Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 704 ggr
Beafer
0

Dålig i magen. Vänta hur länge?

När man byter foder och katten blir dålig i magen, hur länge ska man vänta innan man ger upp det nya fodret?

limahisy
0

Jag byter inte foder tvärt. Man ska börja med att blanda i det gamla och sen lite mer av det nya.

Men är det redan gjort så max en vecka skulle jag vänta. Max.

Beafer
0

Jag blandade först. Då var hon okej i magen. Ska jag kanske prova att blanda längre? Hon är ju allergisk mot något också och har kliat sig. Det här är det enda fodret hon inte har kliat sig av. Och så blir hon dålig i magen. Så tråkigt :/

Rumblebee
0

Hur länge blandade du fodren och hur mycket av varje var det? För vissa katter kan vara mer känsliga för foderändringar än andra.
Så det är alltid bäst att börja med några nypor av nytt foder i det gamla och göra så en liten tid så att övergången blir så skonsam som möjligt.
Vad innehåller det gamla och nya fodret?

Beafer
0

Började blanda i bara några kulor av det nya. Blandade i kanske en och en halv vecka. Utökade med nya lite varje dag. Sen när hon bara fick nya blev hon lös. Det gamla är Eukanuba Chicken and Liver. Det nya är Wildcat Etosha.

Det nya innehåller 80% kött. Utan spannmål. Kan det vara så att hon blir dålig för att lillmagen inte är van med så mycket kött?

Här är ingredienserna i nya:

Ingredienser: Torkat kalkonkött, torkat kycklingkött, färsk kyckling, kycklingfett, linfrö, kycklinglever, tranbär, timjan, mejram, oregano, persilja, salvia, druvkärneextrakt, salt, vitaminer och mineraler •utan solrosolja, rapsolja och tapioka •utan vitamin K-3 •innehåller optimalt taurin

Zorbaaa
1

en och en halv vecka är väldigt kort tid för foderövergång skulle jag säga, när jag har gjort foderbyten har jag hållt på i ca 2 månader med att fasa in det nya fodret. vissa katter klarar det bättre än andra, men tror du borde börja om från noll igen och ta det långsammare.

EvaSe
0

Det tar tid när man byter till ett foder med mycket kött, men när det väl fungerar så mår katten oftast bättre och gör mindre i lådan.

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

Beafer
0

Jag vet att man brukar hålla på länge, men det gick så bra från början till jag tog bort gamla fodret helt. Ville bara att hon ska sluta klia sig :/

Men jag gör om och gör rätt!