Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1675 ggr
agnesfh
0

Upphittad kattunge

Har hittat en kattunge, troligtvis ca 5 veckor. Den har stor aptit och äter som den ska, problemet jag har är dock att jag inte får den att gå på lådan. Den kissar och bajsar var den känner för det och verkar inte ha några tankar om att den vill gräva ner det. 

Har redan en innekatt så har provat sätta ungen i hennes låda och har även gjort en egen liten låda till ungen. Har satt ner den och grävt lite med fingret för att visa, men hon klampar bara ut. Igår såg jag när det precis skulle sätta sig för att kissa, då lyfte jag upp den direkt och satte den i lådan, men då gick den därifrån och gick in i transportburen (som den sover i). Den har bott hos mig nu i två dagar. 

Har ni några tips på hur jag ska få kattungen att gå på låda? :) 

/Agnes

ishestryttaren.blogg.se

OberonsMatte
0

Vad har du för sorts låda och vilken typ av sand (märke och sort)? Hur stort utrymme vistas kattungen på och hur många lådor finns där? Var kissar och bajsar katten? Var finns lådorna?

Sajtvärd Katter iFokus

agnesfh
0

#1 Sanden är EverClean, en parfymerad sort. Kattungen är mest inne på mitt sovrum, där har den en låda av en mindre storlek, ca 30x25cm. 
Den står på några handdukar vid en vägg.

/Agnes

ishestryttaren.blogg.se

OberonsMatte
2

Ok, begränsa utrymmet, fram med fler lådor och byt till en oparfymerad sandsort. Måtten på den befintliga lådan låter också i minsta laget, men kanterna bör vara låga.

Sajtvärd Katter iFokus

agnesfh
0

#3 okej, ska ordna det! Tror du ungen kommer lista ut att den ska gå på lådorna av sig själv eller ska jag göra något mer?

/Agnes

ishestryttaren.blogg.se

OberonsMatte
4

#4 Att gå på lådan, dvs kissa och bajsa på underlag som går att gräva i och endast göra det på särskilda ställen, är en medfödd instinkt, så det behöver kattungar inte lära sig.

Det kan dock ta ett tag innan instinkten vaknar till ordentligt och då kan man hjälpa instinkten på traven genom att begränsa utrymmet, erbjuda många lådor så att det alltid finns en i närheten, sätta katten i lådan (utan tvång) då och då och gräva lite i sanden själv.

Sajtvärd Katter iFokus

agnesfh
0

#5 okej, tack så mycket för hjälpen! Du kanske kan hjälpa mig med en annan sak också. Katten jag redan har är en 9månaders hona, som är en innekatt. Hon fräser åt kattungen och verkar nästan vara lite rädd (?). När ungen är i buren och den har varit stängd har jag låtit den stora katten gå fram och nosa, men det slutar alltid med att hon fräser och backar, sen ligger en bit ifrån och tittar. Ska jag fortsätta försöka vänja dom vid varandra på detta sättet lite då och då?

/Agnes

ishestryttaren.blogg.se

[Mustangcab]
0

Lägg i lite sand som är från den andre kattens låda som är använd så  att kattungen känner att här luktar det toalett.

Eine
2

Som andra skrivit: Begränsa hennes utrymme till storlek ca dubbelsäng..Sätt en skiva i dörröppningen som ungen inte kan hoppa över men som vuxna kan ta sig över. Ta bort mattor,sätt många små lådor m sand *överallt* det räcker med plastlådor som t ex glass lådor.Behövs inget märkvärdigt.Att ungen blir utfräst är inte konstigt,det brukar gå över snabbt.Ge blötmat till den lilla och vatten förstås. Lycka till.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

agnesfh
0

Satt fram en lite större låda med oparfymerad sand. Kattungen har bajsat i lådan en gång sedan dess. När jag såg att den började kraffsa i en handduk satte jag den direkt i lådan och efter bara en liten stund bajsade den! Men när jag däremot såg att den tänkte sätta sig och kissa på golvet, tog jag upp den direkt och satte i lådan, då var det inte intressant utan den gick därifrån, sen såg jag den sitta och kissa på golvet, så träningen fortsätter!! Kattungen får äta lite olika: kokt torsk, den stora kattens mjukmat och välling. Den vill inte riktigt dricka vatten än utan jag heller lite vatten i torsken och mjukmaten så den får i sig vätska. Den äter allt, men är väldigt mager :( Tror den är ca 5-6 veckor efter att ha läst på lite och den väger strax över 400g…. har hört att äggula är bra för att få dom att gå upp i vikt?! (Skriver "den" eftersom jag är osäker på könet!)

/Agnes

ishestryttaren.blogg.se

Cahira
0

Kattungar smakar gärna på sanden så se till så det är klumpfri sand i början. Lycka till!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Eine
3

Äggula och fett kött ökar den i vikt av. Fisk är egentligen ingen kattmat,katter är ju köttätare. Visst är kokt fisk bättre än att den inte aäter alls,men vill du ha upp storleken på kisse så gå över till kött. Har du provat rå färsk köttfärs? Senare kan du ge även rå kyckling med ben och allt. Bulta sönder benen lite om det är för svårt att bita sönder för en ovan.Så mjukmat förstås,som jag ser att du redan ger.

milow
0

Det finns ingen mamma-katt därute som letar efter sin lille nu? Hoppas kattungen lär sig gå på låda iaf :)

Eine
1

#12 TS kan inte släppa ut ungen så det är nog inte mycket att göra åt den saken.OM det nu finns en kattmamma ens.