uppfostra som hund?
ja, vad tror ni? skulle man kunna uppfostra en katt som en hund. lära den tricks, koppelträna, träna inkallning så man kan släppa den lös när man går på 'promenader'.
jag hade en katt som var hur mysig som helst! hon följde efter en när man skulle hämta henne för att hon ska hem och äta när hon inte kommit hem på några dagar, vi misstänkte att någon ger henne mat(bor i stan), så hon inte kommer hem och äter.
vi fick henne av våra kompisar(bodde ca 100 meter ifrån varandra) som inte kunde ha henne då deras mamma flyttade ihop med en allergiker. och eftersom vi bodde grannar, så brydde vi oss inte om att hålla henne inne de första veckorna för att visa att hon bor hos oss. hon lärde sig sedan att hon fick mat hos oss och kom hem till oss. hon gick upp till våra kompisar i hopp om att få komma in.
blev aldrig arg. man kunde göra vadsomhelst med henne(okej, inte vadsomhelst kanske) utan att hon blev arg. kanske sprang under soffan. men påverkade inte henne det minsta.
men när hon var runt 1½ år, blev hon skjuten… hon blev skjuten av ett luftgevär. vi valde att avliva henne då vi tyckte det var bäst. hon har levt ett kort liv, men vi vågar ju inte släppa ut henne igen sedan. och hon älskar att vara ute. skulle vara elakt mot henne att låta henne vara inne hela tiden. och kompisarna skulle flytta, och inte så kul om de nya vaknar av att en katt hoppar på dörrhandtaget.
så därför tänkte jag att man kanske kan koppelträna, eller i alla fall lära att katten inte får gå iväg, utan ska följa efter. genvägar genom buskar eller inte.
vad tror ni om det? katter är mycket självständigare, men med tålamod, tror ni det går bra? och vad tror ni att katten kommer tycka om det?
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
Du pratar om den alldagliga "moderna katten" :) Det är väldigt många som går med katt i koppel, även vi här hemma. De ska dock ha sele istället för halsband. Men annars är det i princip samma sak.
Även inkallning och trix går bra att lära dem. Det kan ta lite längre tid, men det går utan tvekan. Ha något gott i närheten bara :) Det är dock att föredra att ha dem kopplade i början om man har innekatt, tills de kan rutten man brukar gå.
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
#1 tack 🙂 ja, sele är klart man har 👍 det skulle nog inte gå så bra med halsband heller 😉.
när jag tänkte ta med katten på promenad med hunden så ville hon inte gå så långt ifrån där vi brukar gå. men vill inte gå tillbaka själv heller. jag och min kompis skulle gå till hennes skola på en helg, bara för att det var kul och fanns lite hinder man kunde använda för att köra lite agility. katten följde med en bit, så vi tänkte att hon kunde följa med hela vägen, vi visste om att hon inte går tillbaka själv, så vi bar henne en liten bit. sedan var hon tvungen att följa med 😃.
vad kul, då kanske man ska testa med en katt innan man kanske ska skaffa en hund. katter är svårare att träna, men är billigare och inte lika krävande. vilket jag tycker är en bra 'hundstart' man lär sig ha tålamod med träning osv.
de katter jag sett som går i koppel är inte så villiga att följa med. våran la sig ner på sidan. även om det var en vattenpöl under henne så la hon sig ner. men tränar man dom redan som ungar kanske det går riktigt bra? 🙂
Ta en titt på denna länken så får du se vad man kan lära en katt.
:O Coolt! jo. det går visst att träna katter!
okej, nu frågar jag då, vet ni vilket kattras som skulle vara enklast att träna? som hundar, vissa svårlärda, vissa lättlärda. min favvo är bondkatt. de har perfekt form. inte för lång nos, inte platt nos, inte så lång päls.
tycker ni bondkatter skulle vara något bra val? min förra var en bondkatt, ska det vara. :) ska se om jag kan lägga in bild på min lilla Sotis.
Jag har bara haft bondkatt & har nu en siames.
