Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2209 ggr
[jnfr]
0

Transportproblem - någon som har en idé?

Min katt tycker inte om att åka bil. Hon jamar konstant för full hals.

Jag har provat olika metoder med och utan Feliway-spray. Jag har provat att ställa transportburen så att hon ser ut. Provat att täcka över buren med en filt. Jag har provat sitta så att hon ser mig, och så att hon inte ser mig. Inget av det har fungerat. Det är samma ihållande jamande. Jag ignorerar henne varje gång.

Nu har jag även provat att sitta i passagerarsätet med buren i mitt knä, med henne vänd mot mig, och haft henne lös fast kopplad i bilen. Dessa två sätt är jag medveten om att de inte är trafiksäkra. Jag har i desperata försök letat efter ett spår att följa där hon är som mest lugn.

När hon fick vara lös är den enda gången hon till slut slappnat av och somnat; antingen i mitt knä eller på golvet nedanför mina fötter. Det känns skönt att ha hittat ett sätt som fungerar, men det är inte rätt sätt. Därför undrar jag om någon kan hjälpa mig att hitta det rätta och trafiksäkra sättet att åka bil med min katt, utifrån detta.

Det kanske är känslan av att vara instängd som stör henne? Jag kan tänka mig att prova en större bur som ändå får plats i baksätet på vår lilla Golf. Helst något jag vill prova först innan jag gör ett inköp. En hundbur? Hur gör man en lånad hundbur trygg och hundluktfri för en katt?

Finns det något annat jag kan prova?

Eller får jag bara inse att hon inte tycker om att åka bil helt enkelt?

MonicaLagerquist
3

Köp ett bältessele och sätt henne i den.

Stolt ägare till tre La permer

Anaii
0

Det här är en tråd jag vill följa =)

Vår kille har enorma problem med att åka bil. Är orolig att han ska göra sig illa när han försökt klösa sig ut ur buren.

I vårt fall tror jag att han kopplar ihop bilen med att byta ägare. Det har tyvärr hänt ett par gånger för mycket.

[jnfr]
0

#2 Vår tjej är inte vild i buren. Ligger det något på sätet nära henne eller om buren är övertäckt med något försöker hon få tag på det. Annars bara ihållande högljudd. Hoppas ändå att du också kan få några tips från tråden. Det skär i hjärtat (och öronen) att ha en orolig katt i bilen. Vissa bilresor är man ju tvungen att göra. #1 Tack Monica. Det kan funka. Jag vet att jag tittade på en sådan innan vi hämtade hem henne förr, men valde bort det då jag läst så mycket negativt från folk som inte ser det som säkert. Jag får nog bortse från vad andra tycker och se det bästa alternativet för min katt istället. Jag hittade en bilsele för 99:-. Känns som ett bra pris för att prova.

C.Tellne
0

Vad bra att du har hittat ett alternativ! 🙂 Ser gärna en bild på katten med selen för något sånt har ja nog aldrig sett.

Undrar, vad har du för förberedelser innan ni ska åka bil? Jag har två katter som delar på en stor kattransport, då dom vill ligga "trångt" så dom inte åker runt. Katter har inte så stora behöva av att kunna ställa sig upp, men är det en längre tur, till exempel 2-3 timmar stannar vi alltid och låter katterna sträcka på benen i bilen. 

Åter till förberedelserna, jag tar bort vattnet ca 12 timmar innan och sen får dom ingen frukost om vi ska åka på förmiddagen. Har märkt att detta fungerar bäst för mina katter, dom skrek väldigt förut och kissade alltid på sig efter halva resan, och det är förståeligt då dom inte hittar någon toalett.

[jnfr]
0

#4 Vi aktiverar henne innan så hon blir lite trött och sätter in henne på lådan - hon gör oftast ifrån sig när man lurar henne dit eller sätter henne där. Mer än så gör vi inte. Transportburen står ofta redo i hallen innan vi ska åka någonstans. Hon brukar klättra runt på den och lägga sig i den självmant. Vi har inte åkt på några längre resor än 2 timmar. Hon har aldrigt kissat, bajsat eller kräkts i bilen. Bara jamar konstant och högljutt. I slutet av resan (om det är typ 2 timmar, i transportbur) kan hon till och med ligga ned och blunda samtidigt som hon jamar. Hon tar inga pauser. Imorgonbitti ska vi åka på en 6 timmar lång bilresa med henne. Till den har vi förberett med att vi ska ställa undan maten, aktivera henne, gå på lådan, ta rastpauser, ha Feliwayspray till en filt (även om det inte fungerat förr) och köpt ett bilsele. Hoppas på det bästa. Sist när hon var lös i bilen lyckades hon i alla fall slappna av inom 20 minuter. Då hade hon sitt koppel på sig medan jag höll det kort. Hoppas bilselen ger henne samma känsla. http://animail.no/bilsele-katt-rod-20-50cm.html Här kan du se en katt i bilsele

Oliviahack
0

Det är väl inget problem att katten jamar? Det är normalt. Något annorlunda händer och då säger katten till.

