Gammal kattbok
Tittade igenom min gamla kattbok Katter av Katrin Behrend från 1997 och läste en väldigt konstig sak.
Citerar:
Tyvärr är det ett sorgligt faktum att katter stjäls för att säljas till försöksdjur laboratorium.
Detta har jag aldrig någonsin hört talas om och undrar naturligtvis om det är/har varit sant?
Skönt om det inte är sant längre.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
På 1960-talet gick det rykten om detta. Men enj jag toro itnedet för dessa försöksdjur föds upp föratt bli försöksdjur och de behöver ha en viss standrard.
De 34 katter som anges i siffran för 2011 är förmodligen de som skulle som man behövde större utrymmen på katthem
#2 Jag tyckte det lät väldigt konstigt men undrade såklart om det kunde vart sant :)
Nä, det är tyvärr dålig faktakoll när det gäller många kattböcker. Det står en massa konstigheter i väldigt många böcker (särskilt äldre) som inte alls stämmer.
Sajtvärd Katter iFokus
Försöksdjur oavsett artföds upp specifikt för ändamålet. Du måste ha kännedom om försöksdjurens genotyp, hälsa, historia osv. för att resultaten ska vara tillförlitliga så nej… det stämmer inte och jag tvivlat på att det någonsin har stämt.
Det vare skönt att höra att det här troligen var bullshit. Tyckte själv att det lät enormt konstigt. För övrigt märker man hur mycket mer vi vet om katten idag än 97, intressant läsning i varje fall.
Jaså, det tror ni. Opinionen mot sättet att skaffa försökdjur på det sättet ledde till slut fram till att djuren föddes upp till det ändamålet, så huskatterna stals inte längre.
Fråga gärna fler äldre, som var med på den tiden och kämpade för att katterna skulle fredas.
Djurvänner, som arbetat för kattens ökade värde får här läsa att deras arbete och engagemang var så otacksamt när det gäller ungdomar, som inte värdesätter att tillvaron blivit bättre genom deras engagemang.
Att något är bättre i dag betyder inte att det inte varit sämre förut. I alla tider har det funnits människor som önskat att ni yngre skulle få det bättre än föregående generation.
# 8 Läs vad # 5 Skriver och jag är gammal då jag är 60 år.
#9 Tydligen inte gammal nog för att veta hur det var.
Du har kanske glömt eller lyckats förtränga obehaglig kunskap - om du vetat vad som försiggick förr.
# 10 Jo jag är gammla nog för att har hört dessa ryken men om du läser vad #5 skriver så ´förstår du att det är värdelöst ur försökssynpunkt att ta in en vilken random katt som helst.
#11 Jag har läst allt i denna tråd och tycker denna historieförfalskning är hemsk. Hemsk för den tar inte hänsyn till offren för den hemska hanteringen då.
Att det numera föds upp djur till försök, vet jag och det har delvis orsaker i den opinion som då framfördes av många som ogillade hanteringen av stulna djur på den tiden det försiggick. Katten var fredlös utanför ägarens tomtgräns. Därför kunde det gå till på det sätt som det gjorde.
Nu ska vi vara glada för att det upphörde och inte försöka påstå att det aldrig hänt även om det för många (i synnerhet de inblandade) är skönt att blunda för sanningen.
# 12 Snälla Emo. Man har ingen nytta av att ta en random katt. Man får inga resultat som man kan härleda till en forskning. Förstår du inte det?
Jag vet precis hur kattens ställning var under 1960-talet och i slutet på 1950-talet. Vi hade en man som hatade katter där jag bodde och sköt dem.
Oavsett så sker det åtminstone inte längre, numer så föds katter och övriga djur upp specifikt för att bli försökskatter. Jag har tidigare jobbat som djurskötare inom djurförsök och har koll på hur det stället gjorde. Däremot när det gäller de försök som gjordes där så skulle man i teorin kunna ta vilken katt som helst eftersom de gick i försök där genotypen inte hade någon betydelse alls. Vi födde upp våra egna katter och dessa valdes enbart på om de var trevliga individer.
# 14 Under 2011 var det 34 katter som användes i djurförsök och jag utgår att det var dessa som man använde från katthem för att få stöd hurvida katter behövde större utrymmen.
Vilka försök var det man hade katter till där du arbetade, för djurförsök måste godkännas av etisk nämnd om jag förstått saken rätt. Sen finns det matfabrikanter som har katter som försöksdjur för att se vilken mat de tycker bäst om men det har jag svårt för att se som djurförsök.

Jag läste något reportage för ett tag sedan om att Doggy använder f.d. hemlösingar som smakprovare för sina kattfoder (Mjau och Bozita alltså, och eventuella foder de fortfarande tillverkar för andra märken), och där är väl tanken just det att vilken slumpmässig katt som helst ska gilla de foder de säljer. Men det är nog det närmsta de där ryktena om katter stulna till djurförsök som jag sett bekräftat.
Jag tror att det var f.d. hemlösingar i alla fall, eller något liknande. Det var inte "labbkatter" uppfödda för deras smaktester i alla fall.
#15 Jag jobbade på en av de större försöksanstalterna i landet med inriktning på kirurgi och medicin med noggranna kontroller och givetvis godkänd etik. Jag ser inte heller "mattestare" som försöksdjur.
# 16 Helt rikitgt det är Doggy och det var ett repotage om det i tidskriften Kattliv.

Från vilket år skulle försöksdjuren vara destinationsuppfödda för ändamålet, dvs. försöksdjur?
Innan dess tror jag att man tyvärr använde stulna/köpta katter och att opinionen mot detta så småningom ledde fram till att djuren måste vara destinationsuppfödda. Kan dock inte hitta från vilket årtal.

Jag är rätt säker på att jag sett ett tidningsurklipp om att katter köpes för djurförsök. Tror att annonsen var från 60-talet (vår familj skaffade katt -65) och att mamma hade sparat den för att veta vart hon skulle ringa och fråga om vår katt skulle försvinna. Ryktena gick ju om att folk stal katter och sålde till labben.
Sedan 1988 är det lagstadgat att katter (även hundar, kaniner, råttor, hamstrar, möss och en del andra arter) som ska användas i djurförsök ska vara destinationsuppfödda. Dock innebär inte det att man innan dess använda vilka djur som helst. Forskare har länge vetat att djurens historia kan påverka resultaten.
Kan nämna ett exempel med hamstrar då ansvarig forskare upptäckte att hälften av försökdjuren dog under den sövning som krävdes för att försöket skulle kunna genomföras. Forskaren kollade då upp djurens ursprung och kontaktade företaget som hade sålt de hamstrar som dog. Det visade sig då att de hade behandlats med ett parasitmedel innan de levererades, någonting som mottagaren aldrig informerades om. Tyvärr innebar det i detta fall att narkosmedlet interagerade med parasitmedlet och ledde till försöksdjurens död. Värdelös forskning, bortkastade pengar. Onödigt lidande. Sådant har man varit medveten om länge och etiska riktlinjer för hur försöksdjur ska födas upp, hållas och behandlas har funnits betydligt längre än sedan 1988. "Redan" 1979 instiftades de djurförsöksetiska nämnderna (som alla djurförsök måste passera för att få utföras).