen av defekter inte används i avel.

Har dock haft en vuxen katt med diafragmabråck till följd av en klantigt ihopsydd kastrering. Det fixades lätt med ett mindre ingrepp.

AnnaFagerell
0

#7 Funderade på om det kunde vara så pass ovanligt att min veterinär helt enkelt inte känner sig bekväm med att operera detta… Har aldrig sett gomspalt på katt faktiskt.

annzoo
1

Hur stort är bråcket?

bråcket kan minska och växa ihop om det är litet men större bråck måste alltid opereras för att inte "fett" ska falla ut och växa fast i hålet. Har haft så ovanligt med växande bråck. dvs inget synligt bråck vid 12v men ca 1cm "påse" vid 1 år. Detta bråck var lurigt då de knappt kändes om inte katten var avslappnad.

Holtan
7

Avliva katten för ett bråck tycker jag är drastiskt. Byt veterinär. Gör som tidigare skrev, be att få bråcket åtgärdat i samband med att du kastrerar katten.
Har jobbat på klinik och aldrig varit med om att man avlivat en katt pga av ett bråck :S

AnnaFagerell
0

#10 Han har hjälpt mig med mkt annat men nu började jag fundera… för det är ju så att det man inte själv vet och kan förlitar man ju sig på andra och min veterinär är duktig… tror jag . Kanske var så att bråcket på min katt inte gick operera också, det var en stor påse under magen

Holtan
2

Ja de är klart att man litar på sin veterinär. Och alla vi här har ju faktiskt inte sett din katts bråck och kan egentligen inte uttala oss om just ditt fall. De kanske inte gick att operera som sagt.
De är bara något jag aldrig hört om förut. Men alla är ju individer och alla fall är olika.

AgnetaB
1

Operera vid kastrering som de andra säger.

Aldrig hört att man avlivar alla katter med bråck….

Eine
4

Alla bråck går att operera,konstiga råd vissa veterinärer ger måste jag säga. En påse under magen blir det ju av bråck.De är olika i storlek.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Vixxen
0

#TS Har du hämtat en 8 veckors kattunge?

Eller menar du att du har en kull just nu som är 8 veckor?

Eine
1

#15 jag hoppas innerligt att så inte är fallet,utan det är en hemmavarande kull😕

Jojo55
1

Jag har en kull som är åtta veckor och som ska få nya ägare när de är tolv. Katter med navelbrock får EJ avlas på! Men det är inte det som är problemet. Om det inte växer ihop av sig själv så är det lämpligast att åtgärda i samband med kastrering enl. vet. och kastreras ska hon ju om hon inte ska gå i avel.

Vet. sa också att det KAN växa ihop av sig själv och det var det min fråga gällde, om man kan hjälpa till själv på något sätt? Just nu är det stort som en kikärta ungefär.

Eine
0

#17 Nej det kan man inte hjälpa till med själv. Det måste opereras.

Vixxen
1

#17 Skönt att höra att du har kull! Om du förstår hur jag menar! 🥵

Man kan försöka att "massera in" kikärtan varje gång man plockar med katten precis som din vet sa. Det KAN växa ihop och lösa sig på så sätt, men det kan lika gärna bli kvar och då är operation alternativet. Man har aldrig några garantier…  …men avelshona bör hon inte bli.

annzoo
4

#17 nu vet jag inte om hu har en rasren, blandis eller huskatts kull men för att säkerhetsställa att den hona ej går i avel är iaf kastrering innan försäljning. För det finns många därute som inte bryr sig om uppfödaren säger att katten måste kastreras och ej användas till avel. Vet själv en hona som såldes med lov om att nya ägaren skulle kastrera då honan hade flatchest och såg drygt året senare en annons med en kull kattungar. Nu är flatchest lite allvarligare än navelbråck men bra att tänka på vid försäljning.

AnnaFagerell
0

#12 javisst men det är ju inte utan att man undrar såhär i efterhand… Katten gick ju sönder…

#19 måste ju bero mkt på hur bråcket ser ut på insidan… ?

Ska man ha en hona som lämnat nalbråck i avel?

Jojo55
0

Man får absolut inte avla på en katt med navelbråck! För att få stamtavlan från Sverak krävs navelbråcksintyg från vet. Hon blir en ren sällskapskatt.

Vixxen
0

#21 Antingen läker bukhinnan ihop med allt bukinnehåll på insidan av bukhinnan eller så hamnar en del på utsidan av bukhinnan och då är det operation som gäller.

Eine
1

# 22 Snarare navelbråckfrihetsintyg 🙂

AnnaFagerell
0

#23 Ok, tack. Men är det verkligen allt eller inget som åker ut liksom?

Vixxen
0

# 25 Storleken på bråcket kan ju variera. Ibland litet, ibland stort, men är det större krävs oftast operation.