Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1136 ggr
Labolina_73
0

hjälp med råd... (ganska långt)

Hej,

Jag skriver för min systers räkning då jag inte kan ge henne tillräckligt med svar som jag anser att hon bör ha.

Hon har fått hem en mer eller mindre förvildad utekatt, dom trodde att hon var dräktig men det visade sej senare att hon inte var, däremot rymde hon innan dom hann kastrera henne och ville då inte kastrera om hon var dräktig trots att jag sa att det kunde man absolut göra och det är ingenting katten lider av.

Men det ville hon alltså inte och såklart visade det sej att hon var dräktig.

för knappt 2 veckor sedan föddes 2 småttingar varav den ena dog efter bara en dag, mammakatt började attackera hunden i hemmet, även min syster och eller någon annan som går emellan hunden och henne själv kunde få sej en känga.

hon liksom letar upp hunden som kan ligga och sova på sin plats till och med och bara för att attackera honom. hon är gosig och kelig med min syster annars men just när någon går emellan när hon ska attackera hunden så på något vis verkar hon inte fatta skillnaden.

jag har aldrig varit med om liknande och eller hört om det, att katten letar upp för att attackera. man vet ju inte vad hon varit med om tidigare.

man gissar att hon är ca 2 år, och att detta inte skulle vara hennes första kull. 

nu börjar det pratas om att om detta fortsätter kan dom ju inte ha kvar henne utan måste låta henne somna in eftersom dom hade hunden först.

jag sa ju givetvis att ja men inte innan kattungen är 12 veckor, nej men vad ska jag göra då om det inte funkar sa hon??

jag behöver lite hjälp och råd.

tack…

sagan
9

Det första dem ska göra är att separera hund och katt! En hona som har ungar kan bli aggressiva om dem tror att något är ett hot. Vilket hon kanske tycker att hunden är. När ungen blivit så pass stor och honan kastrerats så kan det vara bra att börja introducera dem för varandra igen. Plugga in en Feliway adpater så snart ni kan. 

En katt ska bestämma i ett hushåll med hund oavsett vem som kom först. 😉

martdat
1

det lär lugna ned sig efter kastrering. under tiden så håller jag om att ni år hålla hund och katt avskilda om ni inte är med.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Labolina_73
0

dom har mycket svårt att separera hund och katt då dom inte bor så vansinnigt stort. dessutom så letar ju katten upp hunden bara för att attackera honom.

dom får väl helt enkelt låta katten flytta med ungen tills ungen blivit såpass stor att man kan kastrera kattmamman. sedan vid 12 veckor kanske försöka igen.

katten verkar enligt mej ej heller få riktig ro då hon flyttar omkring på ungen hela tiden.

annzoo
1

#3 Honan låter stressad och måste få ett eget rum. Antingen sovrummet eller toaletten om inget annat rum finns tillgängligt.

Risken finns att kattungen ärver sin mammas temperament så vill de avliva mamman istället för omplacera hade jag nog tagit bort ungen också.

sagan
4

Det är klart att honan letar upp hunden. Säg till dem att stänga in honan och ungen i ett rum oavsett hur litet dem än bor då lär hon heller inte kunna flytta runt ungen. Dem kommer hur som inte att kunna se till att hon får något nytt så snabbt kan jag tänka. Det är deras skyldighet att se till att katten och hunden mår bra!