Så det är antingen någon utav dom. Jag går själv på korta promenader med min lilla mes varje dag :)
Han är som en liten vovve som går fot & är väldigt lättlärd.
mm. siameser har lång nos va? eller blandar jag ihop det med någon annan ras?
satsar nog på bondkatt. den rasen jag brinner för är bondkatt om jag skulle brinna för katter. jag brinner för dom just nu. men vet inte hur länge det håller. har brunnit för shelties ett bra tag nu. men har varit nära på att byta favvoras… det har varit sheltie, sedan jack russel terrier, sedan sheltie igen, sedan irländsk varghund, sedan sheltie igen, sedan finsk lapphund, och nu sheltie igen… haha, har svårt att bestämma mig😃nu är det sheltie och katt tror jag.. eller 'hundkatt', katt som fostras som hund 😉
Själv har jag två siameser och dom brukar kallas för hundkatten,det beror på att siameser är mycket intelligenta och läraktiga;)
Själv har jag två siameser och dom brukar kallas för hundkatten,det beror på att siameser är mycket intelligenta och läraktiga;)
De allra flesta katter har varit huskatter någon gång innan avlen satte in. Brittiska korthår var kända för att de var bra råttjägare och det sitter fortfarande i. Jag lovar😃
#7 Bondkatt är ingen ras, utan snarare avsaknaden av ras. Du kanske skulle gilla rasen Europé? ^^
Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)
# 11 Det är den katt de gamla vikingarna hade. Numera med stamtavla.
hmm… tittade lite på blocket.se. de jag hittade som jag gillade(som jag kanske menat med de jag gillar mest) är blandningen av 'bondkatt' och norks skogskatt.
Haha ja dom har lång nos, långa ben & är slanka :)
Och som #11 säger så är bondkatt ingen ras.
Men om man vill ha en hund katt så är siames det ända jag har erfarenhet av! ;)
nej, usch, förlåt, men kommer nog inte vara lycklig med en siames. kommer nog bli lycklig av att de är ganska lättlärda, men inte utseendet… sorry. kollade på google på siames, nej usch…
http://katter.ifokus.se/discussions/51decc8ace12c4420f0002a7-gor-jag-ratt-eller-fel
en sådan som 'pärla' är, det är en sådan jag önskar. någon som vet vad den heter?
kanske mer svårlärda, men jag tar nog hellre en sådan om jag ska vara ärlig… hehe..
och saknar min Sotis, och hon var typ en sådan, fast lite längre päls. någon cm längre typ. så jag vill ha en av samma 'form'
Alla sorters katter kan tränas. Min katt så går i koppel och han blir så glad och ivrig då jag tar upp selen och kopplet. Han väntar snällt då jag spänner fast det på honom. Sen då vi kommer ut så ska det springas. Han springer så snabbt den katten! Så håller han på tills han blir trött och slänger sig ner i gräset flåsandes.
Jag har sedan tränat honom med clicker. Han kan flera tricks än de flesta hundar som jag känner. Han lär sig nya trick efter bara 30sec av träning. Otroligt smart katt, min lilla huskatt.
Sen tycker han om att "play fetch". Jag slänger iväg en sak och han springer efter den och kommer tillbaka med den. Sen älskar han pinnar och går omkring med dem. Han blir helt galen då han ser att jag har skaffat honom en ny pinne.
Han brukar också rota i skräpet då han får chansen. Den katten är mer lik en hund än en katt.
#16 vilken ras?🤤
Troligen bondkatt.
#17 Som jag sa. Huskatt/bondkatt. Ingen speciell ras.
Och bondkatter kommer i alla sorts former, även långhåriga. Ger inte mycket vad det står i annonser för "Blocketblandisar" där de oftast bara påstår norsk skogkatt i dom för att lättare sälja sina kattungar.
Och vaddå usch om siames? 😉 En annan hundaktig ras är burman.
#22 deras kroppar är läskiga 😮
Ser inget skrämmande med deras eleganta kroppar 😉
Tyckte inte heller om siameser förr, tills min kompis skaffade en liten mes kille. Blev helt förälskad i hans temperament & skaffade Sune nån månad senare.
Här har vi en perser som hoppar😃
http://perser.ifokus.se/discussions/51dd1a6e8e0e7417990001c3-agility-med-perser?discussions-1
Håller med #24, dom har väldigt eleganta kroppar och älskar deras blåa ögon!
Struntsamma med utseendet. En katt är en katt. De är underbara oberoende hur de ser ut. :)
Tycker det är dumt att vara ytlig då det handlar om underbara djur som katter.
