Fyra katter ihop?
Hej! Jag är verkligen orolig för våra katter. Vi har skaffade en katt när jag var fyra, sedan kom en till som den första katten INTE tyckte om och fortfarande inte gör, men nu börjar de faktiskt tycka om varandra. Jag förstår att den första blev sur för egentligen vill de ju vara ensamma.. Men nu är det så att min syster och hennes sambo har flyttat hem till oss med två kattungar! Jag är bara så sjukt orolig för att (mest den första) våra andra katter kommer att bli "olyckliga".. Jag sa flera gånger att det var en dålig idé, men lyssnar de? NEJ!
Jag frågade hur det var med dom, och tydligen ska de ha morrat och fräst och inte alls varit glada.. Inte alls förvånande..
Kommer det funka?Jag vill verkligen det bästa för ALLA katter, inte så kul för kattungarna att bli utfrysta och morrade åt och inte heller så kul för de andra att de tränger in på deras revir när jag dessutom VET att den första är aggressiv och sur mot grannkatterna..
Så vad tror ni om detta? Ska åka dit och titta til mina kaniner snart och då kan jag även passa på att titta till katterna..
//doge
För det första tycker jag dem gjorde det bäst att försöka sammanföra katterna, dem kommer troligen vilja bo ihop så småningom och den tiden blev nu och om katterna blir ett hinder tycker många bara att katterna är jobbiga/till besvär och sånt känner ofta djur av och mår dåligt.
Själv är jag inte så nervös på att sätta ihop katter, dem flesta löser det själva och vissa kan behöva lite hjälp, men jag tror att det är extremt ovanligt att det absolut inte ska gå att sammanför katter.
Som jag fatta det är dem gamla katterna utekatter? då kommer dem ju kunna fly undan ungarna genom att gå ut då ungarna bör hållas inne i början, och den tid. Verkar dem oroliga dela av dem under natten så dem kan äta och sova i lugn och ro :)
Blir det bråk, ge inte upp på en gång, fråga här om tips så finns det säkert massor av tips och ideer ni kan få :)
Och på Hittekatter.ifokus har dem mycket erfarenhet av att sammaföra katter också :)
Fyra katter i sig är inget problem så länge de har yta. Har själv fyra och den femte kommer nästa vecka.
Men sen hur just dessa katter kommer funka ihop är svårt att säga. Det får tiden visa er. Viktigt dock att någon alltid är hemma så katterna inte blir själva, för skulle något ske kan ni gå mellan dem. Annars tror jag på att de måste få fräsa och morra, de ska fixa rangordningen på nytt och hitta sina platser i flocken.
Kanske kommer det inte funka, kanske funkar det jätte bra. Det kan ingen svara på nu.
Vissa katter lämpar sig ju mer som ensamkatter. Men oftast brukar de kunna vänja sig och fortfarande kunna bli lyckliga. Mina föräldrar fick "ta över" min systers katt (hon flyttade in till dem under sommaren för att jobba och tog med sig sin 3åriga katt) och deras 12åriga ensamkatt var inte alls glad i början. Det tog ett år innan han accepterade henne och nu (två år senare) går det jättebra :) Han var absolut inte olycklig det året utan mest grinig när den andra kissen kom för nära. Men de bodde även i ett (ganska stort) hus och hade möjlighet att gå ut och in när de ville.
Vuxna katter har även lättare för att acceptera kattungar än andra vuxna katter. Är katterna kastrerade är det oftast ännu lättare.
Men det blir svårt att döma hur bra de kommer trivas ihop efter bara några veckor/dagar. Efter ett par månader kan en oftast se hur det kommer att gå :)
Tack för alla svar! Känner mig mycket lugnare nu.. Hade t.o.m svårt att sova p.g.a detta ;P
Katterna är kastrerade och är utekatter och vi har ett stort hus. Kattungarna hade tydligen följt med min syster och hennes sambo med ner i källaren (där bor de) och sov där. Ska säga att kattungarna ska vara inne ett tag till de också.
Kattungarna är förresten två hansyskon.. kommer det gå bra?
//doge
Är de syskon kommer det säkert att gå bra. Se till att kastrera dem bara så att de inte börjar revirkissa/bråka :)
Okej, tror jag måste ringa nu.. xD Känner att jag måste styra upp detta då ingen är särskilt "djurvetande", hehe, jag är djursnillet i familjen :P
//doge