Vilket försäkringsbolag?
Jag hämtar min kattunge imorgon (huskatt) och självklart skall jag försäkra henne. När jag hade katt för länge sedan hade jag Agria. Men har många försäkringar i Folksam och får då bra rabatt om jag väljer Folksam till min katt. Men jag tycker att det ingår mer i Agrias försäkring. Vad har Ni för färsäkring och varför. Vore väldigt tacksam för svar!
Jag har Luna försäkrad i IF dels p.g.a. den fasta självrisken + att jag även har hundar försäkrade där samt hemmet så det blir lite rabatt på priset.
Agria är det enda försäkringsbolag som låter katten behålla det valda ersättningstaket livet ut. Andra bolag börjar sänka ersättningstaket när katten blir äldre (som om risken att den blir sjuk skulle minska då..?).
Jag har Agrias veterinärvårdsförsäkring (+ medicin) med ett ersättningstak på 50.000 kr/ år till mina katter. 1400 kr + 15% i självrisk.
Sajtvärd Katter iFokus
Ja, det jag inte gillade med Folksam är att beloppet sänks efter att katten blivit 8 år. Och förhoppningsvis får man ha sin katt många fler år än så. Det lutar mer åt Agria och att jag då med väljer till medicin. If har jag inte ens kollat. Kan ju slänga ett öga dit med. =)

Jag har Agria till alla mina djur, mkt pga att vetvården inte minskar!
Ni som har Agria, har ni drabbats av deras premiehöjning i år? Fick en smärre chock nu då jag skulle förnya en av mina kattförsäkringar och den höjts från ca 1200 till nästan 1700 kr! Jag har två katter av samma kön, ras och i samma ålder. Båda försäkrade med identiska försäkringar. Den ena försäkringen har jag precis betalat (gäller från 1 juli) och den hade de höjt till 1469 kr. Den andra försäkringen ska betalas nästa månad (gäller från 1 augusti) och den har de alltså höjt till 1674 kr!
Försäkringarna har stadigt blivit dyrare de 3 år jag haft katterna och de HAR ju förvarnat om premiehöjningar i år, men jag blev ändå överraskad av prisskillnaderna och framför allt att två indentiska försäkringar skiljer i pris.
Överväger faktiskt att byta försäkringsbolag nu, men vet inte riktigt till vilket. Måste jämföra priser och vad som ingår i försäkringarna.
~God loves you, and I´m trying! ~
#5 Jag betalar kattförsäkringarna via autogiro varje månad istället. Då märks inte höjningen lika mycket som när man måste betala hela årspremien i en klumpsumma. En höjning på 500 kr/år är ju inte ens en 50-lapp i månaden… och det är din försäkring som höjts mest. Den andras höjning på 205 kr, vad blir det i månaden? Mindre än en 20-lapp.
Sajtvärd Katter iFokus
Jag har mina kattförsäkringar hos Folksam eftersom precis som du så har vi också våra stora försäkringar där och man får ju rabatt utifrån det. Jag vet inte om månadskostnaden skiljer sig mellan raskatt och huskatt vad gäller deras försäkringar men det jag betalar i månaden per katt är 79kr för dubbelveterinärvård där det även ingår ersättning för mediciner o sånt. Har 40000kr som tak för dubbel eftersom jag har tecknat försäkringen sen förra året, nu har de höjt till 50000 så villkoren har blivit bättre enligt mig. Båda mina är raskatter, hona resp. hane, av olika raser men betalar lika mycket för dem. Självrisken är på 1500kr + 20%. En av mina katter fick läggas in akut i söndags på jourtid efter att han haft mycket kräkningar o blivit väldig uttorkad. Hämtade honom idag och Folksam ersatte närmare 10 000kr utan problem genom direktreglering, jag behövde endast betala strax under 4 000kr.
Jag har inte märkt av något särskilt. Ja, premierna har blivit lite dyrare men inte så blodigt för min del. Jag har iofs uppfödarförsäkring och det gör stor skillnad.
Jag tycker att Agria har de bästa villkoren och att de inte sänker ersättningen för äldre katter är jättebra. Krasst sett så löper katten större risk att bli krasslig ju äldre den blir.
Jag ska verkligen lusläsa villkoren hos konkurrenterna. Jag har haft Agria i alla år jag haft katter (mååånga år) och alltid tyckt att de varit bra att ha göra med. Oftast har de legat bra till prismässigt och villkoren varit riktigt bra, men senaste gången jag behövde dem så fick jag tjafsa en massa för att få ut de pengar jag hade rätt till (de påstod att veterinären hade gjort ett onödigt ingrepp på akuttid) och så nu dessa höjningar på premien på det.
Jag har en ganska hög självrisk. Skulle jag ha valt en lägre självrisk hade försäkringarna blivit betydligt dyrare.
Det lite tragikomiska i det hela är att jag idag har pratat med ett av Agrias ombud om prisskillnaden mellan mina identiska försäkringar och hon skulle gräva lite mer i frågan och höra av sig till veckan. Hon var väldigt ärlig och sa att hon själv tycker att smärtgränsen är nådd hos Agria och att även hon tänker börja kolla hos andra än sin arbetsgivare alternativt säga upp försäkringarna och skapa ett bankkonto dit pengar sätts undan varje månad för eventuella veterinärräkningar.
~God loves you, and I´m trying! ~
De som försäkrar katter är följande
Agria
Dina försäkringar
If
Folksam
Optimal
Sveland
Själv har jag Agria då jag anser att de är bäst. Jag har två rätt gamla katter ur försäkringssynpunkt sett då de är 9 och 13 år gamla och så har jag en som blir 7 i år. Sen har jag dessutom raskatter 3 stycken och de kostar betydligt mer än mina 2 huskatter oavsett ålder. Nästan dubbet så mycket i ett av fallen. Agria tar mer för hankatter än honkatter och hos If är det tvärtom de tar mer för honkatterna. I år betalade 6.500 för samtliga katter. Huskatterna kostde nästan lika mycket även om den ena är 13 och den andra är 5 år.
Det som är bäst är att ersättningsbeloppen inte sänks. Förra året fick lägga in en av mina katter under midsommaren. Kostnad 18.000 varav Agria stod för 15.000.
Jag valde efter mycket om och med Folksam. Tänker betala årsvis.
Den lilla tjejen jag köpte, hade både öronskabb och öroninflammation. Var hos Vet igår och det visade sig att hon smittat vår hund med så nu behandlas båda 2, det blev en dyr katt kan man säga ;)
Det är värt att veterinärbesiktiga kattungar/hundvalpar innan man tar hem dem! Lycka till med din lilla kattunge i fortsättningen!