Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 5571 ggr
rubyruby1
0

resa LÅNGT med katter.

Hej!

Det är så att på lördag åker jag med 1 hund och 2 katter från Sthlm upp till Luleå med bil. En resa som kommer ta ca 10-12 timmar. Hunden är det inget problem med, men jag tänker på katterna.. De båda ogillar att åka bil, så detta kommer inte bli lätt. Vi kommer har selen och varsin liten kattbur, men hur tycker ni de ska sitta i bilen? Ska de få gå/ligga i bilen som de vill (med selen på såklart) eller ska de sitta instängda? Hur gör vi med kattlåda? Tar nog med en med sand i, men finns något smidigare sett? Vi kommer sedan åka tåg tillbaka (aaargh, mardröm) och då känns inte en kattlåda som alternativ?

Någon som har en smart idé hur vi gör med kattlåda?

Hälsningar KimGlad

chade
0

Det som jag och mina katter åker som längst är 50 mil, både i tåg och bil det brukar ta mellan 5-6,5 timme. Då sitter de snällt i burarna utan låda och det går jättebra. Men åker vi tåg så brukar jag ta ut dem så att de får sträcka på benen. Förut åkte vi ibland den här sträckan tur och retur varje månad så de är ju rätt vana.. Jag brukar även köra med att inte mata under resan, bara dricka vatten när de blir törstiga. Då minskar man ju toabehovet en del också. Men det kanske blir lite för lång tid att inte få äta för katterna när du ska åka.

Sen vill jag bara varna dig, det kommer bli grymt jobbigt på tåget med både hund, katter och bagage. Jag har varit så nära på att bryta ihop många gånger under tågbytena för att det blir så mycket att bära och hålla reda på samtidigt. Så om det finns en chans, så låt katterna vara hemma och bli passade av någon, det är mitt största tips.

Men det med kattlådan så får du antingen ha stora burar så att du kan ha en låda där inne, eller så får du ha med dig gamla filtar och byta ut och kasta vid behov kanske, när de behöver göra ifrån sig i transportburen. Och i bilen så är det bäst att de får vara där inne största delen av tiden, mest säkerthetsrisken tänker jag på. Någon katt kan snabbt smita under pedalerna/få panik och kasta sig på föraren/ ni krockar och katten flyger ut genom rutan. Det är nog bäst de får hålla sig där inne, så vänjer de sig tillslut och känner trygghet där inne!

Hoppas mitt svar hjälper lite i alla fall, lycka till!

Små stjärnor lyser också i mörkret.

rubyruby1
0

#1 Tack för svar! Att lämna de hemma är tyvärr inget alternativ då vi inte lyckats få kattvakt. Vi får helt enkelt kriga oss igenom tågresan hem och hoppas slippa byten. Jag tror nog endå att de får klara sig utan mat en dag tyvärr, för den ena är kroniskt dålig i magen så det blir inte så kul med den lukten i tågvagnen då alla andra får lida.

Hälsningar KimGlad

chade
0

#2 Ja tror du kissarna klarar sig så är det bara att köra på, iofs så brukar de ju få fasta 12 timmar innan en operation, så det är väl i stort sätt samma sak :)

Mina katter har också lärt sig att när burarna och väskorna åker fram så springer man på toa och gör sina behov, så mina går på toa många gånger innan avresan för att slippa hålla sig, du kanske ska försöka ''locka'' på något vis att gå på toa innan. INGEN aning om hur, men kanske värt ett försök så att det inte händer en olycka :P

Små stjärnor lyser också i mörkret.

rubyruby1
0

#3 Jadå, de överlever nog :)

Ja, jag kanske kan testa att bära in dom till lådan och se om de fattar ;)

Hälsningar KimGlad

Omorika
0

Jag har ingen egen erfarenhet men funderade på långa resor med katt på tåg och fick då en idé. Har som sagt inte testat den uta är mer en teoretisk plan.

Jag tänkte såhär att man tar en resekattlåda/ kattlåda in på tågtoan och ta in katterna där och släppa lös dem i en kvart eller tills de gjort sina behov. Då får de samtidigt sträcka på benen och gå på toa. Hade funkat bäst om man fick tag på en handikaptoa i allergiavdelningen.

