Har en katt på prov några dagar.
Det är såhär att jag och min kille…har sen i tisdags (igår) haft en katt på prov som är omkring 1 år, hon är stereliserad och vaccinerad mot allt som den ska. Den kommer från hus så den är van att vara ute, jag och min kille bor på första våningen. Har skog precis där vi bor, så om vi nu bestämmer oss för att ha denna underbara tjej kvar, hur länge lär man gå med henne i koppel så hon lär sig området och vet att det är här hon bor? Jag har haft katt förrut…men aldrig en utekatt så detta är första utekatten.
Varför ska du släppa ut den på egen tass? Lär den gå ut i koppel. Men vänta minst 3 veckor innan du tar ut den så den känner sig hemma.
Om ni har katten på prov så skulle jag nog inte släppa ut den förrän är garanterat er katt. Kul om den blir påkörd eller uppäten och så blir ägaren förbannad för att ni varit oförsiktiga med katten. Annars gäller det att katten verkligen vet vart den bor. En katt som förr bott ute kan försöka hitta hem igen även om det är långt borta. Kan ta ett tag innan den förstår att det är hos er den bor. Så håll katten inne nån månad eller två innan ni börjar gå ut. En katt som fått vara ute tidigare kan oftast utan problem vid miljöombyte bli innekatt. Så den behöver inte gå ut. Jag är sån att jag aldrig skulle låta katter gå ute själva. Dels för att alla inte uppskattar lösspringande katter och dels för den risken att man aldrig får veta vad som händer med katten om den försvinner. Skadad, halvt uppäten, påkörd, stulen, flyttat etcetera. Däremot så tycker jag koppelpromenader låter bra. Då har ni katten under uppsikt. Men det är min åsikt och hur jag själv skulle göra med mina djur.

En utekatt kan mycket väl bli lycklig innekatt, helt enkelt för att katter inte tänker i termer som "ute" och "inne", utan bara "revir" och "jag har trååååkigt".
De flesta katter är svåra att göra till innekatter på samma ställe som de är vana vid att få gå ut på just på grund av det här med reviret. De hindras helt enkelt från att hålla koll på hela och då blir de frustrerade. Flyttar man på katten däremot, då är det nytt revir, och går inte det reviret utanför ytterdörren eller balkongen/uteplatsen så är det sak samma, det är där revirgränsen går.
Det senare är den stora faran med att vänja utekatter till att bli innekatter, det kan hända att de helt enkelt inte tycker att innelivet är tillräckligt spännande. Men i de flesta fall kan man avhjälpa detta, med takhögt klösträd, mycket lek, innätad balkong/uteplats, och vid behov promenader.
Låt inte missen gå ut själv. Finns ju ingen som helst anledning till det egentligen. Hon kan ju klättra omkring, jaga kryp och känna gräs under tassarna och allt det där även i sele OCH, det bästa är ju att hon inte riskerar att fara illa ut pga trafik, andra djur eller även folk.
Och ja, det är farligt att vistas ute även för människor, men vi har ju i alla fall mer kunskap och vett när vi vistas ute, till skillnad från en katt 🙂
Dom förstår ju inte farorna med vägar och öppna dörrar till något skjul eller hem.
Det var ju inte heller så länge sedan det var skriverier ang en kille som plågat katter.. tagit död på dom och satt upp lappar med smiley figurer på. (läser nästan aldrig nyheter så möjligt att det fortfarande skrivs om killen, som bara var en tonåring)
Så i mina ögon så är man betydligt mer ansvarig om man går ut tillsammans med katten och inte släpper ut den själv, där den kan göra saker som för den är naturligt, men ses som sabotage av andra.