Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1002 ggr
Malin653
0

Kräks och diarré vid nytt foder

Hej!

Har en fråga eller kanske flera angående min kompis ena katt. 
Katten är en hona som är kastrerad och kompisen har en till, en hane som oxå är kastrerad. Honan är 2 år och hanen 3 år.
Hon körde innan med Iams Pro active health* Multi cat och sen bytte hon till Iams Light in fat, för kastrerade katter och överviktiga katter. 
Kompisen har tidigare bytt foder på dem från friskis och nu till Iams. Och när hon byter foder så börjar honkatten spy och får diarré medans hankatten mår som vanligt. 
Honkatten mår dåligt långt efter att hon har bytt foder och självklart blandar hon den nya maten med den gamla men ändå blir honkatten sjuk. Men det tar upp till ca 3 dagar efter att hon byte fodret.
Så nu har hon köpt special foder från royal canin.
Det är andra gången hon blir sån här.

Någon som vet vad det kan vara? 
Kan det ha med att hon har känslig mage?

Tacksam för alla svar!! :)
Malin

[Mustangcab]
1

Det kan vara  så att lightmaten innehåller kolhydrater som katten inte kan tillgodogöra sig. Be din kompis återgå till det hon gav dem innan och öka på med blötmat istället.

Malin653
0

Har för mig att hennes katt blev dålig av blötmaten också.
Men ska höra med henne.

Förlåt att jag frågar en dum fråga men hur menar du med tillgodogöra sig inte?

[Mustangcab]
2

Katter behöver inte kolhydrater typ säd och annat skräp. De behöver protein och fett i första hand. Som man hittar i en liten mus ex. som är deras naturliga bytesdjur. Det är sällan man ser katter som går och betar på våra ängar😃

Malin653
0

Glömde nämna att hennes katter är innekatter. 

Haha ja det är la inte så ofta det händer 😛

Ja just det ja :)

[Mustangcab]
0

De kanske behöver ha lite kattgräs då som man kan så på ett läskpapper och vattna det. Ifall din kompis inte har några ätliga krukväxter. De finns att köpa i fackhandeln.

Malin653
0

Det ska jag tipsa henne om  :) Tack :)