#27 Håller med dig, älskar mina siameser för deras personliget :)
#5 Jag misstänker att en högenergikatt är lättare att träna än en lågenergikatt då högenergikatten alltid är ute efter äventyr o saker att göra. (oavsett ras eller ej) Sök på youtube efter nanabordercollie så kan du se hennes bengal kaiser göra massa tricks :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Det går säkerligen att träna katter oavsett energinivå. De med lägre rörelsebehov slutar dock tigigare😃Britten anses som en katt som inte har så stort behov av att röra på sig men den är en utmärkt råttfångare. Det var den från början då den började avlas i England.
Klart det GÅR :) men frågan i 5 var "enklast att träna" och jag gissar att högenergikatter är mer "go" i på att hitta på nåt nytt :) Har haft både lågenergi, medium och hög och högenergikatten lärde sig sniffa ut te, snurra runt, hoppa upp på saker, sitta fint och lite andra saker :) Lågenergikatten ville inte lära sig trots att jag höll i riktig kyckling och jag har inte testat på mediumenergikatterna vi har nu :) De verkar dock hellre dansa efter sin egna pipa. :)
jag har tänkt lite, Siames kanske är något för mig? jag kanske tycker dom är läskiga, men nu känns det inte så mycket längre, får se om det kanske blir en siames då, jag kommer förmodligen vänja mig mer vid dom och sedan när jag kanske skaffat en tycker jag nog de är det underbaraste katterna som finns. 😍 så har det varit med vissa andra djur…
#32 åk till en uppfödare och träffa rasen, är nog bästa sättet att känna om det är intressant eller ej. :) Ställ frågor och sådär. :)
har precis varit hos en sheltie kennel ;) och pappa orkar kanske inte, men jag kan se. augusti är jag bortrest ända tills skolan börjar igen…
blir nog en siames med lite längre päls i sådana fall :) vad jag förstått finns det sådana med bara några mm tjock päls, och några med ca någon cm tjock päls.
Balines ja :)
ja :)
Har bara skummat igenom svaren, men visst går det att lära katter tricks. Om man bara börjar när de är lite yngre.
Min Norska skogkatt hade jag inte aktivt tränat över huvud taget, utan bara sporadiskt för skojs skull lite, men han kunde både "sitt", "stå upp" (stå på bakbenen), "varsågod" (vänta med att äta tills man sa det), "hopp upp", "kom hit" och "puss" med mera. :)
När jag var ute på landet med honom kunde han gå på skogspromenader med mig, och gick då fot för det mesta. OM han vandrade bort lite så behövde jag bara ropa på honom så kom han gallopperande tillbaka. :)
Jag tror att vilken ras som helst går att träna i stort sett. Men sen kanske en aktiv ras går att träna snabbare.
Min katt var väldigt lättlärd iaf, men tror att det självklart skiljer sig väldigt mycket från individ till individ.
Min andra skogis älskar att apportera också. ;)
#37-38 haha, apportera kunde Sotis med, men bara hämta, hon kom inte tillbaka med den sen ;)
Sotis gick också fot, eller ja, hon gick för det mesta jämte mig bakom buskarna.
kom just på när jag gick med sotis och min rocky (golden retriever, han var väl 6 månader, lite mer eller mindre kanske). sotis gick vid buskarna och rocky gick jämte mig i koppel. några meter ifrån så såg jag en annan katt vid knuten av en lägenhet/radhus, jag såg på den att den såg misstänksam ut på sotis, Rocky hade fått syn på den, men inte Sotis, och just då gick hon fot med mig fast på andra sidan, hon gillade inte riktigt rocky, han ville oftast leka, hon var inte arg eller rädd för honom, men ville helst inte leka med honom… och när vi var två-tre meter ifrån katten hoppade den fram och anföll Sotis… Rocky hoppade på katten, jag höll i Rocky och drog bort honom, men sedan ångrade jag mig. katten stack inte, så då lät jag rocky gå på den. jag ångrar inte det så där mycket, då katten släppte sotis och sprang iväg. sotis sprang bakom mig och rocky, och rocky såg vaktande åt det hållet katten sprang.
detta hörde inte med inlägget, men ville skriva av mig lite ;) och har jag börjat tänka på något som har någonting med ämnet att göra, så kan jag inte hålla mig, hehe 😊