Lukten borde ju inte va nått problem då det är en toa som luktar toa hursomhelst.

Som sagt rent teoretiskt men kan ju funka eller kanske!?

bubbelbruden
1

När jag åker bil med mina katter har dom sele och bälte så går att köpa för en billig peng(90-290kr bereonde på märke) och då har jag en låda med sand som står i baksäte så dom kan komma in och även lägga sig och sova.Dom gillar det och dom kan röra sig lite och se ut genom fönster och gå på låda utan att vi behöver oroa oss att dom försvinner vid en olycka eller kommer fram och gör så vi hamnar i en.

När vi åker tåg/bus så brukar katterna få stanna i sina lådor och får iblajd komma ut om det är en längre paus eller om vi sitter där man får släppa ut djuret i bussen/tåget.

mina brukar få både vatten och mat i bilen men bara vatten och nån godis på tåget/bussen

För att göra det enkalre med alla väskor och så när jag reser så brukar jag ha en kärra där jag packar lådorna på varandra så är det lättere då man slipper bära.

Wony
0

Vår misse tyckte inte alls om när vi åkte bil senast, hon blev stressad och hade inte gått på toa innan, så halvvägs fram kände vi den omisskännliga lukten av kattbajs. Hela bilen fick vädras ur, och vi fick ställa oss i vägkanten och torka ur en totalt nergeggad transportbur. Så ett hett tips, ha MÅNGA handdukar med. Stora, så att de täcker kanterna på buren en bit. Och plastpåsar som går att knyta ihop ordentligt, för ingen blir glad av att släpa på flera nersölade handdukar någon längre stund.

Alternativet är ju att ha en så pass stor bur att kattlåda får plats. 

Att tänka på är att om de sitter i sele i bil när ni rastar, tänk på att klä säten med handdukar. En olycka händer så lätt, särskilt om det är en lite orolig misse till att börja med.

C.Tellne
1

Har ett tips till angående om det händer olyckor. Vi har alltid en itu klippt sopsäck, eller två på sätet. Så det räddar sätet ifrån en kissande katt. Sätet får du aldrig rent.. Så påsarna ska täcka ryggstod och sits, ja allt helst. Då är du nästan garanterad att du kan rädda sätet. Och som dom andra skriver, ha med handukar och spray och papper och påse så du kan rengöra och knyta igen om det behövs!

Hoppas det går bra och hör gärna av dig så vi får veta hur det gick!😃

rubyruby1
6

Tack för alla tips! #5 #6 #7 #8 #9 😂

Resan upp i bil gick bra. De satt i sina burar halva resan, sen låg de på sätet/i mitt knä och sov andra halvan. Inga små olyckor hände, utan de gick direkt på toan när vi kom fram och satt fram lådan istället. Rena drömresan. (Vi valde att ha handdukar de fick ligga på och struntade i kattlådan)

Nu har vi hemvägen kvar med tåg som jag hoppas på ska gå exakt likadant ;)

Hälsningar KimGlad

Wony
1

Vad kul att det gick bra! Jag håller tummarna för att hemresan blir lika lugn och skön! 🙂

emilialinnea
0

Hoppas att de går bra att jag lånar denna tråd. Jag är i ungefär samma sits jag och killen åker ner till Timrå nästkommande helg för att hämta vår kattunge och där ifrån ska vi köra upp till Kiruna igen 85mil. I en helt ny bil som vi hämtade förra helgen dessutom så olyckor undviker jag gärna så långt det går. Vi kommer ta med oss vår hund så funderade på om man kanske kunde ha kattburen och en kattlåda i bagaget för då blir han ju inte helt ensam? Han är förövrigt van vid hundar och hunden är van vid katter. Hur hade ni gjort?

Kan ju tillägga att jag kommer inte kasta in en kattunge till en hund den inte känner i 10h. När vi hämtar katten så får hunden stanna i stugan hos min pappa och sen sover vi där en natt +att dom kommer att ha hela dagen på sig att bekanta sig med varandra.

/Emilia