[jnfr]
4

Nä, det förstår jag också men det kan ändå finnas sätt, tips och råd att göra bilresan mer bekväm - både för katt och människa. Är det vanligt att de jamar högljutt utan paus i 2 timmar (eller hur lång bilresan än är)? Det verkar väldigt jobbigt och ansträngande för en katt. Detta är vad hon har gjort alla tidigare bilresor till vi sist hade henne lös med koppel i bilen. Då slappnade hon av och la sig till ro och tystnade efter 20 minuter. Fortfarande småpratande och "tillsägelser" när det skakar till för mycket - som hemma. Det jamandet och pratandet är inget problem. Det är det timlånga ropet hon haft. Förslaget på bilsele är därför ett jättebra tips. Det är en bengal jag har - hon pratar gärna och säger till i andra fall också. Det vet jag och det är inte konstigt. Jag söker inte efter tips på hur hon kan hållas tyst hela resan, utan på hur vi kan underlätta hennes bilresa så hon slipper ropa konstant (!) i flera timmar.

[Emma--]
0

Är mjauandet enda problemet? Tänkte så det inte handlar om typ åksjuka.

Provat zylkene?

[jnfr]
0

Aa, det är det enda. Har inte hört talas om Zylkene förut. Jag läste lite om det nu och det låter som något vi skulle kunna prova, och kombinera Feliwaysprayen. Tack för tipset.

AgnetaB
0

Mina katter mjauade då de var små men med många trevliga korta resor så funkar det bra nu. Åker till mina föräldrar ca 15 min resa o är där ca 2 tim o hälsar på. Viktigt att ej ha varmt i bilen, åker inte dit om jag vet bilen får stå i solen(har igen AC). Sedan är det viktigt att transportburen står framme hemma så de kan sova i den o inte kopplar ihop med obehag(veterinär o resa).

Däremot har jag en katt av 4a som kan bli åksjuk o kräkas. Börjar hon låta då vet jag hon mår illa annars är hon tyst. Känner att det är lite jobbigt med henne pga detta o har funderat på åksjuketabletter el liknande men vet ej om de finns o är bra o ge. Läste på perser.ifokus om något från hälsokosten som rekommenderades av en känd uppf/domare som tror kallades blomsterdroppar.vet ej om jag hittar den tråden igen dock.

[jnfr]
2

#10 Min tjej är 7 månader nu. Vi har gjort både korta och lite längre bilresor med henne. När transportburen står framme är hon väldigt nyfiken på den. Lägger sig i den ofta självmant. Det händer många gånger att den står kvar i lägenheten några dagar efter bilresan - då vi av lathet inte tagit ner den i källarförrådet. Zylkene som #9 tipsade om är ett naturligt kosttillskott om det var något sånt du tänkte på? Jag är jättetacksam för alla goda tips. Vi ska på semester imorgon, och som sagt på en lång bilresa; 6 timmar. Det känns som att den här bilselen kommer fungera bra. Samt att vi kombinerar med Feliway-spray. Vi kanske hinner få tag på Zylkene, eller kan hitta på vägen, som vi kanske kan använda i värsta fall? - men jag tror (och hoppas) att den här bilselen kan göra susen, med tanke på vad jag tidigare skrivit, samt våra förberedelser innan resan. Jag kan skriva ett inlägg imorgon om hur bilresan gått. Jag är full av hopp.

[jnfr]
0

#10 Nu läste jag ditt inlägg lite för snabbt. Du menade åksjuketabletter. Zylkene som jag fick tips om är ju "stresstabletter" Då var det inte alls det du letade efter. ^^

bubbelbruden
1

Ofta är det just ovanan som är bekymret..

Jag brukar alltid rekommendera att man har buren i huset så kanske katten väljer sig med buren så den inte är ny.Sen brukar jag också låta katten lära känna bilen utan att man åker nånstans.Bara börjar med att katten får gå runt i bil medan du bara sitter i ett säta, ha sen katten i sele eller i buren i bilen utan att man kör nånstans så den får lära känna lukten och lär sig att det inte är farligt.

Sen finns det ju flera lugnande preparat både med recept och utan men dessa har ju såklart biverkningar också så försök med det andra först.

