Katter iFokus

Katter

Etikettertillbehörutrustning
Läst 1320 ggr
SimsBrooke
0

Tips på tillbehör till katter

Jag har ingen katt, men jag vill skaffa. Jag skulle vilja ha tips till framtiden på både torrfoder, blötmat, Kattsand och om det är något annat man bör tänka på vad det gäller och handla hem innan katten kommer hem =)

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

bubbelbruden
0

vad du ska ha beror rätt mycket på vad för katt du tänker köpa.Jag tycker du ska börja med att bestämma dig för om du ska ha en raskatt eller en huskatt?

när du bestämt dig för det är det enklare då olika raser och olika storlekar på katter behöver olika saker.

Jag driver ett hittekatthem i Linköping och vi använder ever clean eller extream classic Kattsand och mjau mjuk/torr mat till dom vuxna och kattungarna får mestadels köttfärser av olika slag som när dom blir äldre blandas med mjau mjukmat för att lära dom äta portions mat sen har dom också ständig tillgång till baby torrfoder och vattenfontän för att stimulera drickandet.

Kaiia
2

Torrfoder är svårt, så leta runt där. Tipset är ju att läsa på innehållsförteckningen, så lite spannmål som möjligt ska det vara, eftersom katter egentligen är rena rovdjur.

Mjukmat skulle jag rekomendera Mjau, Bozita och Icas portionspåsar. Mjukmat har i allmänhet bättre innehåll än torrisar, och det ger också mycket vatten, vilket katter behöver.

Kattsand skulle jag rekommendera ett klumpande strö, sen spelar det kanske inte jättestor roll vilket, bara du och katten trivs med det. Min favorit är Cattia. Det ser luxigt ut, klumpar, är luktfritt, dammar inte om man sprutar det med vatten, det luktar gott när man sprutar det med vatten. Både katten och jag gillar det ^^

Annat du ska tänka på är att kastrera katten om du inte tänker avla, vilket inte är rekommenderat på en förstakatt. Kastrerar du inte så kommer katten vara mycket mer stressad, då det är massor mer hormonen, och får katten gå ut är det stor risk att den inte kommer hem, i jakt på en partner. Det är också större risk att dom bråkar, sprider sjukdomar och ökar på antalet hemlösa katter i Sverige.

Du borde chipmärka eller örontattuera, samt registrera katten på SVERAK och SKK.

Är katten innekatt så måste du vara beredd på att aktivera henom. Leka varje dag, ge utrymme till att klättra och klösa, gärna kanske till och med en kattkompis.

Nåt du kan göra är att gå till ett katthem, så kan dom där para ihop dig med en katt som passar dig. Gå då inte efter utseendet, utan personligheten!

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

SimsBrooke
0

#1 Troligen kommer det bli en bondkatt(huskatt). Då jag har hittat en katt som jag vill köpa men vi är fler personer i huset så måste invänta dem lite.

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

[Elinors]
1

Jag använder kattsanden "fresh and easy" till mina katter. Det är vita kristaller som suger åt sig kisset. Du behöver alltså bara rensa bort bajset, vilket innebär mindre jobb. Kattsanden luktar ingenting och du slipper få Kattsand över hela golvet som klibbar i kontakt med vatten. Lite av kristallerna kan ju förstås hamna på golvet men de är tyngre än vanlig Kattsand och mycket lättare att sopa upp. "nackdelen" är att hela lådan behövs bytas och rengöras ca var 3:e - 5:e vecka (lite olika beroende på hur många katter du har,samt om det är ute/innekatter). Men du slipper "varje-dag" arbetet som klumpande Kattsand innebär, och du slipper även den illaluktande sophinken med Kattsand. :)

Som foder använder jag torrmat då det är bättre för kattens tänder. Och för att stimulera dem att dricka har jag en vattenfontän som är mycket populär :)