Upphittad kisse
Hejsan i onsdags hittade jag en liten kattunge som jag inte kund lämna kvar såg inte någon mammakatt eller andra kartungar. Hon går på lådan utan några problem hon verkar ha öronskabb och ögon inflammation hon är dessutom väldigt lös i magen vad ska jag ge henne för mat för att förhindra att hon är lös i magen hon äter och dricker bra. Ska med henne imorgon till veterinären för att kolla öron och ögon jag har avmaskat henne vilket jag inte skulle gjort har jag fått höra nu i efterhand. Har aldrig haft katt tidigare vet ju att ris på vovvar kan hjälpa när dom är lösa i magen är det samma på katter?
Det jag brukar ge till katterna när de är dåliga i magen är canicur och rå köttfärs, då är magen bra på nolltid.
Men jag funderar på om den dåliga magen kan bero på mask? Det vore ju snarare ett mindre mirakel om hon inte skulle ha mask.
Okej ska testa det =) är de vilken köttfärs som helst eller ska de vara någon speciell? Ja jag avmaskade henne så det kan väl inte vara mask nu? Eller de kan ändå vara mask? Pratade med en tjej i en djuraffär om råd men fick inte mkt till råd mer bara att de va dumt av mig att avmaska henne så jag bara jaha okej det kanske de var men jag har ju inte bara enbart katten hemma utan andra djur vill ju förhindra så mycket som möjligt att dom blir sjuka/smittade. Har kissen enbart i köket tills hon är bättre och inte dålig i magen så hon hinner till sin toa =)
Har nu varit hos vet och gjort en undersökning hon har öronskabb och mycket av de sa veterinären så nu har vi fått medicin till detta hon fick oxå special mat i med hon är så lös i magen så nu får vi hoppas det går över snabbt så hon är frisk och kan leka runder i lägenheten =)
tycker det var en bra insats av dig att ta lilla kattungen, mamma katt var säkert på jakt efter mat men det är tufft liv för en liten katt ute i det vilda. Du kan säga vart du fann kattungen kanske någon sätt till en vuxen katt stryka omkring och hon kanske behöver fångas in för att få ett nytt hem med. Hoppas allt går bra för lilla kattungen tycker som sagt var att det var bra av dig och antar att hon nu med har ett hem ;)
Tack så mycket ja jag kunde inte litenheten ströva omkring så ute gjorde ont i mig att se henne så. Hittade henne i Malmö vid skeppsbron nära central stationen. Hon har definitivt ett hem här ska hon stanna livet ut =) Nu vill vi bara att hon ska få bort öronskabben och att diarrén lägger sig så hon får finna sig helt till ro här hemma =) hon är en riktig liten kelegris och älskar att sitta på axeln när man går runt och vill alltid vara nära en =D
Åh hur söt som helst ❤️
Vilken lycka för Lucky att just du fann henne 🙂
kan ta lång tid o få ordning på magen så var försiktig då du gör foderbyten framöver. Man ger pyttelite av en sort o ökar på i flera veckor om kissen ej reagerar dåligt för då går man tillbaks till det den tål.
Som skonkost kan man ge kokt torsk(ge även fiskvattnet då de lätt blir uttorkade av diarée), kokt kyckling, lammfärs. Man kan även blanda i morotspuré(barnmat) för är stoppande om de äter det. Sedan kan man samtidigt köpa från Apoteket el veterinären en pasta att spruta i munnen, Diarsanyl, Prokolin el Canicur.
Vad fick du från din vet att ge?
Okej tack för tipsen ska lägga det på minnet =) jag fick pro-kolin+ att ge två gånger dagen och en foder från royal Canin som heter weaning tror jag är till kattungar från 4 veckor - 4 månader som ska vara någon diet grej iallafall skonsam mot magen vad jag förstod det som =) stronghold som jag ska droppa i naken två gånger med 4 veckors mellanrum så snart är hon bättre hoppas jag =)
Vad fin hon är! Tur du fann henne:) hur gammal är hon ungefär? Hur reagerar dom andra djuren?:)
Tackar =) ja faktiskt snart 1 vecka redan =) veterinären sa 10-12 veckor men min sambo tycker de låter lite väl mycket han tror 6-8 veckor för hon är så otroligt liten men jag vet inte faktiskt =/ Alla förutom 1 reagerar normalt men min ena tjej är blind eller tror jag är nästan 100% säker på det och hon är helt nojig här hemme hon har blivit mycket bättre men hon gömmer sig jätte mycket när hon är ute men för var dag blir hon mer som lik =)
Ok:) vad är de för andra djur du har? Är lucky i hela huset nu?
Åh vilken söting hoppas att hon blir fri från öronskabben och att ögonen blir helt bra med. Jätte söt liten tös bra namn du valt till henne 👍
#11 jag har fyra råttor =) nej inte än har ökat med vardagsrummet och köket än så länge magen är inte helt bra än så hon drar runt med bajset i gumpen fortfarande och vill vänta med att ha henne i hela lägenheten tills hon fått sin sista dos av stronghold så jag är helt 100 att öronskabben inte finns kvar och kan smittas till dom andra djuren om de nu kan smittas till råttor. #12 ja hon är en riktig liten going kom på mig själv idag att hon har lite problem med att tugga sitt foder och hon försöker dia från mina fingrar så jag blötlade hennes foder och ja fy vad hon åt sen bara la hon in ett sånt koma. Att jag inte tänkt på det tidigare hon har ju knappt tänker i munnen stackare. Ja det hoppas jag oxå men som det ser ut så är allt på bättringsvägen =) ja det tyckte jag oxå vad som helst hade kunnat hända henne och hon var så nära kanalen när jag hittade henne och tänker ofta tänk om hon hade trillat i kanalen usch nä nu är hon i säkerhet och är trygg med go mat och massa kärlek =) Förresten har cyklat förbi stället jag hittade lucky på några gånger och jag ser inte skymten av andra katter i närheten undrar om hon va helt ensam och det har slagit mig många gånger att hon kanske till och med blivit dumpad av någon för hon var inte det minsta rädd för mig Tror ni det kan vara så?
Usch ja i värsta fall kan det nog vara så.
13 kan oxå vara en dumpekattunge :-/
Det är hemskt att man bara kan göra så =( förstår inte hur såna människor tänker

Om hon var tam när hon hittades kan du vara säker på att hon inte är viltfödd. Hade hon varit född därikring hade hon inte gått att få tag på, bara dragit sin kos fort som attan. Så risken ät mycket stor att hon dumpats. Du har alltså inga fler katter? Det vore väldigt bra om hon fick sällskap av en annan katt i hemmet, för att hon dka växa upp till en stabil katt med bra sociala färdigheter. Många kattungar som tas för tidigt från mamman och om växer upp som ensamkatter får jobbiga problembeteenden, såsom humörsvängningar och oförmåga att hantera frustration så de attackerar istället, hårdhänta lekar utan att lära sig vad som är okej eller inte, osv. Många gånger handlar det om riktiga aggressioner och attacker mot händer, ben osv. Detta uppkommer oftast när katten börjar bli könsmogen. Man märker det alltså inte på en gång. Detta undviks oftast genom att katten har en likasinnad polare :)
Nej det har jag inte vi har inte haft tankarna på att skaffa katt alls men kunde inte låta henne vara ensam ute. Funkar det för tillfället med att träffa andra kissar som inte är i hemmet? Tex om min kompis har katt och vi träffas kan katterna då träffas? Hade det funkat med inlärning osv osv?