Oliviahack
1

Det är väl inte så kul att sitta i en bur i en bil som rör sig. Katten har ingen kontroll. Om det funkar att ha en i koppel så har det. Tror hon mår bäst av det :)

[jnfr]
0

Javisst. Jag tror också det verkar bäst för henne. Därför ska vi köra på bilselen nu. :)

katho46
2

Jag o min man hade en katt som skrek oavbrutet i bilen hur lång eller kort resan än var. Vi provade allt inkl åksjuketablett (från veterinär) som hon bara mådde illa av, men inga knep hjälpte. Det var erkligen synd om henne som led så av att åka bil. En gång när vi hälsat på min mamma och just påbörjat en längre körning upp till norrland - och vår katt börjat skrika som vanligt - såg vi i backspegeln att mamma kom springande efter bilen för att lämna något som vi glömt. Bilen stod still i bara någon minut, men … efter det stoppet skrek hon inte en enda gång! Varje gång vi hädanefter åkte med henne i bilen gjorde vi så att vi körde några meter och stannade sedan max en minut - det var allt som behövdes för att allt skulle kännas bra för henne. Hon blev hur trygg som helst med att åka bil!

[Elinors]
0

Hej! Hur gick bilresan? Förstår om du är på semester och inte hinner/känner för att skriva nu, men är väldigt nyfiken. Har själv en bengal och hon gör samma sak som din. Älskar transportlådan, har vi den framme så kryper hon in i den självmant. Hon är sedan tyst när jag bär henne i väskan men så fort väskan kommer in i en bil eller buss så börjar jamandet. Och det är samma jamande som du beskriver. Ihållande och mycket högt. Vi har haft henne löst i bilen med sele och då går det lite bättre, hon jamar fortfarande men mer för att "säga till" att det är annorlunda (alltså prat-jamar). Ibland när jag har henne i buren kan det hjälpa om jag stoppar ner en hand och klappar henne lite lätt, men det hjälper inte så länge utan bara en stund.

Vore intressant att höra hur bilselen funkade, kanske vore det något för oss med :)

[jnfr]
4

#17 Hej! Bilresan gick bra. Hon var likadan som innan med sitt ihållande jamande, samtidigt som hon försökte röra sig runt i baksätet. Hon kommer inte så långt med bilselen. Efter en ungefär 20 minuter la hon sig till ro och höll sig otroligt nog lugn de 6 timmar bilresan tog. Jag trodde hon skulle börja om igen de gånger vi stannade och rastade, men inte. Visst jamade hon några gånger under bilresan, men det var varken skrikande eller ihållande. Mestadels sov hon. Vi är på fiskesemester och under den här veckan har det blivit bilresor varje dag till och från fiskeställen. Flera utav dagarna har katten följt med och fiskat. Bilresorna har varit i varierande längd. Det märks att hon börjat bli van att åka bil, nu när hon åkt så mycket och så ofta. De 20 minuter hon skrek tidigare har minskat till 10. På hemresan har hon oftast varit så trött att hon inte orkat annat än sova i bilen. Bilselen har nog hjälp mycket tillsammans med att träna, träna, träna bilresorna. Hoppas ni kan få åka sköna bilresor med er katt med.

[jnfr]
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är några bilder från semestern. Ines har älskat att springa lös i skogen och åka båt.

[jnfr]
3

Mer båt

[jnfr]
3

Vid bäcken

C.Tellne
2

Vad roligt att det har löst sig för er!

Tänker som ni skriver att det har nog med träning och ovanan att göra. Mina katter tyckte inte det va så roligt i början, men efter ett tag fatta dom vad som gällde. Nu lägger dom sig tillrätta direkt dom kommer till bilen. Vi brukar även göra stopp så dom få sträcka på benen. Det uppskattas, speciellt av den ena katten som är väldigt nyfiken.

Riktigt roligt att ni har katten med på fiskesemester! 😃 Har hon fått smaka på  någon fisk då? Och framförallt, har hon lyckats själv med att få någon fångst? 😉

Vill även påminna om flytväst till alla som befinner sig i båten 😊

Hoppas på att få se fler bilder!

[jnfr]
2

#22 Ja, det är nog mycket träning som gäller. Det har jag märkt framförallt nu när det bara går bättre och bättre efter alla dagliga bilresor. Nu har det ju hänt något kul och spännande efter varje resa med. Det var jättekul att ha henne med och helt underbart att se hennes glädje och nyfikenhet när hon fick springa lös i skogen. Jag vågade faktiskt släppa henne lös. Hon höll sig inom en radie på 10 m runt oss. Annars var hon duktig på att "tala om" när hon befann sig längre bort. Jag skulle vilja haft på film när hon hoppade över myren efter oss. Lyckligare än så har hon nog inte varit. Hon var ner och badade en gång, men lyckades inte fånga någon egen fisk. Fick smaka några smulor av en harr, vilket uppskattades. Mer vågar jag inte ge henne då hon har en så känslig mage. - och javisst! Flytvästar på nästa gång. För både människa och katt. ;) Jag la upp en bildtråd med fler bilder igår, som du kan leta upp om du vill se fler bilder. :)

[Elinors]
0

Va skönt att höra att det gick bra! Då finns det kanske hopp för oss också ;)

Jättehärliga bilder ni har tagit!