Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 17680 ggr
Mojma
13

När kan katten börja gå ut?

Min blivande katt ska få vara ute när/om den visar intresse för det. Det jag då undrar är vid vilken ålder på ett ungefär kan den börja vara ute själv? (Så att man inte råkar släppa ut den för tidigt och den inte är mogen) Samt när kan man börja träna på att gå ute med kattungen/katten i sele?

[sakring2]
6

Du kan inte släppa ut den innan den är kastrerad och id-märkt. Selträning kan du börja med när katten visar att den är intresserad av att upptäcka omgivningen utanför. Börja med att sätta på katten och låt den ha selen inomhus så den vänjer sig vid detta.

MonicaLagerquist
8

En katt bör dessutom ha blivit lite äldre minst över året innan den släpps ut på egen tass.

Eftersom du tänker släppa ut den hoppas jag att du bor på en lämplig plats och att dina grannar inte har något emot att din katt är ute.

Stolt ägare till tre La permer

Katthemsmatten
0

Mycket bra kommentar av #2. Om ni går in på Djurskydd iFokus pågår just en debatt om att det är helt OK att skjuta katter. De tar ju fåglar - sic! Ett stolpskott skryter dessutom om att de lockat grannkatten att komma närmare med hjälp av ett lockbete (minns inte vad för mat de lagt ut) bara för att katten tog småfåglar. Skribentens sambo hade genom fönstret skjutit katten på 8-9 m håll. Fy f-n!!

Medarbetare Hittekatter iFokus

vinteralvan
0

#3 OMG är inte det olagligt att skjuta hej vilt så där och dessutom på en katt man vet tillhör någon. Förskräckt

Missne
1

Ja, att skjuta grannens katt är fullständigt olagligt. Vilka vedervärdiga så kallade människor det finns - skjuta grannkatten genom fönstret! 😕

Som de andra skriver, en katt som släpps ut på egen tass ska vara minst ett år och kastrerad. Sätt gärna på ett halsvand också (ett sådant som kan säkerhetsutlösas om katten fastnar) så att alla ser att det finns en ägare till katten.

[sakring2]
0

Man får inte avlossa skott i tätbebygt område och definitivt inte skjuta grannens katt.

[RMSLiners]
2

#3 What… Då kan någon nämna i den diskussionen att de enda som har rätt att skjuta en katt är jakträttshavare och polis, men det gäller endast förvildade/övergivna katter och man ska då kunna bevisa att katten är förvildad/övergiven. Skjuta grannens katt räknas dessutom som skadegörelse och är straffbart.

grodprinsessa
3

selträning kan du börja med så snart katten känner sig hemmastadd. Jag har mina i sele inne ibland under uppsyn för att det inte ska vara så äckligt och otäckt när dom väl får gå ut =) 

Sen förespråkar jag betydligt mer katt i sele än katt utan sele, för dess eget bästa! 

Men jag håller med om kastrering och alla vaccinationer ska vara 100% klart först. =)

Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.

Mojma
3

Givetsvis ska min katt kastreras & ID märkas. Det var inte det jag frågade om men tack ändå för era "tips". Att låta katten få gå ut om den själv skulle vilja är för mig helt självklart. Har hela min uppväxt med katter sett dem få gå ute, en katt som ej ges möjlighet att själv välja blir för mig som fågel i en bur. Särskilt om katten/rasen är en aktiv katt med energi.

Tack för era tips då har jag fått en del bekräftat :)

[sakring2]
9

Du är inte ensam om att ha haft katt i hela ditt liv och få se den få vara ute när den vill. Nu ser inte samhället ut om när jag växte upp på 60-talet. Betydligt mer trafik. Det ser inte  heller ut här som när vi flyttade hit 1987. Tidigare lät jag mina katter vistas utomhus på egen tass när jag var hemma, det gör jag inte längre efter förra sommaren. Vi har en okastrerad hankatt som springer här som ingen vet vem den är och den har varit i slagmål med 4 av mina 5 katter så jag har fått uppsöka veterinär då de fått bölder. En av dem fick det dessutom 2 gånger. Att den 5:e inte varit slagsmål med den beror på att den hätmtade jag hem i maj 13 veckor gammal och han har varit ute i sele med mig.

Numera så har vi en rastgård där kattena får vistas. Jag kan säga att i vinter så har de inte gjort så mycket anspråk på rastgården, det är mer brasan i kakelugngen som dragit dem till sig. Och nej det har inte varit några problem med skrik om att de ska gå ut, det har gått alldels utmärkt att hålla dem inomhus. Jag har 2 huskatter och 3 britter, den äldsta är 13 år gammal och huskatt och väldigt alert.

