Hur stor transportbur?
Hur stor transportbur behöver en katt ha? Finns det nån lag på minsta mått? Transportburen som jag köpte till Iriz känns för liten, tycker jag. Hon kan inte sitta upprätt i den, men de senaste gångerna hon har åkt i den så har hon faktiskt varit lugnare när vi har åkt bil, beror det på att hon känner sig tryggare när transportburen är liten? Har ni något förslag på bra transportburar?

*lämnar avtryck*
/Frida
Medarbetare på Sång.ifokus.
Stå på dig, annars gör någon annan det.

Katter verkar ha en förkärlek till trånga och mörka burar. När vi ska åka någonstans går gärna våran skogkatt in i lilla buren istället för stora om han vet att han ska med. där är det TRÅNGT.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Hur stor en transportbur du ska ha beror på hur stor katt du har. Katten ska ju kunna röra sig i transportburen och gärna sitta någelunda upprätt (alltså inte helt inpacketerade i buren) vad jag fått höra. Det är stor skillnad på storlek av transportburar mellan tex katter i en persers storlek till katter i en maine coons storlek.

Det finns regler på hur stora burarna ska vara.
Burar: Katter får inte förvaras i burar annat än vid transporter och i samband med utställningar och tävlingar. Buren ska vara minst 0,5 meter lång, 0,3 meter bred och 0,35 meter hög. Det finns väldigt bra info här.
Stolt ägare till tre La permer
Då är väl egentligen alla transportburar i stort sett i handeln för små……
http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/transporter/katter.4.207049b811dd8a513dc80001664.html
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Enligt mig så tycker jag att katten ska kunna ligga på sidan, vända sig om och sitta upprätt med ryggen, huvudet behöver inte vara spikrakt för att det ska vara en bra storlek, men så att öronen åker bakåt/neråt när huvudet nuddar taket på buren.
Jag kan ju se hur min katt rör sig i hans transportbur för att det är bara någon slags metall och inte plastbur.
På bilden så har jag vikt buröppningen under själva buren så han kan få ligga därinne eller på hans egna säng. Vet inte var man kan köpa dessa

Tack för alla tips! Iriz ska få en ny transportbur som är större och matte ska göra den mysigare med lite filtar och saker i, den hon har nu är enligt burmåtten helt klart för liten…
Har lärt mig att dom inte ska ha fööör stor bur. Heller inte för liten. Dom blir lätt stressade i en större bur. Min lilla tjej kan vända sig utan problem i sin bur och har inga problem med att vara i den. När vi är hos veterinären så vill hon in i den fortare än kvickt. Men en Main Coon på 7 kg skulle ju inte direkt få plats i min bur.