Så kolla upp om det finns andra katter som den ska dela revir med och om de är kastreade eller inte.

[Annamaja27]
1

Mina katter fick komma ut när de var drygt ett halvår gamla. Innan dess bodde jag i centrala stan så då fick de komma ut ngn gång i sele.

Jag vet inte om det beror på den första tidens begränsade umgänge med främmande människor men de har hela tiden sedan dess varit naturligt skygga för människor när de är utomhus - vilket jag uppskattar.

Nu är de 12 år gamla.

LinaLj
1

Jag tycker att det är lämpligt att vänta tills katten är läkt från kastration och id märkning samt är så pass stor att den kan försvara sig själv. Så lite beroende på när man tar med den till veterinären så är det lagom vid 8-12 månader.

Katthemsmatten
6

Tänk på att även om de är könsmogna så är de fortfarande 'bara barn' före ett års ålder. Ute i sele är en sak, men ute på fri tass med allt det innebär av potentiella faror skulle jag definitivt inte rekommendera. En kattunge som fötts inomhus och haft en bra start i livet tror alla om gott. Tro mig, alla gillar inte katter och det finns allt för många som utnyttjar godtrogenheten hos en ungkatt för att kunna göra den riktigt, fruktansvärt illa. Går inte faran på två ben så har de inte lärt sig att akta sig för dem på 4 eller med vingar heller. Räv, lösspringande hundar och rovfåglar har ett lätt byte i en oerfaren katt.

Sedan rekommenderar jag öht inte utekatt i tättbebyggt område. Det finns ingen anledning att katten ska dra på sig grannarnas ilska bara för att den gör som en katt är programmerad att göra: kissa/bajsa i sandlådor och rabatter, fånga fåglar, mysa i grannens utemöbler, värma sig på motorhuven på grannens bil…………. Listan kan göras lång över sånt som skapar ilska hos dem som inte har katt själva. Är inte katten värd ett bättre öde?

jollycox
0

#13 Håller med ditt sista stycke där, dock inte riktigt "Listan kan göras lång över sånt som skapar ilska hos dem som inte har katt själva", det gäller även dom som har katt själva.
Jag har två innekatter men tre av grannarna har totalt fyra utekatter, någon/några av dom är och kissar på våra grejer Arg Otroligt irriterande, jag blir så arg varje gång jag känner kattpisslukten.

TS, du har fått bra svar men tänk på grannarna, vill dom ha katt?

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Katthemsmatten
0

#14 Kattlösa brukar ha kortare stubin än så. Förstår att du är förbaskad över att få kattkiss på dina grejer. Typiskt att folk inte ens kastrerar!

WhiteBunnyWithBlueEyes
2

Då vi skafade våran andra kattunge så var det sommar och vi hade dörren öppen så att den kunde gå ut då den ville..

sannanannas
0

Jag hade inga problem med att få min katt att hålla sig i närheten av hemmet, och jag behövde inte seleträna honom… För precis när vi hade hämtat honom så klösde han mig och sprang iväg och han var borta i 5 dagar… Och när han kom hem så höll han sig till oss hela tiden. Nu är han fyra år och han följer med oss på hundpromenader hela tiden :P även på vägen

Katthemsmatten
3

#16 och 17. Trots era berättelser kan jag inte rekommendera att man släpper ut en kattunge på fri tass om man vill framstå som en ansvarsfull kattägare. #17, din katt fick en mentalskada för livet av att befinna sig på en okänd plats helt själv. Det är därför han nu följer er som en skugga. Rädsla för att ånyo utsättas för det hemska han var med om den gången.

Mojma
0

Tack för era svar har fått veta det jag behövde och mer. Vill någon/några ändå diskutera vidare här så var så goda :)

sangvinolent
0

Hej, jag har en fråga angående detta, jag har en kattunge på 13 veckor som är ett nytt tillskott i familjen, vi tänkte grilla idag utomhus i en två timmar och tänkte då ta med kattungen i lådan med sele på, hon är ej vaccinerad ännu eftersom tiden vi har fått är i nästa vecka.

Kan man ta med henne ut ändå? 
Vill inte lämna henne ensam med vår andra katt ifall något skulle hända och det är så tråkigt att stänga in dem i olika delar av lägenheten.

tacksam för svar :)

Katthemsmatten
1

#20 Håll henne i transporten och låt henne inte gå ut i så fall. Men jag tycker personligen att det är bättre att hon är i ett eget rum ett par timmar.